مکاسب – میته منضم با گوشت تذکیه – جلسه بیست و یکم

بیع میته منضم به گوشت تذکیه شده صحیح نمی باشد. البته اشکال گوناگونی دارد که در اینجا به آن پرداخته می شود.

فیلم آموزشی میته منضم با گوشت تذکیه

بنابر این اگر شخصی بخواهد گوشت مذکی را همراه با مرداری بفروشد دراینجا چند حالت بوجود می آید. حالت اول این است که ما قصد معاوضه ی هر دو را داریم. دراینجا ۲ صورت پیش می آید:
  • صورت اول این است که گوشت تذکیه شده از گوشت مردار قابل تشخیص می باشد. جناب شیخ انصاری می فرماید که پول ما نسبت به بخشی که تذکیه شده است صحیحی است و نسبت به قسمت مردار آن صحیح نمی باشد.
  • صورت دوم هم این است که این دو گوشت از هم قابل تشخیص نیست. در اینجا معامله باطل است. زیرا در اینجا حیوان مذکی منفعت مقصوده ندارد مبنی بر اینکه اجتماع و دوری از هر دو مشتبه واجب است. بنابراین حیوان تذکیه شده در حکم مردار می ماند و اکل و خوردن مال در مقابل آن٬ اکل مال به باطل می شود و در نتیجه بیع آن جایز نیست.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب

حالت دیگر این است که ما فقط قصد فروش گوشت تذکیه شده را داریم. در اینجا دو قول می شود. بعضی گفته اند اشکالی ندارد. اما جناب شیخ انصاری در اینجا نیز قائل به جواز معامله نمی باشد و معامله را باطل می داند.

حتما بخوانید: فیلم آموزشی مکاسب (جلسه اول)

دلیل مصنف کتاب برای باطل بودن این معامله نیز همانند بالا می باشد و وفتی این دو گوشت با هم مخلوط باشد باز هم منفعت محلله ای وجود ندارد و این قصد ما برای فروش گوشت تذکیه شده هیچ تاثیری در داشتن منفعت نمی کند. بنابراین شخص نمی تواند از این گوشت استفاده نماید و اکل مال به باطل خواهد شد و بیع آن نیز جایز نمی باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.