منطق ۲ – فطریات – جلسه ۴۱

در جلسه ی قبل ۳ مورد از اقسام اولیات را توضیح دادیم. در این جلسه به سایر اقسام اولیات از جمله فطریات می پردازیم.

فیلم آموزشی فطریات

اولین مورد حدسیات می باشد. و به قضایایی که نفس انسان به سبب حدس قوی٬ آن ها را تصدیق می کند گفته می شود.مانند اینکه «کره ی زمین گرد است». حدس در لغت به دو معنا آمده است:
  1. گمان بردن
  2. دریافت و تخمین

اما این دو معنا با مفهوم اصطلاحی خود فرق دارد و آنچه در اینجا مد نظر است معنای اصطلاحی حدس می باشد.

حدسیات و مجربات چند وجه تشابه و تمایز دارند:
  • وجه تشابه این است که حدسیات و مجربات هر دو دارای قیاس خفی می باشند.
  • اما وجه تمایز این است که حدسیات از تجربه مستقیم به دست نمی آید ولی مجربات مستقیما از تجربه ی شخصی بدست آمده است.

متواترات:

هر گاه خبری به دلیل گزارش افراد بسیار تصدیق شود و احتمال خطا و تبانی و دروغ در افراد گزارش دهنده نباشد در این صورت خبر ما متواترات نام دارد. مانند« قرآن کتاب رسول گرامی اسلام است»

در این نوع خبر تعداد شرط نمی باشد. ممکن است خبری با ۱۰ نفر به حد تواتر برسد و خبر دیگری با ۵۰ نفر.

لازم به ذکر است که همانطور که برای یقین پیدا کردن در مجربات و حدسیات نیاز به قیاس پنهان داریم٬ در متواترات نیز به همین قیاس نیاز خواهیم  داشت.

فطریات:

به قضایایی که دلیلشان با خود قضیه همراه است فطریات می گویند. مانند اینکه می گوییم: عدد دو نصف چهار است. در این گونه از قضایا دلیل به صورت فطری و بدون فکر در ذهن آدمی قرار دارد و به همین سبب اندیشمندان منطقی به آن ها فطریات می گویند و این قضایا را جزء یقینیات و مبادی به حساب آورده اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.