منطق ۲ – انواع مغالطه بیرونی – جلسه ۵۶

در ادامه ی جلسه ی قبل موارد باقی مانده از انواع مغالطه بیرونی را توضیح می دهیم.

فیلم آموزشی انواع مغالطه بیرونی

اولین مورد از انواع مغالطه بیرونی که در این جلسه مطرح می شود «مغالطه طلب دلیل از دیگران» می باشد. در اینجا شخص یک سخنی را می گوید و بجای اینکه برای درستی و صحت سخن خود دلیل بیاورد٬ از مخاطب می خواهد تا دلیل خود را بگوید. مانند: من معتقدم مهم ترین مشکل ما فقر فرهنگی است. اگر شما مخالفید دلیل تان را بیاورید.
مورد دیگری که در اینجا مطرح می شود یکی از رایج ترین انواع مغالطه بیرونی به حساب می آید٬که مغالطه پارازیت می باشد. ایجاد سر و صدا٬ کف زدن٬ سوت زدن٬ تشویق بی مورد٬ تکبیر فرستادن و… درهنگام سخنرانی از مثال های این گونه مغالطه می باشد.
مغالطه اما…….البته یکی دیگر از شایع ترین انواع مغالطه بیرونی می باشد که فرد با اعتراف به موضوعی٬ جوری سخن می گوید که مخاطب از سخن خود بازگردد. مانند: هر چند هوا گرم است و دانش پژوهان نیز به شدت خسته اند اما شایسته است که چند ساعت دیگر در کلاس بمانند.
از دیگر موارد انواع مغالطه بیرونی می توان به مغالطه نو هم همینطور اشاره نمود. هنگامی که شخصی برای توجیه اشتباه خود٬ شخص دیگری را نیز مانند خود معرفی می کند٬ از این مغالطه استفاده نموده است. مانند: شما که مرا به بی نظمی متهم می کنید٬ خودتان نیز سر موقع به وعده های خویش عمل نمی کنید.
آخرین نمونه از انواع مغالطه بیرونی نیز عبارت است از مغالطه کوچک نمایی که در این مغالطه واقعیت به صورت کم ارزش و کم اهمیت جلوه داده می شود. مانند: مربی گری این آقا بسیار ضعیف است زیرا با تیم هام دسته ۳ و پایین تر کار می کند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.