مکاسب – بیع منی – جلسه هفدهم

جناب شیح انصاری می فرماید: بیع منی حرام است. به دو دلیل:

۱ـ بخاطر نجاست منی و ما قبلا در روایت تحف العقول گفتیم که عین نجاست بیعش حرام است.

۲ـمنفعت مقصوده محلله ندارد.

فیلم آموزشی بیع منی

چرا منی منفعت مقصوده محلله ندارد؟ برای پاسخ به این سوال ۳ حالت برای منی در نظر می گیریم:
۱- منی خارج از رحم باشد: منی در اینجا هیچ منفعتی ندارد زیرا منفعت منی برای ایجاد ولد است که اگر خارج از رحم باشد دیگر این منفعت پیش نمی آید.
۲- منی داخل رحم باشد: اگر منی داخل رحم است دو حالت پیش می آید. ۱- یا داخل بدن حیوان است که تابع مادر است و ۲- و یا منی داخل بدن انسان  که در این حالت تابع پدر است.
  • هنگامی که داخل بدن حیوان باشد: در این حالت بیع منی اصلا منفعتی ندارد زیرا این منی جزء نماء مادر می شود و خود منی هیچ ارزشی ندارد.
  • هنگامی که  داخل بدن انسان باشد: در این حالت نیز بیع منی اصلا منفعنی ندازد زیرا در انسان بچه شرعا برای پدرش می باشد بنابراین برای مشتری تملک و نفع مستقلی نسبت به منی صورت نمی گیرد٬ لذا بیع آن حرام است.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب

۳- منی در فحل باشد: جناب علامه و ابن زهره در کتاب «غنیه»‌ می فرمایند که حرام است و علت این حرام بودن را دو دلیل دانسته اند:
  1. به خاطر جهالت داشتن بر بیع می باشد و ما نمی دانیم که کمیت و کیفیت این منی چگونه است. بنابراین ما نسبت به این بیع دچار جهل می باشیم.
  2. عدم قدرت بر تسلیم. ما نمی توانیم این بیع را تسلیم کنیم و بنابراین قدرت تسلیم مبیع را نداریم.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی آموزش فقه – احکام

جناب شیخ انصاری دلایل حرمت بیع منی را این چنین نقض می کند که:

  1. منی به منزله ی بذر مملوک است و محصول هم تابع آن بذر می شود بنابراین در بحث منی هم می گوییم شخصی که مالک منی است مالک بجه می شود نه اینکه مالک بچه٬ همان مالک مادر باشد.
  2. در مورد نجاست منی نیز این نکته وجود دارد که در یک حالت است که منی می تواند نجس نباشد و زمانی است که منی از باطن نر به باطن ماده ریخته شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.