مکاسب – بیع سگ ولگرد و خوک – جلسه بیست و سوم

از ادامه بحث های عین نجاست به بیع سگ ولگرد و خوک می رسیم. در جلسات قبل به ۵ مورد از عین نجاسات که شامل ۱- عذره ی نجس ۲- خون ۳- منی ۴- بول حیوان ماکول اللحم ۵-میته. مورد ششمی که در اینجا مطرح می شود بحث خرید و فروش سگ ولگرد و خوک می باشد.

فیلم آموزشی بیع سگ ولگرد و خوک

نکته ای که در اینجا مطرح می باشد این است که:

  1. این دو از اعیان نجس هستند
  2. هیچ منفعت مقصوده ی محلله ای ندارند.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب

البته منظور ما بیع سگ ولگرد است و الا سگ گله و سگ نگهبان و … از چارچوب بحث ما خارج می باشند زیرا آن ها منفعت مقصوده دارند.
پس با توجه به آن دو نکته ی بالا است که می گوییم معاوضه و معامله ی بیع سگ ولگرد جایز نمی باشد.
بنابراین معامله ی بیع سگ ولگرد و خوک که در خشکی زندگی می کننند به اجماع  فقهاء بنابر آنچه که از ظاهر عبارت آن ها به دست می آید حرام است البته گفته شده است که جماعتی از فقها به این ظاهر تصریح کرده اند (یعنی صریحا گفته اند که معامله ی ایندو حیوان حرام است مانند: شیخ طوسی درمبسوط و یا سید ابن زهره در غنیه ویا علامه حلی در منتهی و یا شهید اول در دروس و شهید ثانی در مسالک.
هم چنین بیع اجزاء سگ ولگرد و خوک نیز حرام می باشد.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی آموزش فقه – احکام

در اینجا شیح انصاری می فرمایند که: اگر کسی قائل شود که این ها دارای منفعت مقصوده هستند و مثلا کسی بگوید که از پوست سگ می توان استفاده کرد مثلا برای گرم کردن و عایق کاری و… در اینجا نیز مانند مباحثی در مورد پوست میته مقدم شد٬ همان مباحث مطرح می شود.

1 پاسخ
  1. اسماعیل منیری
    اسماعیل منیری گفته:

    سلام به خدمت مهندس حسینی نژاد و یارانش اینکه شما را باعنوان مهندس نامبردم نه حجت الاسلام فکر می کردم که شما با سایر معممین باید تفاوتی داشته باشید و وقتی که سایت شما را پیدا کرده خواستم چیزی بنویسم کلمه ارسال دیدگاه به جای ارسال سوال فکر مراتایید و تقویت کرد و معلوم شد شما برای دیگران هم حق اطهار نظر می دهید نه اینکه فقط پر سشگر باشند واما یک نظر در قران ایه ۲۴ بقره فرموده سوخت جهنم مردم و سنگها هستند ( وقود ها الناس و والحجاره ) در دو سه تفسیری که بنده دسترسی داشتم نوشته اند مراد از حجاره بت های سنگی هستندولی پرسش اینجاست که اگر قرار بر این است که بت ها به جهنم بروند چرا فقط سنگی هایش و چوبی طلایی ونقره ای و…نه
    واگر این بت های سنگی به همان صورت بی احساس و بی ادراک باشند انداختن انها به جهنم یا بهشت کاری است بیهوده و خدا وند کار عبث نمیکند
    واگر در انجا با اراده خداوندی دارای احساس و ادراک باشند این عذاب جزای کدام عمل انهاست انها میتوانند شاکی باشند از بترستان نه مجرم و….
    بنده به نظرم رسید که مراد از حجاره همان سنگ است نه بت منتها سنگهای دارای موادی چون ارانیوم و امثال ان که در این دنیا هما نمونه انرا میبینیم و می گویند حرارت عظیم خورشید هم از انفجارات پی درپی اتمی تولید میشود پیشاپبش از پاسخ گویی تان متشکرم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.