فایل صوتی وصیّت (لمعه)

اموالی که در اختیار ماست و مالکیت آن برای ماست، قابلیت تصرف ما را دارند و این حق را داریم تا با اختیارات خود، درباره آن تصمیم بگیریم.
اما بعد از مرگ این امکان فراهم نیست ولی از راهی دیگر می توانیم در قسمتی از اموال خودمان(ثلث اموال) تصرف کنیم. این تصرفات بعد از مرگ با وصیّت کردن امکان پذیر می باشد.
درباره ی وصیّت هم مصنف لمعه، بحث هایی را در این کتاب شریف می آورد و ما هم صوت باب وصیّت لمعه استاد اشتهاردی را برای دانلود شما مخاطب گرامی قرار داده ایم.

صوتی-وصیّت

فایل صوتی باب وصیّت لمعه

نام فایلدانلود فایل
جلسه ۱دانلود فایل
جلسه ۲دانلود فایل
جلسه ۳دانلود فایل
جلسه ۴دانلود فایل
جلسه ۵دانلود فایل
جلسه ۶دانلود فایل
جلسه ۷دانلود فایل
جلسه ۸دانلود فایل
جلسه ۹دانلود فایل
جلسه ۱۰دانلود فایل
جلسه ۱۱دانلود فایل
جلسه ۱۲دانلود فایل
جلسه ۱۳دانلود فایل
جلسه ۱۴دانلود فایل
جلسه ۱۵دانلود فایل
جلسه ۱۶دانلود فایل
جلسه ۱۷دانلود فایل
جلسه ۱۸دانلود فایل
جلسه ۱۹دانلود فایل
جلسه ۲۰دانلود فایل

باب وصیّت در لمعه

باب وصیّت لمعه در چهار فصل تدوین شده است که در هر فصلی بحث هایی گنجانده شده است.
در فصل اول: تعریف وصیّت را بیان می کند و الفاظ ایجاب و قبول آن را بیان می کند.
در فصل دوم: متعلقات وصیّت را بیان می کند.
در فصل چهارم: احکامی که برای یک وصیّت لازم است را بیان می کند.
و در فصل چهارم: درباره ی گرفتن وصی بحث می کند.

سر فصل های باب وصیّت در لمعه

  • الفصل الاول (فی تعریفه)
  • الفصل الثانی فی متعلق الوصیه
  • الفصل الثالث فی الاحکام
  • الفصل الرابع فی الوصایه

معنای وصیّت

وصیّت در لغت

در لغت وصیّت به معنای اندرز و نصیحت و همچنین به معنای وصل کردن و پیوند هم آمده است.

وصیّت در فقه و اصطلاح

در اصطلاح و فقه وصیّت یعنی شخصی سفارش کند که بعد از مرگ او کاری را برای او انجام دهند یا اموال خود و منفعت اموال خود را به کسی واگذار کند.

وصیّت در قرآن

در قرآن هم برای نمونه، آنجایی که در آیه ۸ سوره عنکبوت، خداوند انسان را به نیکی در حق والدین سفارش می کند، می فرماید: وَوَصَّیْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ حُسْنًا وَإِنْ جَاهَدَاکَ لِتُشْرِکَ بِی مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (و به انسان سفارش کردیم که به پدر و مادر خود نیکى کند و[لى] اگر آنها با تو درکوشند تا چیزى را که بدان علم ندارى با من شریک گردانى از ایشان اطاعت مکن سرانجامتان به سوى من است و شما را از [حقیقت] آنچه انجام مى‏ دادید باخبر خواهم).

وصیّت در روایات

در روایات ما هم به خاطر اهمیت مساله وصیّت، احادیث فراوانی داریم که برای نمونه به این حدیث از پیامبر اکرم صلوات الله علیه توجه نمایید.
حضرت می فرماید: هر کس بدون وصیّت بمیرد، به مرگ جاهلیت مرده است.
یا در جایی دیگر از امام صادق علیه السلام وارد شده است (هر که به یک سوم (دارایی اش) وصیّت کند به وارثان ضرر زده است و وصیّت کردن به یک پنجم و یک چهارم، از وصیّت به یک سوم افضل است)

ارکان وصیّت

وصیت دارای سه رکن است که عبارتند از:

  1. موصی: کسی که عمل وصیت را انجام می دهد.
  2. موصی له: کسی که وصیت به نفع او می شود.
  3. وصی: کسی که در وصیت عهدی، ولی و سرپرست بر ثلث مال یا افراد صغیر قرار داده می شود.
  4. موصی به: مالی که درباره ی آن وصیت می شود.

شرایط وصیّت کردن

کسی که وصیت می کند باید دارای شرایطی باشد که وصیت، موثر باشد.

  • وصیت کننده عاقل و بالغ باشد.
  • وصیت کننده ممنوع از تصرف در اموالش نباشد.
  • وصیّت کننده مجبور نباشد و مختار باشد.
  • وصیّت کننده نباید خود کشی کرده باشد و بعد از آن وصیّت کرده باشد(مثلا سم خورده و در حال مردن است و وصیّت می کند که وصیّت او نافذ نیست)

انواع وصیّت

دو نوع وصیّت داریم.

  1. وصیّت تملیکی: که عبارت است از اینکه موصی، بخشی از اموال خود را با حقوق شرعی به تملیک کسی درآورد( مثلا بگوید فلان مال مرا به فلانی بدهید)
  2. وصیّت عهدی: وصیّتی است که در آن موصی سفارش می کند که کارهایی را برای او (مثل نماز و حج) انجام دهند.

وصیّت های واجب

هنگامی که آثار مرگ برای افراد مشخص می شود واجب است درباره ی اموری وصیّت کنند که این امور واجب عبارتند از:

  1. باید درباره ی نماز و روزه های قضای خود وصیّت کند که به عهده ی پسر بزرگ است.(اگر پسرش نماز را خوب نمی داند یا خوب نمی خواند یا اصلا پسری ندارد، باید در این موارد کسی را مشخص کند).
  2. اگر خمس و زکات یا بدهی دیگری دارد که نپرداخته و یا زمان پرداخت آن هنوز نرسیده، باید درباره ی آن ها هم وصیّت کند.
  3. در جایی که امانتی در دست اوست و ورثه ی او از این امانت خبردار نیستند، باید ورثه را از آن مطلع کند.
  4. هنگامی که موصی فرزند صغیر یا دیوانه ای دارد، باید برای آنها قیّم تعیین کند تا حق آنها ضایع نشود.

چه کسانی ارث می برند؟

همه ی کسانی رابطه خویشاوندی خونی یا نسبی و همچنین تمام کسانی که رابطه خویشاوندی سببی(مثل ازدواج) با میت دارند، از او ارث می برند.
این ورّاث به سه دسته تقسیم بندی می شوند و تا زمانی که فردی از دسته ای وجود داشته باشد، نوبت به افراد دسته ی بعد نمی رسد.

دسته بندی ورّاث

ورّاث به سه دسته تقسیم می شوند که به این ترتیب می باشند:

  1. طبقه ی اول: در این طبقه این افراد قرار می گیرند ( پدر و مادر میت – فرزندان میت – اگر فرزند نبود نوه ی میت – و اگر نوه ای نبود، نتیجه ی میت و ….)
  2. طبقه ی دوم: در این طبقه این افراد قرار می گیرند (پدربزرگ و مادربزرگ میت-خواهر و برادر میت-اگر خواهر و برادر میت نبودند نوبت به فرزندان آن ها می رسد.)
  3. طبقه ی سوم: این طبقه شامل افراد زیر می شوند(عمو-عمه-خاله-دایی-و در نبود این موارد، فرزندان آنها جایگزین می شوند).

با وجود حتی یک نفر از طبقه ای، نوبت به افراد دیگر طبقه ی بعدی نمی رسد.

ثلث مال

انسان هنگام وصیّت حق دارد درباره ی یک سوم اموال خود وصیّت کند و وصیّت در بقیه اموال نافذ نیست .مگر اینکه با اجازه ورثه باشد.

احکام متفرقه وصیّت

  • وصیّت می تواند گفتاری یا نوشتاری یا در صورت عدم امکان این دو مورد با اشاره باشد.
  • موصی نمی تواند کسی را از ارث محروم کند.و اگر چنین وصیتی کرد وصیت او مورد توجه واقع نمی شود.
  • وصیت باید برای کسی انجام شود که در عالم خلقت وجود دارد.حتی اگر جنینی باشد که هنوز پا به عرصه ی وجود نگذاشته است( در شکم مادر است)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.