مکاسب – کافر ۲ – جلسه بیست و هشت

در این جلسه در مورد بیع کافر فطری صحبت خواهیم نمود. جناب شیخ انصاری می فرمایند که مرتد فطری از جهت مرتد بودن بیعش جایز می باشد. اما از جهت اینکه این نوع از کافر در معرض تلف می باشد مشکل وجود دارد. زیرا این مرتد را باید کشت.

فیلم آموزشی بیع کافر (۲)

سپس جناب شیح انصاری در ادامه بیان می دارند که ما موردی نیافتیم که جواز یا عدم جواز بیع کافر فطری را از لحاظ نجس بودن به بحث بگذارد.
البته ۳ نفر بحث را به بحث نجاست گره زده اند که در ادامه به نظر این اشخاص و پاسخ جناب شیخ انصاری می پردازیم.
۱) قول مرحوم کاشف الغطاء : جناب کاشف الغطاء می فرمایند که مانع بیع نجاست می باشد و چنین نظر دارد که توبه ی کافر پذیرفته است حتی کافر فطری. بنابراین می گوید که کافر اگر توبه کند جواز بیع صادر می شود اما اگر توبه نکرد بنابراین نجس می باشد و عدم جواز بیع کافر صادر خواهد شد.
پاسخ جناب شیخ انصاری این است که فقها در این مورد اصلا به نجاست این مورد اشاره نکرده اند و درباره ی منفعت مقصوده ی این بیع صحبت کرده اند.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب

۲) قول صاحب مفتاح الکرامه: وی می فرماید که توبه ی کافر پذیرفته نمی باشد بنابر این نجس می باشد و بیعش نیز جایز نیست. و علت جایز شمرده شدن بیع کافر توسط دیگر فقها را قبول توبه ی کافر می دانسته است.

جناب شیخ انصاری به این قول اینطور پاسخ می دهد که : عبد بعد از اینکه مرتد شد در ملکیت مالک باقی می ماند و هیچ اختلافی نیست. بنابراین انتفاع آن برای مالک جایز است و علما توبه کردن را دلیل بر جواز بیع مرتد نمی دانند و این منفعت مقصوده است که سبب جواز بیع می شود.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب (جلسه اول)

۳) جناب صاحب جواهر: که همانند قول صاحب مفتاح الکرامه می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.