مکاسب – عین نجاست – جلسه هشتم

شیخ انصاری رحمه الله علیه برای شروع کتاب خود از بحث عین نجاست آغاز می کند و این بحث را با هشت مسأله ادامه می دهد.

فیلم آموزشی عین نجاست

اولین مورد از عین نجاست که معامله ی آن حرام است٬ معامله یا معاوضه ی بول حیوان حرام گوشت می باشد. این حکم به ۳ دلیل زیر داده شده است:

  1. حرام بودن این ادرار
  2. نجس بودن
  3. عدم انتفاع حلال

درباره این عین نجاست دو فرع پیش می آید. فرع اول اینکه : به غیر از ادرار شتر که بعدا درباره ی آن بحث می شود٬ در مورد خرید و فروش ادرار حیوانات حلال گوشت این چنین می توان گفت که٬ اگر قایل به جواز شرب این بول باشیم پس معامله ی آن صحیح است و اگر قایل به عدم جواز شرب باشیم در اینجا دو قول پیش می آید:

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب

قول اول می گوید حرام است زیرا منفعت حلال ندارد و اگر  بگوییم این  عین نجاست یک مقدار کمی منفعت دارد و به خاطر همی مقدار کم منفعتش جواز بیع آن را نیز صادر کنیم بنابراین باید تا آخر عمر همه چیز را حلال بدانیم زیرا برای همه چیز یک منفعت قلیله وجود دارد.

و اگر در بعضی از اوقات این عین نجاست برای زخم ها و دردها استفاده شود و خوب باشد دلیلی نمی شود که آن ها را با ادویه جات و گیاهان دارویی مقایسه کنیم زیرا هر چیزی در بعضی از اوقات بهره ی مفیدی خواهد داشت.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی آموزش فقه – احکام

ملاک در فرق بین این گونه منفعت ظاهری و عقلایی و بین آنچه که منفعت دارو اما مورد قصد عقلا نیست٬ حکم عرف و مردم است زیرا عرفا مردم می گویند در این بول منفعت وجود دارد. در آینده خواهیم گفت که چه امری سبب مجوز بیع از طریق داشتن منفعت می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.