مکاسب – عذره طاهر – جلسه پانزدهم

در این درس به ادله ی حرمت و حلیت بیع عذره طاهر پرداخته می شود. اقوی این است که بیع سرگین طاهری که در آن منفعت محلله مقصوده وجود دارد جایز است.

فیلم آموزشی عذره طاهر

مرحوم شیخ طوسی در کتاب «خلاف» خود این چنین می نویسد که: هیچ اختلافی بین فقهاء برای این حکم نیست. از سید مرتضی نیز این چنین حکایت شده است که جواز بیع اجماعی است.
از شیخ مفید نیز این طور آمده که: بیع عذره و همه ی بول ها حرام است البته به غیر از بول شتر و این  سخن را نیز سلاّر گفته است.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب

شیخ انصاری می گوید که:‌ هیچ دلیلی برای حرمت بیع عذره طاهر نمی باشد. مگر آنکه بگوییم طبق آیه ی شریفه ۱۵۷ سوره ی اعراف (و یحرم علیم الخبائث)٬ و هم چنین گفتار پیامبر مبنی بر اینکه: (ان الله اذا حرم شیئا حرم ثمنه)٬و روایت دعائم الاسلام که قبلا ذکر شد و… بیع عذره طاهر حرام می باشد.

حال در اینجا به این دو دلیل اشکال وارد می شود.

اشکال دلیل اول (و یحرم علیم الخبائث) :

مراد از تحریم خبائث به قرینه ی اینکه تحریم خبائث در مقابل «یحل لهم الطیبات» قرار گرفته است. تحریم خوردن خبائث است نه اینکه همه ی منافع خبائث حرام شده باشد.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب (جلسه اول)

اشکال دلیل دوم (ان الله اذا حرم شیئا حرم ثمنه):

آنچه که در این جا موجب حرام شدن ثمن می گردد٬ حرام بودن خود شیء است به صورتی که طبق دلیل٬ این تحریم شامل جمیع منافع شیء سا منافع مقصوده و غالب آن بشود٬ در حالیکه منفعت عذره طاهر «خوردن» نیست تا طبق این حدیث حرام شده باشد٬ بنابراین سرگین مانند خاک است که البته خوردن آن حرام شده است و بقیه منافع آن مانند کود بودن سبب حلال بودن این بیع خواهد گشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.