مکاسب – حرمت بیع عذره -جلسه چهاردهم

در جلسه ی قبل دلایل حرمت بیع عذره را شرح نمودیم. حال در این جلسه به نظر شیخ انصاری می پردازیم.

دانلود فیلم حرمت بیع عذره

مرحوم شیخ انصاری در اینجا می فرمایند: «قول اظهر و بهتر٬ جمع شیخ طوسی می باشد البته اگر بخواهیم حمل و جمع شیخ طوسی را جمع تبرعی بدانیم. زیرا جمع بهتر و اولی از طرح و کنار گذاشتن هر دو روایت می باشد. و در غیر این صورت اگر جمع تبرعی نکنیم٬ نمی توانیم به آن روایتی که بیع عذره را حلال می داند عمل کنیم. زیرا این روایت سه اشکال اساسی دارد:
  1. شهرت فتوایی مخالف جواز است زیرا مشهور فقهاء به حرمت بیع عذره حکم داده اند.
  2. شهرت روایی مخالف جواز است.
  3. برخی گفته اند سند روایت منع قوی تر از سند روایت جواز است.

حتما بخوانید: فیلم آموزشیمکاسب

در اینجا با توجه به معنای عذره که در روایات آمده٬ اگر بگوییم این عذره همان «عذره ی انسان» است٬ بنابراین می توان حکم به عدم حرمت بیع عذره در غیر انسان به دو دلیل ثابت می شود:

  1. اخبار عامی که در ابتدای کتاب به آن اشاره شد مانند روایت تحف العقول و…
  2. اجماع در مورد سرگین نجس که در ابتدای این بحث مطرح شد.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی آموزش فقه – احکام

فقیه سبزواری در کفایه الاحکام به تبعیت از مقدس اردبیلی در حکم منع بیع عذره ی نجس اشکال وارد کرده است و البته گفته است اشکال من در صورتی است که حکم منع اجماعی نباشد و این اشکال فقیه سبزواری خوب و بجا است. مگر اینکه بگوییم اجماع منقول می تواندضعف سند اخبار عام سابق را جبران نماید.

و چه بسا از عبارت شیخ طوسی در «استبصار» بدست می آید که ایشان قائل به جواز بیع عذره ی غیر انسان شده است٬ زیرا ایشان اخبار منع را برعذره ی انسان حمل کرده است. که در این استظهار اشکال وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.