منطق ۲ – مغالطه در ماده قیاس ۱ – جلسه ۵۳

بعد از اتمام مغالطات صوری٬ به مبحث مغالطه در ماده قیاس می رسیم و آن را توضیح می دهیم.

فیلم آموزشی مغالطه در ماده قیاس

مغالطه در ماده قیاس زمانی روی می دهد که مقدمه ی ما کذب باشد. ما می توانیم تعداد زیادی از این نوع مغالطه را بر شمریم اما در این کتاب به مهمترین مغالطه در ماده قیاس اشاره شده است که آن ها را تعریف می نماییم.
این مغالطات عبارت است از:
  1. مغالطه سنت گرایی
  2. مغالطه سنت گریزی
  3. مغالطه عدم سابقه
  4. مغالطه تجدد
  5. مغالطه توسل به مرجع کاذب
  6. مغالطه قیاس مضمر مردود
  7. مغالطه طرد شقوق دیگر
ما در این جایگاه به چند نمونه از این مغالطات اشاره می نماییم. اولین مورد از مغالطه در ماده قیاس٬ مغالطه ی سنت گرایی می باشد. این مغالطه را با مثالی توضیح می دهیم. «بی شک بهترین راه برای معالجه بیماری شما جراحی است. زیرا این روش قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است» همان طور که مشاهده می نمایید در این جمله توهم می شود که «سنت گرایی» و «اعتقاد به یک مسئله قدیمی» دلیل بر درستی عمل می باشد.
در دومین مورد از مغالطه در ماده قیاس٬ مغالطه ی عدم سابقه را توضیح می دهیم. هنگامی که ما کار یا عمل یا نظری را به خاطر اینکه سابقه ای ندارد٬ رد یا تایید کنیم در این صورت از این مغالطه استفاده نموده ایم. مانند: اگر ورزش صبح گاهی این قدر که شمامی گویید برای تندرستی مفید است٬ پس چرا قدیمی ها تا به حال این کار را انجام نداده اند.
مورد دیگری که می توان آن را توضیح داد ‌مغالطه تجدد می باشد. مانند آنکه می گوییم: شما که با حرف من مخالفید هیچ می دانید که این سخن مطابق با جدیدترین نظریه ها و تحلیل های ارائه شده در این زمینه است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.