منطق ۲ – مغالطه خارج از قیاس – جلسه ۵۵

مغالطه خارج از قیاس یا مغالطه های بیرونی اموری خارج از متن استدلال است که با ایجاد فضای روحی و ذهنی گاه موجب ایجاد اذعانی نادرست می شود.

فیلم آموزشی مغالطه خارج از قیاس

این نوع مغالطه جزء مقسم صناعات خمس نمی باشد اما با توجه به تعریف مغالطه٬ و ایجاد شبهه و خطایی که در ذهن ما انجام می دهد در اینجا بیان می شود و دانستن وآگاهی به مغالطه خارج از قیاس  می تواند بسیار مفید و کارساز باشد. شمار این نوع  مغالطه به بیش از ۳۰ نوع می رسد اما در اینجا به مهمترین این موارد اشاره می نماییم.
حتما بخوانید: فیلم آموزشی منطق ۱
اولین مورد از مغالطه خارج از قیاس٬ مغالطه بستن راه استدلال است. در این نوع مغالطه٬ مخاطب ادعای خود را استدلال ناپذیر جلوه می دهد و سعی دارد تا کسی دلیل این ادعا را نخواهد. مانند: «من حاضر به همکاری با زید نیستم. احساس خوبی به او ندارم زیرا من از چهره ی افراد به کنه وجودی اش پی می برم»
مغالطه ی هر بچه ی مدرسه ای آن را می داند در زمانی روی می دهد که شخص ادعایی که واضح و بدیهی نیست را به گونه ای بیان می کند که کاملا بدیهی و آشکار است و با این ترفند افراد را از اقامه دلیل برای مدعای خود باز می دارد. مانند: «این دلیل روشن تر از آن است که نیاز به دلیل داشته باشد حتی کسانی که هیچ سوادی ندارند آن را تصدیق می کند»
حتما بخوانید:‌ فیلم آموزشی منطق ۲
مغالطه ی دیگری از نوع مغالطه خارج از قیاس وجود دارد با عنوان مغالطه توسل به جهل. در این مغالطه٬ شخص استدلال کننده جهل و نادانی و بی اطلاعی خود را دلیل بر مدعا جلوه می دهد. مانند: «مقاله او دقیق و عالمانه است. زیرا تاکنون نقد و اعتراضی به آن دیده نشده است»
انواع دیگر مغالطه خارج از قیاس عبارت است از:
  • مغالطه عوام فریبی
  • مغالطه تکرار
  • مغالطه تطمیع
  • مغالطه تمجید
  • مغالطه تنقیص
  • مغالطه تهدید
  • و…

حتما بخوانید: قیاس مع الفارق

که در درس بعدی با ادامه ی آن ها آشنا خواهید شد.

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.