فایل صوتی سبق و رمایه (لمعه)

هر کشوری برای دفاع از کیانش قوانینی دارد تا کشور را در برابر حملات دشمن مصون سازد.اسلام که همیشه در طول تاریخ دشمنان بسیاری داشته است، چون کاملترین دین است، به طریق اولی درباره جلوگیری از این حملات و دفاع از ممالک اسلامی، احکامی دارد.
از جمله این احکام مشروع بودن عقد سبق و رمایه است که هیچ اختلاف نظری میان فقها در جواز و مشروعیت آن با وجود روایات زیاد، وجود ندارد
شهید ثانی هم از این موضوع مهم در کتاب لمعه بحث می کند که ما هم صوت های باب سبق و رمایه استاد اشتهاردی را برای دانلود شما مخاطب گرامی قرار داده ایم.

فایل صوتی باب سبق و رمایه لمعه

نام فایلدانلود فایل
جلسه ۱دانلود فایل
جلسه ۲دانلود فایل
جلسه ۳دانلود فایل
جلسه ۴دانلود فایل

باب سبق و رمایه در لمعه

در شروع بحث درباره سبق و رمایه، مصنف ابتدا آن را تعریف می کند و شرایط آن را بیان می کند. و می فرماید که در ایجاد این عقد ایجاب و قبول لازم است.
در ادامه، مصنف شرایط این دو عقد را بیان می کند و می فرماید که اگر در عقد سبق، مشخص نشد که از کدام نوع از دو نوع می باشد، بر عقد محاطه حمل می شود.

سرفصل های باب سبق و رمایه در لمعه

  • و ینعقد السبق( من الکاملین)
  • و لابد فیها من ایجاب و قبول
  • و یشترط فی السبق
  • و السابق هو الذی یتقدم علی الاخر
  • و یشترط فی الرمی

معنای سبق و رمایه

سبق و رمایه در لغت

در تعریف سبق و رمایه در لغت نامه دهخدا اینطور آمده است:

  1. سبق: به معنای پیشی گرفتن است
  2. رمایه: به معنای تیر انداختن و انداختن و پرتاب کردن

سبق و رمایه در فقه و اصطلاح

در اصطلاح و فقه معنای این دو لغت عبارت است از:

  1. سبق: عبارت است از قراردای با عوض معین برای کسی که برنده می شود در مسابقه اسب دوانی و مانند آن مثل قاطر و الاغ و فیل و…
  2. رمایه: عبارت است از مسابقه ای برای شناسایی فرد ماهرتر بین دو نفر یا گروهی برای تیر انداختن در اینکه چه کسی دقت بیشتری دارد و تیرهای بیشتری به هدف زده است.

سبق و رمایه در قرآن

بعضی از فقها برای اثبات مشروعیت سبق و رمایه به آیاتی استناد می کنند که استدلالشان دارای ایراد هم می باشد.
یکی از این آیات، آیه ۱۷ سوره یوسف می باشد که می فرماید: قَالُوا یا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَکْنَا یوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَکَلَهُ الذِّئْبُ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ کُنَّا صَادِقِینَ.
(گفتند: ای پدر! ما یوسف را در کنار بار و کالای خود نهادیم و برای مسابقه رفتیم؛ پس گرگ، او را خورد و تو ما را تصدیق نخواهی کرد اگرچه راست بگوییم!)
در این آیه چون برادران یوسف گفتند که ما درحال مسابقه بودیم.(نستبق)
ایراد بر این آیه این است که این مسابقه مربوط به آیین قبلی بوده است.
و جواب این است که اگر چیزی که در ادیان قبلی جایز بود و اسلام آن را رد نکرد، پس در اسلام هم جایز است.
ولی ایراد اصلی این است که در این آیه، نوع مسابقه مشخص نیست.

سبق و رمایه در روایات

در روایاتی از معصومین علیه السلام بر یادگیری تیراندازی و اسب سواری تاکید شده است.
برای نمونه از پیامبر اسلام صلوات الله علیه وارد شده است که فرموده: لا سَبَقَ الّا فی‌ نَضْلٍ اوْ خُفٍّ اوْ حافِرٍ(شرط کردن در مسابقات جایز نمی باشد مگر در این موارد که عبارتند از اسب دوانی و تیر اندازی و شتر سواری).
از امام صادق علیه السلام هم حدیثی با همین مضمون وارد شده است.

حکم سبق و رمایه

از نظر اسلام در هیچ مسابقه ای شرط کردن و شرط بندی مجاز نمی باشد مگر در سبق و رمایه.
علت استثنا کردن این موارد به این دلیل است که مسلمانان با آموزش این موارد می توانند آمادگی دفاعی خود را در برابر دشمنان افزایش دهند.

شرایط عقد سبق

  • باید ابتدا و انتهای مسافت مشخص باشد.
  • باید عوض تعیین شود.
  • حیوان مسابقه باید مشخص و تعیین شود.(مثلا اسب است یا قاطر یا…)
  • حیوانات مسابقه دارای شرایط مساوی( مثلا توانایی یکسان در دویدن و…) باشند.
  • در مسابقه، عوض برای برنده  قرار داده شود نه برای بازنده.(چون مخالف فلسفه و هدف مسابقه است)

شرایط عقد رمایه

شرایط صحت این عقد عبارت است از:

  • اهلیت داشتن طرفین
  • اگر قائل به لزوم این عقد باشیم، باید صیغه منجّز و عربی باشد.
  • برای برنده باید عوض تعیین شود( این عوض می تواند دین باشد یا عین. و تعیین جایزه می تواند توسط یک طرف عقد یا هر دو یا شخص سوم باشد)
  • باید مسافت بین هدف  و کسی که تیر اندازی می کند مشخص باشد.
  • هدف باید معلوم و مشخص باشد.
  • تیر هایی که باید پرتاب شوند و تیرهایی که باید به هدف برخورد کنند و چگونگی برخورد به هدف باید مشخص باشد.
  • دو طرف باید بر انجام مسابقه تیر اندازی توانا باشند و قدرت کافی داشته باشند.
  • نوع مسابقه باید مشخص باشد( مثلا از نوع مبادرت است یا محاطه).

 ماهیت عقد سبق و رمایه

برخی از فقها سبق و رمایه را از مصادیق اجاره و جعاله می دانند ولی بعضی دیگر فقها با این نظر مخالفند و معتقدند که این دو عقدی مستقل هستند و دلیلشان این است که برخی از خصوصیات اجاره و جعاله در سبق و رمایه وجود ندارد.
دلیل دیگرشان این است که همه فقها درباره این دو عقد بابی مستقل در فقه گشودتد و برای هر کدام احکامی مستقل از دیگر عقود ذکر کرده اند، پس این دو مستقل هستند.
بر اساس این دو نظریه، کسی که قائل باشد که از مصادیق اجاره است آن را عقدی لازم و کسانی که قائل به جعاله بودن آن هستند، آن را عقدی جایز می دانند.

اقسام مسابقه تیراندازی(رمایه)

مسابقه تیراندازی دو قسم دارد که عبارتند از:

  1. مبادرت: درا ین نوع مسابقه، شرط می شود که عوض برای کسی باشد که زودتر تیرهای مورد نظر را به هدف بزند( مثلا تعیین می شود که هر کسی ده تیر به هدف بزند برنده است) در نتیجه عوض تعیین شده به او تعلق می گیرد.
    در این نوع مسابقه مهم نیست که همه تیرها پرتاب شود.بلکه هر کس زودتر تیرها را به هدف بزند برنده است.
  2. محاطه: در این نوع مسابقه، شرط می شود که عوض تعیین شده به کسی تعلق می گیرد که بعد از پایان پرتاب، تیر بیشتری پرتاب کرده باشد(مثلا یکی هشت تیر و دیگری پنج تیر پرتاب کرده و آن کسی که هشت تیر پرتاب کرده برنده است).
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.