فایل صوتی نذر (لمعه)

از دیگر بخش های کتاب لمعه باب نذر می باشد که درباره آن مصنف بعد از کفارات بحث می کند و مواردی را که درباره نذر و شرایط آن نیاز است بیان می کند. ما هم در این بخش صوت های باب نذر را از استاد اشتهاردی برای شما مخاطب گرامی  قرار داه ایم تا مورد استفاده شما مخاطب گرامی قرار بگیرد.

فایل صوتی باب نذز لمعه

نام فایلدانلود فایل
فایل زیپ شده تمام صوت های باب نذر لمعه استاد اشتهاردی-بخش دومدانلود فایل
صوت های نذربه صورت تفکیک شده درس به درسدانلود فایل

باب نذر در لمعه

همانطوری که انجام بسیاری از مسائل دارای شرایطی است ، مصنف در ابتدای بحث، شرایط نذر را بیان می کند و می فرماید باید برای نذر صیغه شرعی هم باشد تا نذر صحیح باشد.
در ادامه بحث در باره عهد و یمین بحث می کند و می فرماید که عهد هم مثل نذر است و یمین هم قسم خوردن به خدا است.

سرفصل های باب نذر در لمعه

  • و شرط الناذر الکمال
  • والصیغه ان کان کذا فلله علیَّ کذا
  • والعهد کالنذر
  • والیمین و هی حلف بالله

نذر چیست؟

در فرهنگ معین آمده است که نذر به معنای پیمان است و در اصطلاح شرعی ملتزم شدن انسان به انجام دادن کاری خیر برای خدا یا ترک کاری که انجام ندادن آن بهتر است.
برای تحقق یافتن نذر به صورت شرعی باید صیغه نذر به این صورت جاری شود: برای خدا به عهده ی من باشد مثلا مریض من خوب شود و من فلان کار را برای خدا انجام دهم.

چگونگی نذر کردن

با به وجود آمدن مشکل در زندگی روزمره ما گاهی پیش می آید که از خداوند درخواست حل شدن آن مشکل را می کنیم و در عوض آن ملتزم می شویم که کاری را برای رضای او انجام دهیم.
اما انجام این کار برای این که بر مسلمان واجب شود باید به شکل صحیح انجام شود.
از جمله شرایط نذر صحیح، این است که باید کاری را انتخاب کند که توانایی انجام دادن آن را داشته باشیم.
و گرنه انتخاب کاری که مسلمان توانایی انجام آن را ندارد چیزی را بر ذمه ی فرد قرار نمیدهد و در واقع نذر او صحیح نیست.
و مهمتر از همه باید صیغه نذر خوانده شود.خواندن صیغه نذر باید اینطور باشد که کلمه ( لِلّه – برای خدا) به زبان آورده شود و تنها قصد کردن آن در دل کفایت نمی کند.

رابطه نذر و توسل

یکی از راه حل های مهم حل مشکلات معنوی و مادی ما، توسل به اهل بیت علیهم السلام است که واسطه بین بشریت و خداوند می باشند و اینگونه توسل که ائمه علیهم السلام به عنوان واسطه بین مخلوق و خالق قرار بگیرند اشکالی ندارد.
نذر هم از این بابت که نوعی توسل به خداوند است برای حل مشکلات، از مصادیق توسل است که در صورت برآورده شددن حاجات بر انسان واجب می شود.
نمونه نذر در اسلام در قضیه معروفی است که امام حسن و امام حسین علیهم السلام مریض شدند و پیامبر به جهت بهبود بیماری این دو نور عین به حضرت علی علیه السلام می فرماید که نذر کند و حضرت همین کار را می کند و سه روز روزه نذر می کند و حضرت زهرا سلام الله علیها و خادمه اش فضه هم این کار را می کنند و حسنین شفا پیدا می کنند.

نذر در ادیان دیگر

در هر دوره ای از زندگی انسان ها، موجودی به عنوان معبود برای بشریت وجود داشت و انسان ها برای برآورده شدن حاجات خود سعی در خشنودی معبود خود می کردند.
نذر امری است که مورد توجه انبیاء الهی بوده است و قرآن داستان نذر مادر حضرت مریم سلام الله علیها را در آیات ۳۵ تا ۳۷ سوره آل عمران بیان می کند و هچنین در سوره مریم، آیه ۲۶ خطاب به حضرت مریم سلام الله علیها و فرزندش می فرماید: فَإِمَّا تَرَیِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِی إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمَٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُکَلِّمَ الْیَوْمَ إِنْسِیًّا (و اگر از مردم کسی را دیدی [که درباره نوزادت پرسید] بگو: من برای [خدای] رحمان روزه [سکوت] نذر کرده ام، پس هرگز امروز با هیچ انسانی سخن نخواهم گفت).

فلسفه نذر کردن

نذر کردن می تواند فلسفه های متعددی داشته باشد که مختصر بیان می کنیم:

  • رسیدن به حاجت و خواست خود
  • ایجاد و تقویت انگیزه برای نزدیک شدن به خداوند
  • رهایی پیدا کردن از مصیبت ها و گرفتاریها
    البته توضیح این نکته لازم است که نذر باید در امور مجاز و جایز و اموری که ارجح است باشد مثلا روزه که در غیر ماه رمضان جایز و ارجح است را با نذر برخود واجب می کند.

شروط نذر

برای نذر کردن باید شرایطی محیا باشد تا نذر به صورت درست تحقق پیدا کند که عبارتند از:

  • حتما باید صیغه خوانده شود (به عربی خوانده شود یا به فارسی خوانده شود)
  • مورد نذر رجحان داشته باشد( مثلا روزه گرفتن یا مهمانی دادن را شرط کند نه موردی که حرام است مثل شراب خوردن یا مکروه. یا نذر طوری نباشد که واجب را ترک کند )
  • نذر امکان انجام داشته باشد.

شرط نذر کننده

    نذر کننده هم باید شرایطی داشته باشد که عبارتند از:

  • مکلف باشد( پس کسی که غیر مکلف باشد نیاز نیست به نذر خود عمل کند)
  • عاقل باشد ( پس نذر انسان سفیه صحیح نیست)
  • مختار باشد( پس کسی که از روی اکراه نذر کرده نذرش صحیح نیست)

احکام نذر

  • مخالفت با نذر صحیح،کفاره داردکه درکفاره آن دو نظر بین فقها وجود دارد:
    بعضی معتقدندکه باید کفاره افطار عمدی روزه ماه رمضان را بپردازد(آزادکردن بنده یا طعام دادن شصت فقیر یا دو ماه روزه گرفتن)و بعضی معتقدند کفاره قسم (آزاد کردن یک بنده یا پوشاندن ده فقیر یا پوشاندن آنها) را باید پرداخت کند.
  • مصرف نذر را در صورت نذر صحیح نمی توان تغییر داد و باید در همان راه مصرف کرد.
  • عین نذر شده را نمی توان تغییر داد و باید همان مصرف شود.
  • در نذر صحیح اگر چیزی را معین کند همان را باید انجام دهد و اگر چیزی را معین نکند چیزی بر او واجب نیست.
  • نذر زن بدون اجازه اطلاع شوهر اگرچه در مال مشترک یا مال شخصی خودش باشد صحیح نیست.
  • پدر و مادر نمی توانند فرزند خود را از نذر کردن منع کنند اما می توانند به او بگویند چه چیزی نذر بکند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.