لواط

لواط یکی از  زشت ترین و شنیع ترین گناهان کبیره در دین مبین اسلام است و اسلام بشدت مردم را از این گناه کبیره منع کرده است. در این مقاله کوتاه و مختصر به بررسی اجمالی و کاربردی در مورد این عمل قبیح و بررسی آیات و روایات راجع به این موضوع می پردازیم.

لواط چیست؟

لواط آمیزش جنسی بین دو مرد را گویند و داخل شدن آلت یکی از آن ها در دبر دیگری

سخنرانی درباره لواط(حجه الاسلام انصاریان)

راه های اثبات ارتکاب لواط

اثبات از طریق اقرار به لواط

در این روش باید فاعل و مفعول هر دو چهار مرتبه به گناه خود اقرار کنند و این اقرار هم باید در چهار مجلس واقع شود. از شروط اقرار کننده عاقل بودن است هم چنین آزاد بودن (برده و عبد نبودن) و اختیار داشتن و بالغ بودن نیز از دیگر شرایط اثبات گناه برای اجرای حد است.

دوره کاربردی ترک گناه

اثبات از طریق شاهدان لواط

در این روش اثبات لواط باید چهار مرد عادل شهادت به لواط دو مرد بدهند و این شهادت هم باید بالمعاینه باشد. بالمعاینه یعنی آن چهار نفر بگویند ما چشم خود دیدیم آن دو مرد با هم لواط کردند. اگر حتی یکی از آن شاهدان، شهادتش مورد قبول واقع نشود. حد بر متهم لواط جاری نمی شود بلکه بر شاهدان حد قذف که هشتاد ضربه به هر کدام از شاهدان است جاری می شود.

حد لواط

حد برای لواط کننده و مفعول او که عاقل و بالغ باشند، اعدام است و نحوی اعدام ها نیز بنابر نظر حاکم شرع و قاضی می تواند به روش های زیر باشد:

  1. زدن گردن به وسیله شمشیر
  2. پرتاب کردن فرد لواط کار از بلندی مانند پشت بام بلند یا کوه در حالی که دست و پای او بسته باشد.
  3. اعدام به وسیله سوزاندن در آتش
  4. رجم ( سنگسار کردن )
  5. برخی خراب کردن دیوار بر سر لواط کار را نیز به عنوان حد، جایز می دانند.

نکته: اگر فرد لواط کار قبل از شهادت شاهدان توبه کند، حد ساقط می شود و اگر بعد از شهادت آنها توبه کند باید کشته شود.

نکته: اگر هر کدام یک از طرف زنا ( فاعل یا مفعول ) نابالغ باشد. حد بر او جاری نمی شود بلکه باید او را تأدیب کرد.

تأدیب چیست؟

تأدیب یعنی مجازات بدنی که مقدار و شدت معینی ندارد و توسط حاکم شرع و قاضی با توجه به شرایط موجود و مصالحی که در نظر میگیرد میزان و نوع تأدیب را در نظر می گیرد.

کیفر و آثار اخروی لواط

از آن جا که لواط یکی از گناهان کبیره است و زشتی آن بیش تر از بسیاری از گناهان دیگر مانند زنا است، قطعا مجازات سنگینی در آخرت دارد. حضرت رسول اکرم  صلّی الله علیه و آله وسلم در روایتی به برخی از آثار اخروی گناه لواط اشاره فرمودند: مَنْ جَامَعَ غُلاَماً جَاءَ جُنُباً یَوْمَ اَلْقِیَامَهِ لاَ یُنَقِّیهِ مَاءُ اَلدُّنْیَا وَ غَضِبَ اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ « جَهَنَّمَ وَ سٰاءَتْ مَصِیراً» ثُمَّ قَالَ إِنَّ اَلذَّکَرَ لَیَرْکَبُ اَلذَّکَرَ فَیَهْتَزُّ اَلْعَرْشُ لِذَلِکَ وَ إِنَّ اَلرَّجُلَ لَیُؤْتَى فِی حَقَبِهِ فَیَحْبِسُهُ اَللَّهُ عَلَى جِسْرِ جَهَنَّمَ حَتَّى یَفْرُغَ مِنْ حِسَابِ اَلْخَلاَئِقِ ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَى جَهَنَّمَ فَیُعَذَّبُ بِطَبَقَاتِهَا طَبَقَهً طَبَقَهً حَتَّى یُرَدَّ إِلَى أَسْفَلِهَا وَ لاَ یَخْرُجُ مِنْهَ

کسی که با پسری لواط کن روز قیامت جنب وارد محشر می‌شود و آب دنیا او را پاک نمی‌کند و غضب خدا بر او است و او را لعنت فرموده، دوزخ را برایش آماده می‌فرماید و بد جایگاهی است. سپس فرمود هرگاه کسی لواط کند، عرش خدا بلرزه درآید و خداوند او را لعنت و غضب فرموده و جهنم را برایش آماده می‌فرماید و ملوط (مفعول) را در کنار جهنم نگه می‌دارند تا بقیه مردم از حساب فارغ شوند، پس او را در جهنم می‌اندازند و در طبقات دوزخ همیشه در حال عذاب خواهد بود. الکافی ، ج ۵ ، ص ۵۴۴

لواط

مضرات لواط و رابطه مقعدی

از آن جایی که دین مبین اسلام تنها فلسفه اش برای امر و نهی ها، خیر و صلاح خود انسان است و از طرفی می بینیم که لواط و رابطه جنسی دو مرد در این دین بشدت منع شده و حکم اعدام برایش در نظر گرفته شده، می توانیم حدس بزنیم که این عمل حرام تا چه اندازه مضر و تا چه اندازه آسیب رسان و زیانبار برای زندگی انسان هاست. امام رضا علیه السلام فرمودند: وَ اِتَّقِ اَلزِّنَا وَ اَللِّوَاطَ وَ هُوَ أَشَدُّ مِنَ اَلزِّنَى وَ اَلزِّنَى أَشَدُّ مِنَ اَللِّوَاطِ وَ هُمَا یُورِثَانِ صَاحِبَهُمَا اِثْنَیْنِ وَ سَبْعِینَ دَاءً فِی اَلدُّنْیَا وَ فِی اَلْآخِرَه. بترس و ترک کن زنا و لواط را و لواط بدتر از زنا است و این دو گناه موجب هفتاد و دو گونه درد در دنیا و آخرت برای صاحبش می‌شود. مستدرک الوسائل ، ج ۱۴ ، ص ۳۴۲

در این بخش بصورت اجمالی به چند ضرر این گناه کبیره می پردازیم. و می توانیم در سه سطح ضررهای اجتماعی، ضررهای جسمی و ضررهای روحی بررسی کنیم.

ضررهای اجتماعی

هدف اصلی وجود شهوت جنسی در وجود مردان و زنان رغبت آنها به ازدواج و رابطه مشروع و در نتیجه بقای نسل انسانهاست. این انحراف جنسی می تواند بقای انسان ها را تهدید کند. روایتی از امام صادق علیه السلام به این مطلب اشاره دارد. قال رجل للإمام الصادق (علیه السلام): لِمَ حرّم اللواط؟ قال (علیه السلام): من أجل إنّه لو کان إتیان الغلام حلالاً. لإستغنی الرجال عن النساء و کان فیه قطع النسل. و تعطیل الفروج و کان فی إجازه ذلک. فساد کثیر

مردی از امام صادق علیه السلام از علّت حرام بودن لواط و همجنس بازی پرسید؟ امام صادق علیه السلام در جواب او فرمود: این کار باعث بی نیازی مردان از زنان می شود. و این کار موجب متروک شدن ازدواج و از بین رفتن نسل بشر می شود و ارتکاب این گناه باعث تباهی و فساد بسیاری است. الاحتجاج ج ۲ ص ۲۳۹ و المناقب ج ۴ ص ۲۸۵٫

ضررهای جسمی

این عمل شنیع ضرر های جسمی متعدد برای لواط کار چه فاعل باشد و چه مفعول دارد.

در مفعول دیواره های راست روده به شدت آسیب دیده و به مرور زمان منجر به بی اختیاری در عمل دفع می شود. فاعل نیز در معرض عفونت های تناسلی است. و بخاطر دارا بودن ماهیچه های حلقوی راست روده برگشت اسپرم و در نتیجه فشار به کیسه های منی و غده پروستات بسیار زیاد است. از جمله عوارض شایع لواط زود انزالی و سرد مزاجی در آینده است.

ضررهای روحی

افسردگی و ابتلا به جنون جنسی از عوارض روحی شایع لواط است. در واقع خود میل به هم جنس یک نوع انحراف جنسی است که در صورت پاسخ به این میل، این انحراف شدید تر شده و کم کم بسمت ارضای غریزه جنسی از طریق راه های عجیب و تهوع آور دیگر کشیده می شود. اسلام عزیز همسر را موجب آرامش انسان معرفی می کند که انسان در کنار او، جدای از ارضای صحیح غریزه جنسی، آرامش هم بدست می آورد که این مسئله برای شریک جنسی هم جنس کاملا منتفی است.

لواط

تفخید چیست؟

تفخید به عمل ارضای جنسی بدون دخول و از طریق ران دیگری است. که این عمل بجز با همسر حرام و مستوجب حد است.اگر دو مرد این عمل را انجام دهند حدش، صد تازیانه است. اما بار سوم و چهارم( در صورتی که حد آنها را خورده باشد) حدش قتل می باشد.

حکم رابطه مقعدی با همسر چیست؟

بنا بر نظر علمای شیعه، رابطه مقعدی در صورت مخالفت و نارضایتی همسر حرام است و در صورت رضایتش، کراهت دارد.

لواط در اسلام

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد اسلام بشدت از این عمل منع کرده و حد قتل برایش قرار داده است. در این بخش به بررسی برخی از آیات و روایات موجود در این رابطه می پردازیم.

لواط در آیات قرآن کریم

در قرآن کریم به گناه شنیع لواط در سوره اعراف آنجا که داستان قوم لوط را بیان میکند اشاره شده است. قوم لوط به خاطر گناه لواط که در بین آنها رایج بود گرفتار عذاب الهی شدند و همگی به هلاکت رسیدند. در زیر آیات ۸۰ تا ۸۴ سوره اعراف آورده شده است.

وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَهَ مَا سَبَقَکُمْ بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِینَ ﴿۸۰﴾

و لوط را [به یاد آورید] هنگامی که به قومش گفت: آیا آن کار بسیار زشت و قبیح را که هیچ کس از جهانیان در آن بر شما پیشی نگرفته است، مرتکب می شوید؟!

إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَهً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ ﴿۸۱﴾

شما [بدون توجه به حقوق همسران و غافل از اینکه نعمت غریزه جنسی برای بقای نسل است] از روی میل شدیدی که به آن [کار بسیار زشت] دارید به سوی مردان می آیید، [نه فقط در این کار متجاوز از حدود انسانیّت هستید] بلکه در امور دیگر هم گروهی زیاده طلب هستید.

وَمَا کَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْیَتِکُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ یَتَطَهَّرُونَ ﴿۸۲﴾

وپاسخ قومش جز این نبود که به یکدیگر گفتند: اینان را از شهرتان بیرون کنید؛ زیرا مردمانی اند که همواره خود را پاک نشان می دهند.

فَأَنْجَیْنَاهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ کَانَتْ مِنَ الْغَابِرِینَ ﴿۸۳﴾

پس او و اهلش را نجات دادیم مگر همسرش که از باقی ماندگان [در میان کافران] بود.

وَأَمْطَرْنَا عَلَیْهِمْ مَطَرًا فَانْظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ الْمُجْرِمِینَ ﴿۸۴﴾

و بر آنان بارشی [بی نظیر از سنگ های آتشین] باراندیم، پس با تأمل بنگر که سرانجام گنهکاران چگونه بود؟!

لواط در روایات اهل بیت علیهم السلام

ائمه معصومین علیهم السلام در روایت هایشان به این گناه اشاره کرده اند و زشتی و بدعاقبتی این عمل زشت را بیان فرمودند. در زیر چند روایت را در این زمینه مشاهده می کنید.

امام صادق علیه السّلام فرمودند: حُرْمَهُ اَلدُّبُرِ أَعْظَمُ مِنْ حُرْمَهِ اَلْفَرْجِ وَ إِنَّ اَللَّهَ أَهْلَکَ أُمَّهً لِحُرْمَهِ اَلدُّبُرِ وَ لَمْ یُهْلِکْ أَحَداً لِحُرْمَهِ اَلْفَرْج

حرمت لواط از زنا بیشتر است، به درستی که خداوند قومی را برای عمل لواط هلاک فرمود (قوم لوط) ولی کسی را برای زنا هلاک نفرمود. وسائل الشیعه ، ج ۲۰ ، ص ۳۲۹

امام علی علیه السّلام فرمودند: لَوْ کَانَ یَنْبَغِی لِأَحَدٍ أَنْ یُرْجَمَ مَرَّتَیْنِ لَرُجِمَ اَللُّوطِیّ

اگر شایسته بود که کسی دو بار سنگسار شود قطعا لواط کننده این چنین سنگسار می‌شد. الکافی ، ج ۷ ، ص ۱۹۹

امام رضا علیه السّلام فرمودند: وَ إِذَا قَبَّلَ اَلرَّجُلُ غُلاَماً بِشَهْوَهٍ لَعَنَتْهُ مَلاَئِکَهُ اَلسَّمَاءِ وَ مَلاَئِکَهُ اَلْأَرْضِ وَ مَلاَئِکَهُ اَلرَّحْمَهِ وَ مَلاَئِکَهُ اَلْغَضَبِ وَ أَعَدَّ لَهُ جَهَنَّمَ وَ سٰاءَتْ مَصِیرا

هرگاه مردی جوانی را از روی شهوت ببوسد ملائکه‌های آسمان و ملائکه‌های زمین و ملائکه رحمت و ملائکه غضب او را لعنت کنند و جهنم برایش آماده شود و مکان بدی جایگاهش می‌باشد. مستدرک الوسائل ، ج ۱۴ ، ص ۳۵۱

امام صادق علیه السّلام فرمودند: مَنْ قَبَّلَ غُلاَماً مِنْ شَهْوَهٍ أَلْجَمَهُ اَللَّهُ یَوْمَ اَلْقِیَامَهِ بِلِجَامٍ مِنْ نَار

کسی که جوانی را از روی شهوت ببوسد خداوند او را در قیامت به لجامی از آتش لجام می‌فرماید. الفصول المهمه ، ج ۲ ، ص ۳۴۱

حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله وسلم: مَن وَجَدتُموهُ یَعمَلُ عَمَلَ قَومِ لُوطٍ ، فاقتُلوا الفاعِلَ و المَفعولَ بهِ

اگر دیدید کسى کار قوم لوط را مى کند، کننده و دهنده را بکشید. میزان الحکمه، ج۱۰، ص۳۱۷

امام صادق علیه السّلام فرمودند: ما کانَ فی شِیعَتِنا فلا یکونُ فیهِم ثَلاثهُ أشیاءَ: لا یکونُ فیهِم مَن یَسألُ بکَفِّهِ ، و لا یکونُ فیهِم بَخیلٌ ، و لا یکونُ فیهِم مَن یُؤتى فی دُبُرِهِ .

در شیعیان ما هر خصلتى باشد، سه خصلت در آنها نیست: در میان آنها کسى که دست گدایى دراز کند، وجود ندارد. در میان آنها بخیل، وجود ندارد و در بین آنها کسى که لواط دهد، یافت نمى شود. میزان الحکمه، ج۱۰، ص۳۱۶

حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله وسلم: مَن یَعمَلْ مِن اُمّتی عَملَ قَومِ لُوطٍ ثُمّ یَموتُ على ذلکَ فهُو مُؤَجَّلٌ إلى أن یُوضَعَ فی لَحدِهِ ، فإذا وُضِعَ فیهِ لَم یَمکُثْ أکثَرَ مِن ثَلاثٍ حتّى تَقذِفَهُ الأرضُ إلى جُملَهِ قَومِ لُوطٍ المُهلَکینَ فیُحشَرَ مَعَهُم هر کس از امّت من کار قوم لوط را انجام دهد و [با عادت] بر این کار بمیرد، مهلتش دهند تا در لحد گذاشته شود . زمانى که در لحد گذاشته شد، بیش از سه روز نمى پاید که زمین او را به میان قوم هلاک شده لوط پرتاب مى کند و روز قیامت با آنها محشور مى شود. میزان الحکمه، ج۱۰، ص۳۱۶

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.