مکاسب – حکم معاوضه بر میته (۳) – جلسه بیستم

در جلسه ی قبل آموختیم که حکم معاوضه بر میته حرام می باشد. و همچنین آموختیم که جناب شیخ انصاری مجوز بیع را در دو چیز می دانستند:

  1. منفعت محلله مقصوده
  2. عدم اجماع بر حرام بودن بیع

دانلود فیلم آموزشی حکم معاوضه بر میته (۳)

اما جناب علامه بر خلاف نظر شیخ انصاری٬ مجوز بیع را چیز دیگری مطرح می کند. وی می گوید که شرط صحت بیع دو چیز است:
  1.  طهارت
  2. داشتن منفعت

جناب شیخ انصاری می فرماید که به قرینه ی دیگری که در کتاب «تذکره» علامه آمده است می توان فهمید که طهارت شرط جداگانه نیست زیرا معمولا نجس ها منفعت مقصوده محلله ندارد. علاوه بر این شیخ انصاری با ۴ مویدی که از کتاب «تذکره» می آورد٬ حرف خود را ثابت می کند:

  • بیع عبد کافر. جناب علامه با توجه به اینکه عبد کافر نجس است اما بیع آن را جایز شمرده است.
  • بیع سگ شکاری با اینکه نجس العین می باشد را جایز شمرده است زیرا دارای منفعت مقصوده محلله است.

حتما بخوانید: فیلم آموزشیمکاسب

  • جناب علامه به کسانی که بیع سگ شکاری و عبد کافر را صحیح نمی دانند٬ اعتراض کرده.
  • جناب علامه علاوه بر اینکه بیع سگ شکاری و عبد کافر را جایز شمرده است٬ بیع سگ پاسبان و سگ گله را به خاطر داشتن منفعت مقصوده جایز شمرده است.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی آموزش فقه – احکام

با توجه به سخنان بالا٬ به جواز بیع پوست مردار می رسیم(البته اگر اجماعی بر خلاف آن نباشد) و این در حالی است که انتفاع از آن برای آب کشیدن از چاه را جایز بدانیم و هم چنین حکم جواز بیع شیر زن یهودی نیز معلوم می شود البته اگر تمام اجرت یا بخشی از اجزت در مقابل شیر قرار بگیرد بنابراین نجاست شیر زن یهودی مانع از جواز بیع آن نمی شود و این اجیر کردن و شیر دادن صحیح می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.