فایل صوتی شهادات (لمعه)

از ادله مورد استفاده در دادگاهها و محافل حقوقی برای اثبات ادعاهای دو طرف دعوا که از قدیم الایام هم مورد استفاده قرار می گرفت شهادات شاهدان بوده است.
کسی که شاهد اتفاق و حادثه ای بوده است می تواند به عنوان شاهد در محافل قضایی برای اثبات ادعای دو طرف به او استناد شود. مصنف کتاب لمعه هم در مورد شهادت شهود در کتاب بحث می کند.
ما هم فایل های صوتی باب شهادات را هم برای دانلود شما قرار داده ایم تا مورد استفاده شما مخاطب گرامی قرارا گیرد.

باب شهادات در لمعه

نام فایلدانلود فایل
فایل زیپ شده تمام صوت های باب شهادات لمعه استاد اشتهاردی – بخش اولدانلود فایل
فایل زیپ شده تمام صوت های باب شهادات لمعه استاد اشتهاردی – بخش دومدانلود فایل
صوت های شهادات به صورت تفکیک شده درس به درسدانلود فایل

فایل صوتی باب شهادات لمعه

در بحث از شهادات باب لمعه، مصنف در چهار فصل بحث می کند که در فصل اول ابتدا مصنف از بحث درباره شاهدان شروع می کند و شرط شاهدان برای ادای شهادت و آنچه که در شروطش معتبر است و اینکه شهادت کسی که زیاد شک می کند پذیرفته نمی شود را بیان می کند.
در فصل دوم هم بحث از این است که چه مواردی با چند شاهد اثبات می شود مثلا مواردی وجود دارند که با چهار شاهد مرد و مواردی با دو شاهد مرد و مواردی با دو شاهد مرد یا یک مرد و دو زن و یا ترکیبی از شهادت و قسم خوردن ثابت می شوند.
در فصل سوم هم درباره شهادت بر شهادت توضیح می دهد.
ودر فصل پایانی هم در باره برگشت و رجوع از شهادت بحث می کند و بحث شهادات به پایان می رسد.

سرفصل های باب شهادات در لمعه

  • الاول الشاهد
  • الفصل الثانی  فی تفصیل الحقوق
  • الفصل الثالث فی الشهاده علی الشهاده
  • الفصل الرابع فی الرجوع عن الشهاده

شاهد کیست؟

هر دعوایی که مطرح می شود مستلزم اثبات است و باید اثبات شود و یکی از راههای اثبات آن حضور شاهد و شهادت دادن بر موضوع است.
شاهدکسی است که یک امری را به سود یکی از طرفین دعوا و به ضرر یکی دیگر از طرفین دعوا بیان می کند.

شهات چیست؟

تعریف شهادت در باب شهادات عبارت است از اطلاعات فردی غیر از دوطرف دعوا که موضوعی که دو طرف درباره آن اختلاف دارند را یا دیده یا شنیده و در دادگاه آن رابیان می کند و اطلاع رسانی می کند.

شرایط شاهد هنگام شهادت دادن


شاهد هنگام ادای شهادات باید شرایطی را داشته باشد که به شرح زیر است:

  • بالغ باشد ( صغیر یا طفل نباشد مگر در مواردی که قانونا شهادت این افراد معتبر باشد).
  • عاقل باشد ( شهادت مجنون اعتباری ندارد).
  • عادل باشد ( عادل کسی است که مرتکب گناهان کبیره نشده باشد و بر گناهان صغیره هم اصراری نداشته باشد.پیامیر صلوات الله علیه می فرماید: إنّی عَدلٌ لا أشهَدُ إلاّ على عَدلٍ )
  • مومن باشد.
  • طهارت مولد داشته باشد ( حاصل ازدواج نامشروع نباشد).
  • در موضوع ذی نفع نباشد ( شهادت کسی که در شهادتش نفع شخصی وجود داشته باشد پذیرفته نمی شود)
  • با یکی از طرفین خصومت نداشته باشد.
  • متکدی نباشد ( چون متکدی به علت شغل تکدی گری به جهت این که ممکن است تطمیع شود در  معرض اتهام قرار دارد).
  • ولگرد نباشد ( ولگرد کسی است که خانه و پناهگاه مشخص و شغلی که با آن امرار معاش کند ندارد).

دعاوی که با شهادات اثبات می شوند

دعاوی که با شهادت دو مرد ثابت می شوند

مواردی هستند که با شهادت دو مرد ثابت می شوند که عبارتند از:

  • اصل طلاق و اقسام آن
  • رجوع از طلاق
  • دعاوی غیر مالی ( مثل بلوغ و وصیت)

موارد قابل اثبات با شهادت دو مرد یا یک مرد و دو زن

برخی از موارد وجو دارند که با شهادت دو یک مرد به همراه دو زن ثبت می شود که عبارتند از:

  • اصل نکاح
  • دعاوی مالی ( مثل وقف و اجاره)

موارد قابل اثبات با شهادت چهار زن یا دو مرد یا یک مرد و دو زن

برخی موارد هم وجود دارند که با شهادت چهار زن یا دو مرد یا یک مرد و دو زن ثابت می شوند که عبارتند از:

  • دعاوی که مطلع شدن از آن معمولا باید توسط زنان صورت بگیرد( مثل بکارت و ولادت)

موارد قابل اثبات با ترکیبی از شهادت و سوگند

مواردی هم وجود دارند که با ترکیب شهادت و سوگند ثابت می شوند که عبارتند از:

  • دعاوی مالی یا دعاوی که مقصود آن مال باشد ( مثل دین و قف و اجاره و جنایات خطایی و شبه عمدی که باعث پرداخت دیه می شوند)
  • کلیه ادعاهای مالی که به دلیلی به ذمه تعلق می گیرد( مثل قرض و نفقه)

شهادت دروغ و مجازات آن

از شاهد برای اثبات ادعای یکی از طرفین دعوا استفاده می شود.ولی اگر شاهد شهادت دروغ بدهد و ادعاهایش کذب باشد و خلاف آنچه را دیده یا شنیده را بیان کند در قانون به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس یا به مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا مبلغ ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.
در شهادت کذب تمامی احکامی که بر اساس آین نوع شهادت صادر شده است باطل است.و اگر به کسی به واسطه این شهادت، خسارتی وارد آید باید توسط شاهد جبران شود.

شهادت بر شهادت

در شهادت دادن شاهد بر ادعایی، یا خود شاهد، آن موضوع را مشاهده کرده و بر آن شهادت می دهد یا به واسطه شاهدی دیگر که شاهد واقعه بوده بر موضوع اطلاع پیدا می کند و بر آن گواهی می دهد که در صورت اول به شاهد، شاهد اصل و در صورت دوم به شاهد، شاهد فرع می گویند.
و این قضیه اصطلاحا، شهادت بر شهادت نامیده می شود.این نوع شهادت را بسیاری از فقها با رعایت شروطی برای اثبات دعاوی، پذیرفته اند.
اما به طور کلی در مواردی قطعا این شهادت مورد قبول است مثل شهادت بر حق الناس، چه از نوع مجازاتی باشد (مثل قصاص )یا از نوع اعم از مالی ( مثل قرض و مضاربه) و غیر مالی ( مثل طلاق) باشد.
و در مواردی هم قطعا این نوع شهادت پذیرفته نیست مثل شهادت بر حق الله محض ( مثل زنا و لواط).
امام در مواردی هم اختلافی است ( مثل موارد مشترک بین حق الله و حق الناس( مثل حد سرقت) که مشهور می گویند در این موارد پذیرفته نمی شود.

زمان پذیرش شهادت بر شهادت 

مشهور فقها بر این اعتقادند که در قبول شهادت  بر شهادت باید شاهد اصلی نتواند به دلایل عذر مثل سفر کردن یا عارض شدن  مرضی حاضر به شهادت شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.