گناهان صغیره

به عملی که مخالف با اراده و رضایت خداوند باشد گناه گفته می شود که باعث می شود انسان توفیق نزدیک شدن به قرب الهی را نداشته باشد.
گناه به دو قسم گناهان کبیره و گناهان صغیره تقسیم می شود. در این مقاله قصد داریم گناهان صغیره را مورد بررسی قرار دهیم.

گناهان صغیره ا زبان حجه الاسلام رنجبر

گناه و تقوی

وقتی کسی گناهی را مرتکب می شود، این گناه بی ختیار او را به سوی انجام گناهان دیگر سوق می دهد. بنابراین باید هنگام روی آوردن موقعیت گناه به انسان، از آن دوری کرد و تقوی الهی را پیشه کرد تا در منجلاب گناه گرفتار نشد.
حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه تشبیه زیبایی را به کار می برد. حضرت می  فرماید: (آگاه باشید که گناهان اسب های سرکشی هستند که اهل آن بر آنها سوار می شوند و وقتی به آن گرفتار می شوند و لجامهای آنها برگرفته می شوند و سرانجام آنها را در دوزخ سرنگون می کنند)
این تشبیه بسیار زیبا حال کسانی را که به گناه مبتلا می شوند و گناه آنان را به دوزخ می کشاند بیان می کند.
در نتیجه باید برای گناه افساری قرار داد تا زمان سرکشی و طغیان بتوان آن را مهار کرد.این افسار جز تقوی چیز دیگری نیست.

آثار گناهان

وقتی فردی گناهی را انجام می دهد، قلب او از سفیدی و پاکی ذاتی که دارد به سمت سیاهی می رود و اگر تعداد ارتکاب به گناهان زیاد شود تمام قلب او سیاه می شود.
امام صادق علیه السلام می فرماید: انسان وقتی مرتکب گناهی شود، نقطه ی سیاهی در قلب او پیدا می شود که این نقاط سیاه با توبه از بین می رود و اگر به گناهان خود ادامه دهد، سیاهی تمام قلب او را می گیرد.

چگونگی تبدیل گناهان صغیره به کبیره

اگرچه در قرآن و روایات فقط برای گناهان کبیره وعده ی دوزخ و آتشش داده شده است. اما این مسئله مجوز ارتکاب گناهان صغیره را به ما نمی دهد.
چون مواردی وجود دارند که گناهان صغیره را به گناهان کبیره بدل می کند که به آنها اشاره می کنیم.

اصرار کردن بر گناهان صغیره

این که گناهی صغیره را مداوم انجام دهیم و بر انجام دادن آن اصرار داشته باشیم باعث تبدیل این گناهان به کبائر می شود.
اصرار بر صغائر باعث می شود که نسبت به امر الهی بی توجه شویم و قبح گناهی که انجام می دهیم در نزد ما از بین برود.
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که حضرت فرمودند: تا زمانی که بنده بر گناهی اصرار می ورزد، به خدا قسم از عبادت بنده پذیرفته نمی شود.

کوچک شمردن گناه صغیره

یکی دیگر از عوامل تبدیل صغائر به کبائر کوچک شمردن آن گناه می باشد که هر چند نزد کسی که آن را انجام می دهد کوچک است اما نزد خداوند بسیار عظیم است.

از اینکه آن گناه را انجام داده است شاد شود

گاهی اوقات عملی را انجام می دهیم و برای اینکه توفیق انجام آن را پیدا کردیم شاد می شویم.
مثلا کسی را مسخره می کنیم و می گوییم ( دیدی چگونه جوابش را دادم!)
این شادی ما از انجام عمل عامل دیگری برای تبدیل صغیره به کبیره است.

اظهار بدون دلیل گناه نزد کسی که از آن اطلاع ندارد

اگر گناهی را انجام دادیم و بدون اینکه دلیلی شرعی برای تعریف و بیان کردن آن نزد کسی داشته باشیم، آن را برای دیگران بیان کنیم، گناه صغیره ما تبدیل به گناه کبیره می شود.

گناه کردن شخص معتمد مردم

معمولا کسانی هستند که مردم به آنها اعتماد دارند و در عمل از آنان پیروی می کنند ولی این اشخاص گناهی را انجام می دهند و مردم اطلاع پیدا می کنند که باعث می شود قبح این گناه در نزد مردم شکسته یا کم می شود.
مثلا شخصی که عالم است و مردم به او اعتماد دارند کسی را مسخره کند.

شاه کلید گناهان صغیره و کبیره

یکی از گناهان کبیره که کلید همه ی گناهان معرفی شده است، دروغ است.
در حدیثی از امام حسن عسکری علیه السلام آمده است: ( جعلت الخبائث کلها فی بیت واحد و جعل مفتاحها الکذب)
( همه ی زشتی ها را در یک خانه ای قرار داده اند و کلید این خانه را دروغ قرار داده اند)
تا زمانی که زبان انسان به دروغ باز نشده است، از گناه کردن به دور است و به نیکوکاری میل دارد.
ولی آشنایی بشر با دروغ راهی را به سوی گناه باز می کند و او را تشویق می کند تا برای رسیدن به منافع دنیوی خویش از دروغ بهره گیرد.

 روزه عاشورا برای بخشش گناهان صغیره

راه اصلی جلب نظر حق تعالی برای بخشش گناهان توبه می باشد که به وسیله ی آن انسان از کناهان گذشته ی خود اظهار پشیمانی می کند. و فرد سعی می کند تا گناهان گذشته را جبران کند و اگر حقی از کسی ضایع کرد آن را جبران کند.
اما روایاتی از ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین وارد شده است که اشاره به بخشش گناهان توسط روزه در بعضی روزها را دارد.
از راویان شیعه و سنی در این مورد احادیثی آمده است که به یک روایت از شیعه اشاره ای می کنیم.
از امام علی علیه السلام روایت شده است که نهم و دهم محرم را روزه بگیرید که باعث بخشش گناهان یک سال می شود.
اما منظور از گناهانی که با این روزه ها بخشیده می شود، گناهان صغیره است و برای گناهان کبیره حتما باید با استغفار طلب بخشش کرد.

مکفرات دنوب

بعضی از موارد وجود دارد که بعد از ارتکاب به گناه باعث می شود که آن گناه بخشیده شود که از این موارد تحت عنوان ( مکفرات ذنوب) یاد می شود.
عواملی را برای بخشش گناهان در روایات بیان کرده اند که می توان از جمله ی آنان به این موارد اشاره کرد.

  • فرو تنگدستی
  • خوش رفتاری و خوش رویی کردن
  • زیاد صلوات فرستادن
  • سجده ه ی زیاد کردن
  • کمک و یاری به مظلومان
  • بیمار شدن

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.