فایل صوتی کفارات (لمعه)

باب کفارات، یکی دیگر از بخش های کتاب شریف لمعه می باشد که این مقاله سعی دارد آن را تعریف کند و انواع  و احکام آن را بیان کند.
اما قبل از وارد شدن در بحث، فایل های صوتی کفارات را از استاد اشتهاردی برای دانلود شما مخاطبین گرامی قرار داده ایم تا استفاده بهتری را از این بخش ببرید.

فایل صوتی باب کفارات لمعه

نام فایلدانلود فایل
فایل زیپ شده تمام صوت های باب کفارات لمعه استاد اشتهاردیدانلود فایل
صوت های کفارات به صورت تفکیک شده درس به درسدانلود فایل

کفارات در لمعه

مصنف در ابتدای بحث کفارات، انواع کفارات را بیان می کند و می فرماید که کفارات عبارتند از: مرتبه ( که در سه مورد باید انجام شود)، مخیره،مرتبه و مخیره و کفاره جمع.

سرفصل های کفارات در لمعه

  • فالمرتبه ثلاث
  • والمخیره
  • والتی جمعت الوصفین
  • و کفاره الجمع

کفاره (کفارات) چیست؟

در زندگی روزمره ما اگر کسی دچار تخلف در کاری شود یا قانونی را زیر پا گذارد باید خسارت و جریمه این قانون شگنی را پرداخت کند.
دین اسلام هم از این قانون مستثنی نیست و برای افرادی که قانون را زیر پا می گذارند جریمه در نظر گرفته است.این جریمه و مجازات از سویی کیفر است برای فرد متخلف و از سویی نفعی هم به جامعه می رسد.
این جریمه ها در اسلام کفاره نامیده می شود.

در لغت

کفاره که جمع آن کفارات است از ریشه (کَفَرَ) است به معنای پوشش..چون گفاره باعث پوشاندن گناه می شود لذا خداوند در آیه ۶۵ سوره مائده می فرماید: وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْکِتَابِ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَکَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَیئَاتِهِمْ
(و چنانچه اهل کتاب ایمان آرند و تقوا پیشه کنند ما البته گناهانشان را محو و مستور می‌سازیم )

در شرع

کفاره در شرع و در اصطلاحی که فقها به کار می برند عبارت است از عبادتی که سبب می شود تا مجازات از بین برود و ساقط شود و یا باعث می شود که مجازات تخفیف پیدا کند.و این مجازات یا برای انجام فعلی است که باید ترک می شد و یا انجام ندادن عملی است که باید انجام می شد.
در معنای شرعی آن میان علمای دین و فقها اختلاف است و بعضی معتقدند که کفاره از نوع مجازات نیست چون مجازات حالت بازدارندگی دارد ولی کفارات جبران کننده هستند و بعضی ها معتقدند که کفاره به همان معنای لغوی است.

فلسفه کفارات

با انجام دادن گناه توسط انسان، خشم خداوند برانگیخته می شود و انسان مورد غضب الهی قرار می گیرد لذا باید این حالت جبران شود تا غضب الهی نسبت به انسان برطرف شود.
چون در صورت ادامه غضب الهی نسبت به انسان، هلاکت انسان قطعی خواهد بود.
کفاره عملی است که با آن می توان تا حدی حالت غضب الهی را برطرف کرد و موجبات رضایت پروردگار را فراهم نمود.

فدیه جیست؟

کسانی که با داشتن عذر نتوانند روزه بگیرند و دلیل شرعی برای روزه نگرفتن دارند مثل زن شیرده یا افراد کهنسال می توانند روزه خود را افطار کنند و به جای آن فدیه بدهند که مقدار فدیه مثل کفاره هفتصدو پنجاه گرم از غذای معمول می باشد.

تفاوت کفاره با فدیه

فدیه جنبه مالی دارد ولی کفاره اعم از مال و غیر مال است. فدیه نوعی جبران کننده است برای عملی که انجام نداده به خلاف کفاره که جنبه عقوبتی و مجازات دارد.

اقسام کفارات

چهار نوع کفاره وجود دارد که عبارتند از:

  1. مرتبه (که در ادا کردن آن باید ترتیب رعایت شود و در صورت میسر نبودن مورد اول باید سراغ مورد بعد رفت)
  2. مخیره ( کفاره ای که شخص مکلف می تواند هر کدام را که خواست انتخاب کند و با انجام هریک تکلیف از او ساقط می شود)
  3. مرتبه و مخیره ( شخص مکلف در مرحله اول می تواند هر کدام را که خواست انجام دهد ولی در صورتی که نتواند یک مورد را انجام دهد نوبت موارد بعدی می شود)
  4. جمع ( که انجام سه نوع کفاره با هم واجب است که عبارتند از: آزاد کردن بنده-روزه گرفتن به صورت پی در پی به مدت دو ماه- غذا دادن به شصت فقیر)

انواع کفارات

طبق آنچه در کتاب های فقهی در باره کفارات آمده است، اقسام کفارات به شرح زیر می باشد:

  • آزاد کردن یک بنده
  • اطعام کردن شصت نفر فقیر
  • اطعام کردن ده نفرمسکین
  • دو ماه روزه گرفتن
  • سه روز روزه گرفتن
  • قربانی کردن گوسفند
  • قربانی کردن شتر
  • قربانی کردن گاو یا گوسفند
  • یک مد طعام دادن
  • اطعام کردن شش نفر فقیر
  • پوشاندن ده فقیر

هر یک از این کفارات در موارد مختلفی واجب می شود که بیان کردن موارد آن از حوصله این مقاله خارج است و در رساله عملیه فقها موجود است.

کفاره تاخیر

زمانی که فرد مسلمان به دلایلی نتوانست روزه بگیرد باید تا ماه رمضان سال بعد قضای آن را به جا آورد و اگر قضای آن را به تاخیر بیاندازد باید علاوه بر قضا کفاره هم بدهد.

احکام کفارات

انجام دادن کفارات احکامی دارد که چند نمونه را در اینجا بیان می کنیم:

  • در کفارات اطعام دادن و یا پوشاندن فقیر، باید فقیر از مسلمانان باشد
  • در کفاره باید قصد قربت شود چون کفاره وجوب تعبدی دارد و شرط قبولی واجبات تعبدی قصد قربت است.
  • در کفاره جمع که باید همه موارد با هم انجام شود، در صورتی که موردی امکان انجام نداشت ( مثل آزاد کردن بنده در زمان حاضر)، آن مورد در کفاره جمع ساقط است و نیاز به انجام آن نیست.
  • در کفاراتی که باید روزه گرفته شود، باید روزه ها پشت سر هم باشد.فقط در روزه شصت روزه باید سی و یک روز پشت سر هم باشد.

کفاره روزه

کسی که در ماه مبارک رمضان روزه اش را نگیرد باید کفاره بدهد. نگرفتن روزه یا از روی عمد است یا به خاطر مانعی می باشد.
در صورت اول که روزه نگرفتن، غیر عمد باشد یا به خاطر مانعی روزه نگیرد باید یک مد طعام که معادل  هفتصد و پنجاه گرم است به فقبر بدهد.و در صورت پرداخت قیمت باید مطمئن باشد فقیر با آن مبلغ نان می خرد.
امام در صورتی که از روی عمد روزه نگیرد یا عمدا روزه را باطل کند باید یکی از سه مورد را به عنوان کفاره بپردازد:

  1. آزاد کردن یک بنده ( که در زمان حاضرمنتفی است)
  2. دو ماه روزه گرفتن( که باید سی و یک روز آن پشت سر هم باشد)
  3. غدا دادن به شصت نفر فقیر ( باید به هر نفر معادل هفتصدوپنجاه گرم نان یا آرد یا برنج بدهد)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.