بدایه النحو – معانی حروف عطف – جلسه ۴۸

حروف عطف از جمله «أم٬ إما٬ بل٬ لا ٬لکن» دارای معانی متفاوتی می باشد که این معانی حروف عطف به شرح زیر می باشد:

حتما بخوانید: فیلم آموزشی بدایه النحو

در ادامه ی بررسی معانی حروف عطف ٬ رسیدیم به حرف «أم». این کلمه بر دو نوع است.

  • متّصله
  • منفصله

أم متصله در دو مورد استعمال می شود:

  1. بعد از همزه ی تسویه. که معنایش همانند معنای واو می شود و دو جمله را بر هم عطف می کند. مانند:«سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ – بقره ۶»
  2. بعد از همره ی استفهام و آن هنگام که به وسیله ی همزه و «أم» از مشخص شدن چیزی سؤال شود که در این هنگام به معنای «أو» به کار می رود.مانند:«أَأَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ – واقعه ۵۹»

أم منقطعه: این نوع أم به معنای «اضراب» به کار می رود اما در بیشتر اوقات همراه با این معنا٬ معنای استفهام نیز می دهد و جمله را بر جمله عطف می دهد. مانند:«قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمَى وَالْبَصِیرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِی الظُّلُمَاتُ وَالنُّورُ أَمْ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَکَاءَ – رعد ۱۶»

جزوه نموداری کتاب «الفوائد الصمدیه»

إمّا:

حکم را به یکی از معطوف هایش نسبت می دهد و از دیگر معانی حروف عطف «إمّا» (شک٬ ابهام ٬إباحه٬ تفضیل٬ تخییر) می باشد البته با شروط زیر:

  • حرف «واو» قبل از آن ذکر شود.
  • «إما» دیگری بر او مقدم شود و این «إما» قبل از معطوف علیه باشد. مانند: «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا – انسان ۳» و یا «وَآخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ إِمَّا یُعَذِّبُهُمْ وَإِمَّا یَتُوبُ عَلَیْهِمْ – توبه ۱۰۶»

لا:

برای تثبیت کردن حکم برای ماقبل از خود و عدم حکم برای بعد از خود به کار می رود.و باید جمله ی مثبتی بر آن مقدم شود و حرف عاطفه ی دیگری در آن جمله نباشد. مانند: قام علیٌ لا عمروٌ.

فیلم آموزشی معانی حروف عطف (جلسه ۴۸)

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.