منطق ۲ – ملاک صدق و کذب – جلسه ۲۲

این جلسه در رابطه با ملاک صدق و کذب قضایا صحبت می شود.

فیلم آموزشی ملاک صدق و کذب

دانستیم که قضیه موجهه بسیطه به ۸ نوع تقسیم می شود که به دو مورد آن در جلسه قبل اشاره نمودیم.در ادامه به بررسی انواع دیگر قضایای موجهه بسیطه می پردازیم.
۳) دائمه مطلقه:
قضیه ای است که دوام محمول برای موضوع از جهت ذات مومضوع است. مانند :« زمین دائما در حرکت است».
۴) عرفیه عامه:
هنگامی که همراه با دوام محمول برای موضوع ما یک وصفی باشد در این صورت قضیه ی ما عرفیه عامه خواهد بود. مانند:« انسان نویسنده تازمانیکه در حال نوشتن است انگشتانش در حرکت است»
۵) مطلقه عامه:
قضیه ای است که به تحقق فعلیت محمول برای ذات موضوع حکم می کند.مانند انسان بالفعل به کره ی ماه می رود.
۶) حینینه مطلقه:
هنگامی که تحقق و فعلیت محمول برای موضوع به لحاظ وصف موضوع باشد. مانند: انسان خوابیده بالفعل در خواب حرف می زند.
نکته ای که لازم است بیان شود این است که بالفعل در برابر بالقوه نیست. بلکه بالفعل یعنی تحقق یک امر است چه در گذشته و چه در حال و چه در آینده.
قضیه ای که بر سلب ضرورت از طرف مخالف قضیه دلالت کند. مانند: هر انسانی بالامکان نویسنده است.
۸) حینیه ممکنه:
قضیه ای که به عدم امتناع محمول برای موضوع به لحاظ وصف موضوع حکم شود. مانند: پرندگان وحشی ممکن است حرام گوشت باشند.

ملاک صدق و کذب قضیه ی موجهه

صدق و کذب یک قضیه ی موجهه به این معنا است که جهت با ماده تطابق داشته باشد. اما دقت شود که این تطابق کامل باشد. مثلا هنگامی که می گوییم: انسان بالدوام حیوان است٬ جهت ما که «بالدوام» باشد تمام نسبت را بیان نمی کند اما با این حال این جمله یک قضیه ی صادق است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.