فایل صوتی طلاق (لمعه)

با شکل گیری ازدواج بین زن و مرد، تکالیفی بر عهده ی این دو مقرر می شود که باید هر کدام به وظیفه شرعی خود عمل کنند تا بتوانند مدت های طولانی در کنار یکدیگر با آرامش زندگی کنند.
آما گاهی مشکلاتی در این رابطه پیش می آید، که برای حل آن راه حل های عادی کارساز نیست و باید سراغ مبغوض ترین حلال ها رفت که طلاق می باشد.
مصنف کتاب لمعه هم درباره طلاق بابی را مستقلا به عنوان باب طلاق باز می کند و درباره ی آن بحث می کند. ما هم فایل های صوتی طلاق لمعه استاد وجدانی و استاد هاشمیان را برای دانلود شما مخاطبین گرامی قرار داده ایم

فایل صوتی باب طلاق لمعه (استاد وجدانی)

نام فایلدانلود فایل
جلسه ۱دانلود فایل
جلسه ۲دانلود فایل
جلسه ۳دانلود فایل
جلسه ۴دانلود فایل

فایل صوتی باب طلاق لمعه (استاد هاشمیان)

نام فایلدانلود فایل
جلسه ۱دانلود فایل
جلسه ۲دانلود فایل
جلسه ۳دانلود فایل
جلسه ۴دانلود فایل
جلسه ۵دانلود فایل
جلسه ۶دانلود فایل
جلسه ۷دانلود فایل
جلسه ۸دانلود فایل
جلسه ۹دانلود فایل
جلسه ۱۰دانلود فایل
جلسه ۱۱دانلود فایل
جلسه ۱۲دانلود فایل
جلسه ۱۳دانلود فایل
جلسه ۱۴دانلود فایل
جلسه ۱۵دانلود فایل
جلسه ۱۶دانلود فایل
جلسه ۱۷دانلود فایل

باب طلاق درلمعه

در باب طلاق لمعه، مصنف مطالب را در قالب چهار فصل بیان می کند که قیل از ورود به فصول، طلاق را تعریف می کند و سپس وارد فصول می شود.
در فصل اول درباره ی ارکان طلاق بحث می کند و آنها را نام می برد که در ادامه ما هم درباره ی آن توضیح می دهیم.
در فصل دوم باب طلاق بیان می شود که طلاق پنج قسم دارد که عبارتند از: طلاق واجب و حرام و مکروه و مستحب و طلاق مباح.
در فصل سوم، درباره عده ی طلاق مطالبی بیان می شود و در فصل پایانی باب طلاق، احکامی که بعد از طلاق بر دوش زوجین قرار می گیرد را بیان می کند.

سرفصل هی باب طلاق در لمعه

و فیه فصول:

  • الفصل الاول فی ارکانه
  • الفصل الثانی فی اقسامه
  • الفصل الثالث فی العده
  • الفصل الرابع فی الاحکام

معنای طلاق

طلاق در لغت

برای طلاق در لغت معانی زیادی بیان شده است که مواردی را بیان می کنیم: رهایی، رهاکردن، بیزاری، ترک کردن و ….

طلاق در اصطلاح و فقه

طلاق در اصطلاح و فقه عبارت است از اینکه رابطه زناشویی بین زن و مرد با صیغه ی مخصوصی از بین برود.

نظر اسلام نسبت به طلاق

در اسلام به همان اندازه ای که به ازدواج اهمیت داده می شود، به همان اندازه درباره ی امر طلاق مذمت وارد شده است. تا جایی که در روایات از آن به عنوان منفور ترین حلال نزد خداوند نام برده می شود.

نظر قرآن

در قرآن هم در بحث طلاق ابتدا سفارش می کند که بزرگان فامیل پادرمیانی کنند تا این مساله حل شود و کار به طلاق نرسد.
در آیه ۳۵ سوره نساء می فرماید: وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَکَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَکَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ یُرِیدَا إِصْلَاحًا یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا خَبِیرًا
(و [شما ای حاکمان شرع و عُقلا و بزرگان خانواده!] اگر از جدایی و ناسازگاری میان زن و شوهر بیم داشتید، پس داوری از خانواده مرد، و داوری از خانواده زن [برای رفع اختلاف] برانگیزید که اگر هر دو داور قصد اصلاح داشته باشند، خدا میان دو داور توافق و سازگاری ایجاد می کند [تا به صلاح زن و شوهر حکم کنند]؛ یقیناً خدا [به نیّات و اعمال شما] دانا و آگاه است.)

نظر اسلام

در کنزالعمال از پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه وارد شده است که: ما أحَلَّ اللّه ُ شیئا أبغَضَ إلَیهِ مِن الطَّلاقِ
( خداوند چیزى را که نزد او منفورتر از طلاق باشد، حلال نکرده است(

اقسام طلاق

اسلام طلاق را در اصل به دو نوع تقسیم می کند که عبارتند از:

  • طلاق بدعی: طلاقی است که در آن شرایط طلاق رعایت نشده است و این شرایط محیا نبوده است. مثل طلاق دادن زن حائض.
    این نوع طلاق باطل است.
  • طلاق سنی: طلاقی است که با رعایت شرایط شرعی طلاق انجام شده است و تمامی شرایط طلاق رعایت شده است.
    این نوع طلاق صحیح است.

در ادامه دو تقسیم بندی بالا، طلاقی که صحیح واقع می شود( طلاق سنی) به دو قسمت تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. طلاق بائن: طلاقی که وقتی واقع شود، مرد در هیچ صورتی( چه زن در عده باشد یا نباشد) حق رجوع و مراجعه مجدد به زن را ندارد.
    این طلاق خود ممکن است به شش مورد تقسیم شود که عبارت است از: خلع، مبارات، طلاق زنی که هنوز بالغ نشده است، طلاق زن یائسه، طلاق زنی که با هم آمیزش نشده است و طلاق سومی که قبل از آن رجوع صورت گرفته باشد.
  2. طلاق رجعی: طلاقی که وقتی واقع شد، مرد تا زمانی که زن در عده به سر می برد، می تواند به زن مراجعه کند و دوباره او را به همسری انتخاب کند.
    تمامی احکامی که زن و مرد در حالت ازدواج دارند، در طلاق رجعی هم وجو دارد.مثلا زن و مرد از همدیگر ارث می برند و  مرد باید به زن نفقه بدهد و …

ارکان طلاق

ارکان طلاق عبارتند از:

  • طلاق دهنده ( مطلِّق)
  • طلاق گیرنده ( مطلَّق)
  • صیغه طلاق
  • شاهد

شرایط طلاق

هر کدام از ارکان طلاق باید شرایطی داشته یاشند تا طلاق به صورت صحیح واقع شود.

  • شرایط طلاق دهنده( مرد) عبارتند از:
    بلوغ
     عقل
     اختیار
     قصد طلاق
  • شرایط طلاق گیرنده ( زن) عبارتد از:
    وجود زوجیت
     دائمی بودن عقد
     حیض و نفاس نباشد
     مشخص و معین بودن زنی که قرار است طلاق داده شود.
  • شرایط صیغه هم عبارتند از:
     صیغه مخصوص طلاق خوانده شود
    صیغه باید قطعی باشد و منوط به شرطی نباشد
  • باید در زمان طلاق، دو شاهد عادل هم وجود داشته باشند تا شاهد طلاق باشند.

عده ی طلاق

وقتی صیغه طلاق بین زوجین جاری شد، زن مدت مشخصی حق ندارد ازدواج کند و باید این مدت راصبر کند و بعد از این مدت می تواند ازدواج کند.
به این زمان اصطالاحا (عده ی طلاق) گفته می شود.

چرا طلاق در اسلام مجاز است؟

با وجود اینکه طلاق در نزد خداوند متعال بسیار منفور است اما در عین حال جایز است.
علت این امر این است که برخی از امور اطراف ما از امور اعتباری هستند و بعضی دیگر اموری طبیعی هستند.
اما اموری که قرار دادی هستند را می توان به هم زد.مثل معاملات که می توان فسخ کرد.
اما در اموری که طبیعی هستند و بر اساس طبیعت شکل گرفته اند،( مثل ازدواج) بر اساس فطرت طبیعی انسان شکل گرفته است و نمی توان با زور و فشار بین دو نفر علاقه به وجود آورد. لذا اگر دو نفر از هم تنفر داشته باشند را نمی توان به زور وادار به ادامه دادن زندگی کرد. بنابراین راه حل آن طلاق است و با این که بسیار منفور است اما گاهی وقت ها به عنوان آخرین راه حل کارساز می باشد و حلال می باشد.

احکام متفرقه طلاق

  • قران نصیحت هایی درباره ی طلاق دارد که آن را در قالب سوره ای به همین نام بیان کرده است.
  • حق طلاق در اسلام مختص به مرد است.مگر اینکه مزد به زن وکالت طلاق گرفتن بدهد.
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.