اقرار

فایل صوتی اقرار (لمعه)

اگر ادعایی توسط شخصی در دادگاه مطرح شود، این ادعا باید توسط دلایلی ثابت شود.
از جمله راههای اثبات ادعای مطرح شده، اقرار است.
اقرار از دلایلی است که وقتی وجود داشته باشد، دیگر مجالی برای ادله ی دیگر برای اثبات یک امر نیست.
به اقرار، (ملکه ادله) یا (شاه دلیل) هم گفته می شود.
برای بحث بیشتر در مورد این دلیل مهم و فهم بهتر آن، صوت های باب اقرار استاد سید حسین هاشمیان را برای دانلود شما مخاطب گرامی قرار داده ایم تا استفاده نمایید.

فایل صوتی باب اقرار لمعه

نام فایلدانلود جلسه
جلسه ۱دانلود جلسه
جلسه ۲دانلود جلسه
جلسه ۳دانلود جلسه
جلسه ۴دانلود جلسه
جلسه ۵دانلود جلسه
جلسه ۶دانلود جلسه
جلسه ۷دانلود جلسه
جلسه ۸دانلود جلسه
جلسه ۹دانلود جلسه
جلسه ۱۰دانلود جلسه
جلسه ۱۱دانلود جلسه
جلسه ۱۲دانلود جلسه
جلسه ۱۳دانلود جلسه
جلسه ۱۴دانلود جلسه
جلسه ۱۵دانلود جلسه
جلسه ۱۶دانلود جلسه
جلسه ۱۷دانلود جلسه
جلسه ۱۸دانلود جلسه

باب اقرار در لمعه

بحث های این باب در سه فصل مطرح می شود که مصنف در ابتدای فصل اول، صیغه ای که اقرار با آن واقع می شود و احکام آن را بیان می کند.
در فصل دوم درباره ی اقرار در بیع مطالبی را بیان می کند.
و در فصل سوم درباره ی اقرار در نسب صحبت می کند و شرایط آن را بیان می کند

سرفصل ها ی باب اقرار لمعه

الفصل الاول: ( الصیغه و توابعها)

صیغه الاقرار و جمله من شرائطها

لابد من کون المقر کاملا

اقرار المریض من الثلث مع التهمه

اطلاق الکیل و الوزن یحمل علی المتعارف فی البلد

لو اقر بلفظ مبهم صح و الزم تفسیره

الفصل الثانی: (لو أشهد شاهدی عدل بالبیع لزید و قبض الثمن منه ثم ادعى المواطاه)

المقبول منه الاستثناء إذا لم یستوعب المستثنى منه

الاستثناء المستغرق باطل و کذا الإضراب

لو قال: له علی عشره من ثمن مبیع لم أقبضه ألزم بالعشره

لو قال: له علی قفیز حنطه، بل قفیزان حنطه فعلیه قفیزان

لو قال: له هذا الدرهم، بل هذا الدراهم فعلیه الدرهمان

لو قال: له هذا الدرهم، بل درهم فواحد

لو قال: هذه الدار لزید، بل لعمرو دفعت إلى زید

لو أشهد شاهدی عدل بالبیع لزید و قبض الثمن منه ثم ادعى المواطاه

الفصل الثالث: (فی الإقرار بالنسب)

و یشترط فیه أهلیه المقر

یشترط التصدیق فیما عدا الولد الصغیر و المجنون و المیت

و یشترط أیضا فی نفوذ الإقرار مطلقا عدم المنازع

لو تصادق اثنان فصاعدا على نسب غیر التولد کالإخوه صح

لا عبره بإنکار الصغیر بعد بلوغه

لو أقر العم بأخ للمیت وارث دفع إلیه المال

لو أقرت الزوجه بولد فصدقها الإخوه أخذ الولد المال

و لو أقر الولد بآخر دفع إلیه النصف

معنای اقرار

اقرار در لغت

ریشه ی این کلمه از ماده ی (ق.ر.ر) است.
در لغت نامه ی دهخدا معنای این کلمه اینطور بیان شده است: ثابت کردن کسی را در کاری و اذعان کردن و اعتراف کردن

اقرار در اصطلاح و فقه

در فقه و حقوق و اصطلاح معنای اقرار عبارت است از: خیر دادن از حقی است که به نفع شخص دیگری است و  به ضرر خودش می باشد.

دلیل حجت اقرار

چند دلیل برای اثبات حجیت اقرار وجود دارد:

  • آیاتی از قرآن کریم بر حجیت این دلیل وجود دارند که برای نمونه یک آیه را بیان می کنیم.
    در آیه ۸۱ سوره ی آل عمران، خداوند می فرماید: وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ النَّبِیِّینَ لَمَا آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتَابٍ وَحِکْمَهٍ ثُمَّ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ ۚ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَىٰ ذَٰلِکُمْ إِصْرِی ۖ قَالُوا أَقْرَرْنَا ۚ قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَکُمْ مِنَ الشَّاهِدِینَ.
     ( و [یاد کنید] هنگامی که خدا از همه پیامبران [و امت هایشان] پیمان گرفت که هرگاه کتاب و حکمت به شما دادم، سپس [در آینده] پیامبری برای شما آمد که آنچه را [از کتاب های آسمانی] نزد شماست تصدیق کرد، قطعاً باید به او ایمان آورید و وی را یاری دهید. [آن گاه خدا] فرمود: آیا اقرار کردید و بر این [حقیقت] پیمان محکم مرا [به صورتی که به آن وفا کنید] دریافت نمودید؟ گفتند: اقرار کردیم. فرمود: پس [بر این پیمان] گواه باشید و من هم با شما از گواهانم.)
  • در میان احادیث هم، معروفترین حدیث، از پیامبر صلوات الله علیه است که می فرماید: اقرار العقلاء علی انفسهم جائز.
    (اقراری که خردمندان علیه خودشان می کنند معتبر و نافذ است)
  • اتفاقی که عقلای عالم و دانشمندان بر این قضیه دارند.

ارکان اقرار

اقرار دارای سه رکن می باشد که عبارتند از:

  1. اقرار کننده: کسی که به نفع خدیگری و به ضرر خود اقرار می کند
  2. مقر له: کسی که اقرار کننده به سود او اقرار کرده است.
  3. مقر به: آن حقی است که اقرار کننده از وجود آن به نفع دیگری و به ضرر خود خبر می دهد.

شرایط ارکان اقرار

هر کدام از ارکان اقرار باید دارای شرایطی باشند که در ادامه آن را بیان می کنیم.

  • شرایط اقرار کننده:
    اقرار کننده باید بالغ و عاقل و رشید و دارای اختیار و دارای قصد اقرار باشد.
  • شرایط مقر له:
    کسی که به نفع او اقرار شده است باید موجود باشد.
    اهلیت و صلاحیت تملک را داشته باشد.
    باید مقر له معلوم باشد.
  • شرایط مقر به:
    اقرار به موضوع اقرار باید عقلا و عادتا ممکن باشد.
    بر طبق قانون، اقرار او صحیح باشد.

اقسام اقرار

با در نظر گرفتن جهات مختلف، می توان اقرار را به انواع مختلف تقسیم کرد.

اقرار از جهت نوع بیان

  • اقرار صریح
  • اقرار ضمنی

اقرار از جهت وسیع بودن و محدود بودن

  • اقرار کلی
  • اقرار جزیی

از جهت مرکب بودن و نبودن

  • اقرار ساده
  • اقرار مرکب

از جهت قالب

  • اقرار شفاهی
  • اقرار کتبی

از جهت مکان اقرار

  • اقرار در دادگاه
  • اقرار در خارج از دادگاه

لفظ اقرار

اقرا می تواند به هر زبانی واقع شود. ولی باید از طریق چیزی باشد که بر اقرار دلالت می کند.
اقرار غالبا از طریق لفظ صورت می گیرد.و لفظ و صیغه ی مخصوصی برای اقرار وجود ندارد.
اگر کسی قدرت تکلم نداشته باشد، برای اقرار می تواند از اشاره استفاده کند.البته اشاره باید در اقرار صراحت داشته باشد.
همچنین اقرار می تواند به وسیله ی کتابت و نوشتار صورت بگیرد و قابل استتناد است.

شرایط اقرار

  • حتما باید موضوعی برای اقرار وجود داشته باشد تا اقرار درباره ی آن صورت بگیرد.
  • اقرار نیاز به لفظ خاصی ندارد.
  • اقرار یا باید به صورت صریح و یا به صورت ضمنی باشد.
  • اگر کسی درباره ی موضوعی سکوت کند، این سکوت او نشانه ی اقرار نیست.
  • اقرار باید منجّز باشد.

انکار بعد از اقرار

اگر کسی به امری اقرار کرد و بعد از اقرار آن را انکار کرد، این اقرار اثری ندارد و اقرار کننده باید تبعات اقرار خود را بپذیرد.
البته انکار بعد از اقرار در صورتی که نسبت به حق الله محض باشد، به خاطر به وجود آمدن شبهه در وقوع جرم ساقط می شود.
ولی اگر نسبت به حق الناس باشد تاثیری ندارد.چون با اقرار حقی نسبت به مقرله به وجود می آید که با انکار آن این حق از بین می رود.
مثلا اگر اقرار نسبت به دزدی باشد، با انکار اقرار، بریدن دست که حق الله است ساقط می شود. ولی حق الناس که رد مال است، به حال خود باقی است.

تعداد دفعات اقرار

بر اساس ماده ی ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، در تمامی جرایم، یک بار اقرار کفایت می کند.مگر در جرایمی که تعدد اقرار در آن شرط است.مثل زنا که در آن چهار بار اقرار و یا مثل شرب خمر که در آن دوبار اقرار شرط است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.