مکاسب – خون طاهر – جلسه شانزدهم

معاوضه ی خون حرام است و اختلافی در آن نیست. و در «نهایه» علامه حلی و «شرح ارشاد» فخرالدین و «تنقیح» این طور آمده که اجماعی بر آن وجود دارد و هم چنین اخباری که ذکر کردیم دلیل بر این حرمت می باشد.

فیلم آموزشی خون طاهر

و اما در این مورد اگر فرض نماییم که در ان یک منفعت محلله مانند استفاده از آن برای رنگ کردن (البته اگر قائل به جواز رنگ کردن بواسطه ی خون باشیم) وجود داشته باشد در این صورت بیع خون طاهر دو وجه دارد که وجه قوی تر جواز این بیع و معامله است زیرا خون پاک (مانند پشه و …) شیء طاهری است که دارای منفعت حلال می باشد.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب

حال در اینجا به یک روایت مرفوعه بر می خوریم که متضمن این امر است که حضرت امام علی علیه السلام از کنار قصاب ها عبور کردند و آن ها را از فرختن ۷ چیز منع کردند: ۱-خون ۲- غده ها ۳-آذان و فو‌ٔاد(که اجزاء قلب هستند) ۴-طحال و…٬ پس ظاهر روایت این است که معامله ی این هفت چیز برای خوردن حرام است و البته هیچ مشکلی در تحریم معامله برای خوردن وجود ندارد و البته این حکم صحیحی است و بعدا خواهد آمد که قصد منفعت حرام در کالا موجب حرمت معامله می شود و بلکه موحب باطل شدن و فساد معامله می شود.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی آموزش فقه – احکام

و جناب علامه در «تذکره» بر عدم جواز این معامله تصریح کرده است و در دلیل آن گفته است: چون جزء خبائث است بنابراین معامله اش نیز صحیح نمی باشد٬ و شاید این تصریح علامه بخاطر این است که در زمان ایشان خون پاک منفعتی به غیر از خوردن نداشته است و به همین خاطر حکم به حرمت معامله و معاوصه در این مورد داده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.