منطق ۲ – مغالطه در ماده استدلال ۲ – جلسه ۵۴

در ادامه از انواع مغالطه در ماده ی استدلال به مغالطه های زیر می پردازیم: ۱- مغالطه کامل نا میسر ۲- مغالطه پهلوان پنبه و..

فیلم آموزشی مغالطه کامل نا میسر

اولین موردی که در این فیلم به آن پرداخته می شود٬ مغالطه ترکیب است. هنگامی که ما حکم اجزا را به کل نسبت دهیم٬ در اینصورت دچار این نوع از مغالطه شده ایم. البته گاهی این نسبت دادن درست است و مغالطه ای صورت نمی گیرد. مثلا هنگامی که می گوییم: «همه ی اجزاء این دستگاه از فلز است٬ پس این دستگاه فلزی است» در این حالت ما حکم را به کل سرایت داده ایم اما مغالطه ای صورت نگرفته است. ولی در مثال: «این دستگاه بهترین است٬ زیرا تمام قطعات آن از بهترین نوع است» ما دچار این نوع مغالطه می شویم.
مغالطه ی دیگری که در این درس به آن اشاره می شود٬ مغالطه کامل نا میسر  می باشد. در این نوع مغالطه ما به گزینه ای می اندیشیم که نامیسر و نشدنی است و شرایط و محدودیت های زمانی و مکانی را در نظر نمی گیریم. برای این نوع مغالطه می توان مثال روبرو را آورد: «من در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی کنم؛ زیرا هیچ یک از کاندیداها همه شرایط مطلوب را ندارند»
نمونه ی دیگری از مغالطه در ماده استدلال٬ که پس از مغالطه کامل نا میسر مطرح می شود٬ مغالطه پیش داوری است. در این نوع از مغالطه شخص پیش فرضی را در نظر می گیرد و با توجه به همین پیش فرض استدلال خود را مطرح می کند و در این نوع مغالطه می افتد. مانند: «همه پزشکان تنها برای منافع شخصی خود کار می کنند. اگر زمانی خدمات رایگان دهند٬ بدانید که حتما کاسه ای زیر نیم کاسه است.»
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.