فایل صوتی ظهار (لمعه)

در جاهلیت قبل از اسلام، عادات مختلفی وجود داشت که بعد از آمدن اسلام از بین رفت و در واقع اسلام آن ها را ترد و حکم آن ها را منسوخ کرد.
از جمله این عادت هایی که اسلام آن را قبول ندارد، بحث ظهار است که در جاهلیت قبل از اسلام رواج داشت.
ظهار در زمان جاهلیت قبل از اسلام، طلاقی بود که به وسیله جملاتی که توسط مرد به زن، گفته می شد، این طلاق صورت می پذیرفت.
برای آشنایی بهتر با باب ظهار در فقه، صوت های استاد هاشمیان را برای دانلود شما مخاطب عزیز قرار داده ایم تا استفاده ببرید.

فایل صوتی باب ظهار لمعه

نام فایلدانلود فایل
جلسه ۱دانلود فایل
جلسه ۲دانلود فایل
جلسه ۳دانلود فایل
جلسه ۴دانلود فایل
جلسه ۵دانلود فایل
جلسه ۶دانلود فایل
جلسه ۷دانلود فایل
جلسه ۸دانلود فایل

باب ظهار در لمعه

مصنف در ابتدای این باب، ظهار را تعریف می کند و صیغه ای که برای اجرای آن لازم است را بیان می کند و می فرماید باید حتما صیغه ای باشد و با افعال و امثال آن، ظهار اتفاق نمی افتد.
مصنف در ادامه می فرماید که صیغه باید منجز و قطعی باشد و منوط به شرطی نباشد و در اجرای صیغه ظهار باید دو شاهد عادل حاضر باشند و الا فایده ای ندارد.
ظهار از طرف فرد کافر هم صحیح است و واقع می شود. در ظهار باید قبلا دخول صورت گرفته باشد.و در صورتی که ظهار رخ دهد، مرد باید کفاره بدهد

سرفصل های باب ظهار

  • کتاب الظهار
  • و صیغته
  • و لا اعتبار بغیر لفظ الظهر
  • و لا یقع الا منجزا
  • و الاقرب صحه توقیته بمده
  • و لابد من حضور عدلین
  • و یصح من الکافر
  • و الاقرب صحته بملک الیمین
  • و المروی صحیحا اشتراط الدخول
  • و یقع الظهار بالرتقاء و القرناء و المریضه التی لا توطا
  • و تجب الکفاره بالعود
  • و لو وطی قبل التکفیر عامدا
  • و لو طلقها طلاقا بائنا او رجعیا و انقضت العده
  • و یجب تقدیم الکفاره علی المسیس

تعریف ظهار

ظهار در لغت

در لغت، ظهار به معنای (پشت) است

ظهار در فقه و اصطلاح

در فقه و اصطلاح ظهار عبارت است از اینکه مرد با گفتن جمله ی ( ظهرک کظهر امی)(پشت تو مثل پشت مادر من است) زن را بر خود حرام می کرد و این کار باعث جدایی و طلاق آن دو می شد.

ظهار در قرآن

خداوند در آیه ۲ سوره مجادله، این رسم غلط جاهلیت را که باعث جدایی زن و مرد و حرمت ابدی آنها می شد را محکوم می کند و ظهار کنندگان را توبیخ می کند و حکم ظهار را باطل می کند.
در این آیه، خداوند می فرماید: ( الَّذِینَ یُظَاهِرُونَ مِنکُم مِّن نِّسَائِهِم مَّا هُنَّ أُمَّهَاتِهِمْ إِنْ أُمَّهَاتُهُمْ إِلَّا اللَّائِی وَلَدْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَیَقُولُونَ مُنکَرًا مِّنَ الْقَوْلِ وَزُورًا وَإِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ )
(کسانی که از شما نسبت به همسرانشان «ظهار» می‌کنند (و می‌گویند: «أَنتِ عَلیَّ کَظهَرِ أُمّی = تو نسبت به من بمنزله مادرم هستی»)، آنان هرگز مادرانشان نیستند؛ مادرانشان تنها کسانی‌اند که آنها را به دنیا آورده‌اند! آنها سخنی زشت و باطل می‌گویند؛ و خداوند بخشنده و آمرزنده است )

تاریخچه ظهار

این نوع طلاق دادن توسط ظهار در جاهلیت قبل از اسلام بسیار مرسوم بود. و علت آن این بود که بسیار راحت و سریع و بی نیاز از پایبندی به اصول و احساسات صورت می گرفت و مردان ترسی از ظهار همسران خود نداشتند.
اولین نفری که باعث شد تا در اسلام حکم ظهار مشخص شود و اسلام آن را باطل کند، اوس بن صامت بود.
او وقتی همسر خود را ظهار کرد، همسر او به پیامبر صلوات لله علیه شکایت برد . پیامبر منتظر حکم آن از جانب خداوند ماند تا اینکه آیات ۳ و ۴ سوره مجادله نازل شدند و حکم آن را بیان کردند.

ارکان ظهار

ظهار دارای چهار رکن می باشد که عبارتند از:

  1. صیغه ظهار
  2. مُظاهِر ( کسی که ظهار می کند)
  3. مُظاهَر منها ( کسی که ظهار می شود
  4. مشبه بها ( زنی که ظهار شونده به آن زن تشبیه می شود)

شرایط چهار رکن ظهار

  • صیغه ای که با آن ظهار اتفاق می افتد باید منجز و قطعی باشد و مشروط به زمان خاصی نباشد.
  • شخص مُظاهِر باید عاقل و بالغ و دارای اختیار باشد.یعنی دیوانه و مست و اکراه شده نباشد.
  • شخصی که ظهار می شود باید شرعا همسر ظهار کننده و در حال پاکی باشد. ( در جریان یافتن ظهار در زن موقت و صیغه ای  میان فقها اختلاف نظر وجود دارد.ولی مشهور فقها قائلند که ظهار در آن جاری می شود)

شرایط تحقق ظهار

ظهار هم مثل بقیه احکام الهی در دین مبین اسلام باید دارای شرایطی باشد.
این شرایط عبارتند از:

  • کسی که ظهار می کند باید عاقل و بالغ و مختار باشد.
  • دو شاهد مسلمان مرد و عادل وجو داشته باشند.
  • زن پاک باشد.
  • ظهار مرد در حال عصبانیت نباشد.

حکم ظهار

خداوند در آیه ۳ سوه مجادله پس از ابطال این سنت غلط جاهلی،می فرماید: (وَالَّذِینَ یُظَاهِرُونَ مِنْ نِسَائِهِمْ ثُمَّ یَعُودُونَ لِمَا قَالُوا فَتَحْرِیرُ رَقَبَۀ )
(کسانی که همسران خود را «ظِهار» می‌کنند، سپس از گفته خود بازمی‌گردند، باید پیش از آمیزش جنسی با هم، برده‌ای را آزاد کنند؛ این دستوری است که به آن اندرز داده می‌شوید؛ و خداوند به آنچه انجام می‌دهید آگاه است! )
در صورتی که مرد بخواهد به زن خود رجوع کند و با او همبستر شود، باید کفاره آن را پرداخت کند که عبارتند از:

  1. یک بنده آزاد کند.
  2. شصت روز روزه بگیرد.
  3. شصت فقیر را سیر کند.

در کفاره ظهار، ظهار کننده در صورتی که هر کدام از آن ها را نتوانست انجام بدهد، نوبت به موارد بعدی می رسد.

وظیفه زوجه بعد از ظهار

بعد از اینکه مرد زن را ظهار کرد و تکلیف او را مشخص نکرد ( یعنی نه کفاره بدهد و نه طلاق بدهد) زن می تواند صبر کند.
ولی اگر زن نمی خواهد صبر کند، می تواند به نزد حاکم شرع برود.حاکم شرع در این صورت، مرد را مخیر می کند که زنش را طلاق دهد یا رجوع کند و کفاره بدهد.
حاکم شرع به مرد سه ماه مهلت میدهد و اگر در این مدت مرد تمکین نکند او را به زندان می اندازد و در زندان بر او سخت می گیرند تا به یکی از دو امر راضی شود.

احکام متفرقه ظهار

  • اگر مرد در هنگام رجوع به زن و پرداخت کفاره بر هیچکدام از سه مورد کفاره توانا نباشد، آیا می تواند توبه و استغفار کند، میان فقها اختلاف وجود دارد.
  • بیشتر فقها اعتقاد دارند که در صورت ظهار پشت سر هم، اگر منظور مرد تاکید ظهار قبلی باشد، یک کفاره کفایت می کند. ولی اگر منظورش دوباره ظهار کردن باشد، باید چند کفاره پرداخت کند.
  • اگر مرد هنوز کفاره ظهار را پرداخت نکرده است ولی با زن خود همبستر شد، باید دو کفاره بدهد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.