مکاسب – بیع بول حیوان حلال گوشت (۲) – جلسه دهم

در ادامه احکام بیع بول حیوان حلال گوشت٬ به رد اقوال توسط شیخ انصاری می رسیم که در این فیلم به این پاسخ ها اشاره می شود.

دانلود فیلم آموزشی بیع بول حیوان حلال گوشت (۲)

شیخ انصاری با روایت پیامبر و خبری که از کتاب دعائم الاسلام ذکر می کند پاسخ کسانی را که بیع بول حیوان حلال گوشت جایز می شمارند٬ در حالی که خوردن آن حرام است٬ را می دهند.

گفتار پیامبر (صلی الله علیه و آله) این است که:«خداوند هرگاه شی را حرام کند قیمت آن را نیز حرام می کند.» و در کتاب دعائم الاسلام نیز آمده است که :ضابطه و قاعده منع معامله این است که شیء درحال اختیار حرام باشد چرا که در غیر این صورت هیچ حرامی وجود ندارد مگر اینکه هنگام  ضرورت حلال باشد.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب

در اینجا فرض ما حرمت شرب بول در حال اختیار است بنابر این بیع ما حرام می شود.اما به مناقع دیگر غیر از شرب (از نظر عرف و عقلا) اعتنای جدی نمی شود. بنابراین فتوای شیخ انصاری حرام بودن بیع بول حیوان حلال گوشت (غیر از شتر) می باشد زیرا در حال اختبار خوردنش حرام می باشد. اما نمی توان این فتوا را به بیع خاک سرایت داد و بگوییم که حالا که خوردن خاک حرام است پس خرید و فروشش نیز حرام می باشد. و این سخن٬ سخنی اشتباه می باشد چرا که منافع دیگر خاک نسبت به خوردن خاک که حرام است ٬ مهم تر است و عمومیّت بیشتری دارد٬ بلکه اصلا خوردن از منافع خاک نیست.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی آموزش فقه – احکام

بنابراین معنای حدیث نبوی عبارت است از:

هنگامی که خداوند متعال چیزی را حرام مطلق نمود٬ یعنی قیدی مانند خوردن٬ نوشیدن٬ استعمالات دیگر آن و … نیاورد ٬ بیع آن شیء حرام است. و مراد از شی ء در حدیث نبوی این است که: «شیء ای که منفعت حلال و عقلایی ندارد.»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.