جواهر البلاغه – اغراض موصول آوردن – جلسه ۲۳
اغراض موصول آوردن ۱۱ مورد می باشد که در پایین به آن اشاره خواهیم نمود.
فیلم آمورشی اغراض موصول آوردن
دانستیم مسندٌالیه به صورت های گوناگونی در جمله می آید. در این جلسه بنا داریم تا از اغراض موصول آوردن مسندٌالیه سخن به میان آوریم و موارد آنرا یکی یکی برشماریم و توضیح دهیم.
سوال قابل توجه این است که چه مواقعی می توانیم مسندٌالیه را موصول بیاوریم. برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که : زماین که موصول آوردن تنها راه حاضر کردن معنای مسندالیه باشد٬ می توانیم آن را به صورت موصول آوریم.
اغراض موصول آوردن:
- اولین غرض از اغراض موصول آوردن تشویق کردن می باشد.هرگاه مضمون صله حکم قریبی باشد.
- پنهان کردن امری از غیر مخاطب.
- هشدار به خطای مخاطب. مانند: «إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُکُمْ. ۰اعراف – ۱۹۴)»
- هشدار به خطای غیر مخاطب.
- تعظیم
- تهویل
- یا تحقیر است
- یا تعظیم است. مانند: «فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ بِجُنُودِهِ فَغَشِیَهُمْ مِنَ الْیَمِّ مَا غَشِیَهُمْ (طه – ۷۸)»
- تسریع به اسم سبک باشد
- اشاره به صورتی که نشان دهنده خبر از حیث ثواب یا عقاب باشد. ماند: «فَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ ﴿حج – ۵۰﴾»
- توبیخ
- استغراق و فراگیری
- آخرین مورد از موارد اغراض موصول آوردن نیز ابهام می باشد.
پس از بیان اغراض موصول آوردن ٬ به بیان معرفه به «ال» می پردازیم.
انواع «ال» عبارت است از:
- زائد
- موصول
- عهد. که شامل ۳ قسم زیر می باشد:
- ذکری
- حضوری
- ذهنی
- جنس. که به دو نوع زیر تقسیم می شود:
- ماهیت که شامل دو مورد زیر می باشد:
- بدون توجه به فرد
- با توجه به فرد مبهم که ماهیتا نکره می باشد.
- استغراق. که دو نوع می باشد:
- استغراق حقیقی
- استغراق عرف
- ماهیت که شامل دو مورد زیر می باشد:
بنابراین ما با «ال» عهد و جنس در بلاغت کار می کنیم که تعداد آن ها به ۷ مورد می رسد و با سایر «ال» کاری نداریم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.