مکاسب – تعریف و انواع مکاسب – جلسه هفتم

در این درس به بحث اصلی کتاب مکاسب می پردازیم و ابتدا از انواع مکاسب محرمه و توضیح انواع آن را شروع خواهیم کرد.

اکثر فقها انواع مکاسب را به سه دسته تقسیم کرده اند:

  1. حرام
  2. مکروه
  3. مباح

فیلم آموزشی تعریف و انواع مکاسب

همانطور که اشاره شد٬ علما در ابطه با انواع مکاسب واجب و مستحب بحث نکرده اند زیرا مبنایشان این است که که این نوع از مکاسب را نداریم.

ما در اینجا درباره ی مکاسب واجب و مکاسب مستحب سخن خواهیم گفت. درآمد مستحب مانند کشاورزی و چوپانی می باشد زیرا که شارع نسبت به انجام آن ها تمایل نشان داده است.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب

در مورد مکاسب واجب نیز می توان گفت: هر کاری که واجب کفایی باشد و مخصوصا در جاییکه دیگران نتوانند آن را انجام دهند مانند شغل طبابت و …

حال که به انواع مکاسب پرداختیم٬ معنای حرمت اکتساب و حرام بودن معامله را ذکر می کنیم. معامله ی حرام عبارت است از حرمت نقل و انتقال به قصد اینکه اثر حرام بر معامله مترتب شود.

اما در مورد حرام بودن خوردن مالی که با معامله ی حرام بدست آمده است متوقف بر فساد معامله می باشد یعنی اگر یک معامله ای حرام باشد آن مال نیز حرام خواهد شد و اگر معامله ی مورد نظر حلال باشد آن مال نیز حلال خواهد شد.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب (جلسه اول)

اگر در یکی از انواع مکاسب قصد خریدار از معامله اثر حلال باشد مثلا شراب بخرد که آن را تبدیل به سرکه کند٬ دیگر دلیلی نداریم که معامله حرام است و در اینجا معامله درست خواهد بود.

لازم به ذکر است که معاملات حرام مشتمل بر چندین نوع می باشد که درجلسات آتی به آن بیشتر پرداخته می شود و ما در اینجا به چند مورد آن اشاره می کنیم:

  • معامله به واسطه خرید اعیان نجس و …
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.