مکاسب – بیع بول حیوان حلال گوشت(۱) – جلسه نهم

در فرع اول از مسأله ی ۱ ٬به بررسی خرید و فروش  بول حیوان حلال گوشت می پردازیم.

فیلم آموزشی بیع بول حیوان حلال گوشت

به غیر از بول شتر که خرید و قروشش اشکالی ندارد٬ خرید و فروش بول بقیه ی حیوانات حلال گوشت دو حالت دارد.

حالت اول: عده ای از فقها به این حکم نظر دارند که اگر قائل به جواز شرب این ابوال هستیم بنابر این خرید و فروش آن ها نیز جایز می باشد. از جمله ی این علما می توان به متقدیم مانند ابن جنید و سید مرتضی و متاخرین مانند ابن ادریس اشاره کرد. حتی سید مرتضی بر این نظریه ادعای اجماع کرده است.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب

حالت دوم: اگر قائل به جواز شرب برای ابوال این حیوانات حلال گوشت نباشیم زیرا که این ابوال همانند خبائث می مانند٬ بنابراین دو صورت پیش می آید:

  • صورت اول: این معامله برای بول حیوانات حلال گوشت حرام است. زیرا در این ابوال منفعت حلال وجود ندارد و اگر بگوییم منفعت کمی دارد٬ و به خاطر همین منفعت کم معامله حلال می شود٫ در این صورت باید همه معاملات برای همه ی چیزها را حلال بشماریم زیرا همه چیز حداقل یک منفعت نادره خواهند داشت. البته نباید این ابوال را با داروهایی گیاهی و دواجات مقایسه نمود زیرا در اینصورت موجب می شود که هر چیزی را به داروها مقایسه کنیم٬ زیرا هر چیزی در بعضی از اوقات مورد انتفاع و بهره برداری قرار می گیرد.

حتما بخوانید: فیلم  آموزشی مکاسب (جلسه اول)

  • صورت دوم: جواز معامله می باشد. زیرا منفعت ظاهری و نادر (هر چند هنگام ضرورت شرب را جایز می نماید) کافی است برای اینکه معامله را جایز بشمارد. حال در اینجا ملاک برای منفعت داشتن ظاهری و عقلایی و آنچه که منفعت دارد و مورد قصد عقلاء نیست٬ حکم عرف و مردم می باشد. زیرا عرفا مردم می گویند دراین بول منفعت وجود دارد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.