مکاسب – بیع بول حیوان حلال گوشت (۳) – جلسه یازدهم

در ادامه ی جلسه ی قبل به بررسی ادله ی جواز و رد بیع بول حیوان حلال گوشت می پردازیم. از جلسه قبل آموختیم که فقها  برای همچین بیعی دو نوع حکم داده بودند. بعضی ها حرام کرده بودند و بعضی دیگر با توجه به اینکه خوردنش را حرام  می دانستند ولیکن بیع ان را جایز دانسته بودن.

فیلم آموزشی بیع بول حیوان حلال گوشت (۳)

حال در ادامه ی این بیانات جناب مرحوم شیخ انصاری با نگاه به روایت امام صادق که می فرمایند:« هر شیء را که در آن منفعتی برای مردم وجود داشته باشد خرید و فروشش نیز جایز است»٬ پاسخ افرادی که مجوز معامله باوجود حرام بودن شرب این ابوال٬ را می دهد.
حناب شیخ می گوید: منظور امام علیه السلام عبارت است از هر چیزی که در حال اختیار برای مردم مصلحت دارد ونه در حال اضطرار و ناچاری.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب

وهم چنین با توجه به مطالب گذشته روشن می شود که بیع گوشت دردندگان حرام است اما معامله ی چربی و دمبه آن ها حلال می باشد زیرا که گوشت آن ها مانند الوال است اما چربی آن ها مثل خاک می باشد. یعنی جمیع منافع عقلای ان حرام نشده است.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب (جلسه اول)

اما روایتی که از حضرت رسول اکرم امده که می فرماید: خدا یهود را لعنت کند زیرا چربی ها بر آن ها حرام شده بود و…» با حکم بالا منافات ندارد زیرا حارم شدن همه ی منافع چربی بر یهود مانند حرام شدن جربی حیوانات حرام گوشت برای ما مسلمانان نیست.

اما در کتاب «خلاف» شیخ صدوق روایتی آمده که می گوید: همانا خداوند هنگامی که خوردن شیء را حرام نماید پول ان را نیز حرام کرده است. اما این روایت سه اشکال دارد:

  1. ضعف سندی دارد
  2. دلالت حدیث بر مدعی ضعیف است
  3. لازمه ی این حدیث تخصیص اکثر منافع است
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.