بدایهالنحو – اصول حال – جلسه ۲۸

۳ مورد از اصول حال در این فیلم بیان می شود. از جمله اینکه حال باید نکره باشد و ذوالحال هم می تواند نکره ی غیر محضه باشد و هم می تواند معرفه باشد.در ادامه با دو مورد دیگز آشنا خواهید شد.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی بدایه النحو

اصول حال :

    1. اصل اول این است که حال نکره باشد و ذوالحال معرفه یا تکره محضه باشد. مانند: «قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَهِ أَیَّامٍ سَوَاءً لِلسَّائِلِینَ – فصلت ۱۰» البته اگر در شرایطی حال به صورت معرفه آمد واجب است که آن را به نکره تأویل دهیم. مانند: «وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ ـ زمر ۴۵»
    2. دومین اصل از اصول حال این است که٬ ذوالحال و عاملش باید در جمله ذکر شود٬ الته در پاره ای از اوقات ذوالحال به تنهایی و یا به همراه عاملش حذف می شوند. مانند: «أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ – بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَنْ نُسَوِّیَ بَنَانَهُ – قیامه ۳و۴»
    3. حال باید بعد از ذوالحال و عاملش بیاید و لکن در  برخی از موارد جایز است که حال بر ذپالحال مقدم شود مانند: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّهً لِلنَّاسِ – سبإ ۲۸». ولی این تقدم در یک مورد ممتنع می باشد و آن جایی است که حال محصور شده باشد. مانند:‌ «وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلَّا مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ – أنعام ۴۸». الته اگر حال از ادات صدارت طلب باشد واجب است که حال مقدم بیاید. مانند: «ٰکَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَکُنْتُمْ أَمْوَاتًا – بقره ۲۸»

تنبیهاتی در مورد اصول حال :

۱- گاهی حال و ذوالحال متعدد می باشند. مانند: «ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا – إسراء ۱۸» و یا «وَسَخَّرَ لَکُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَائِبَیْنِ – ابراهیم ۳۳»

۲- حال حقیقی باید در عدد و جنس مطابق با ذوالحال باشد و حال سببی در چگونگی استعمال همانند فعل می باشد.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی کتاب نحو مقدماتی

دانلود فیلم آموزشی اصول حال (جلسه ۲۸)

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.