کاهش وزن

تغذیه صحیح و کاهش وزن

خیلی از افراد برای کاهش وزن، متوسل به رژیم های غذایی مختلف می شوند، ولی آن را رها می کنند. مهمترین عاملی که باعث می شود این افراد موفق نشوند، این است که آن ها با اصول تربیت نفس آشنا نیستند و می خواهند در یک زمان کوتاه، وزن زیادی کم کنند. در ادامه درباره تغذیه صحیح و کاهش وزن، نکاتی را بیان می کنیم.

سلامتی و تغذیه صحیح

بحث سلامتی، بحث فوق العاده مهمی است. اگر به سبک زندگی علما نیز دقت کنیم درمی یابیم که ایشان به تغذیه صحیح، این که چه مواد غذایی را چگونه مصرف کنند و ورزش بسیار اهمیت می دهند. در روایات زیادی نیز به تغذیه صحیح پرداخته شده و از خوردن زیاد، منع شده است. به این نکته مهم باید توجه داشته باشیم که این بدن، امانت الهی است. ما برای انجام عبادات و برای این که بتوانیم به مردم خدمت کنیم، لازم است که به بدنمان رسیدگی کنیم و از این امانت درست استفاده کنیم. پس باید تغذیه صحیح داشته باشیم و به اندازه نیاز بدنمان غذا مصرف کنیم. نکته دوم این است که باید غذاهای با کیفیت استفاده کرده و ورزش کنیم. ما در دوره تغییر عادت و ترک گناه به صورت مفصل به بحث تناسب اندام و کاهش وزن پرداخته ایم که بر پایه سه اصل کیفیت غذا، میزان غذا و ورزش است.

میزان کالری غذا برای تغذیه صحیح و کاهش وزن

کالری میزان انرژی است که هر غذا وارد بدن انسان می کند. در قدم اول باید کالری غذایی که روزانه مصرف می کنید را به دست آورید. برای تغذیه صحیح باید بدانیم هر فرد مقداری کالری نیاز دارد که اگر بیش از آن اندازه مصرف کند، افزایش وزن و اگر کمتر از آن استفاده کند،‌ کاهش وزن پیدا می کند. فرد باید به مدت یک هفته هر روز میزان کالری که مصرف می کند یادداشت نماید و محاسبه کند که حدوداً چقدر است. سپس سعی کند این میزان کالری را کم کم کاهش دهد. برای این که میزان کالری هر غذا را به دست بیاورید راهکارهای زیادی وجود دارد یکی از آن ها این است که از نرم افزارهای موجود مثل نرم افزار کرفس استفاده کنید. این نرم افزارها بطور خودکار میزان کالری غذا ها را محاسبه می کنند. برای مثال اگر ۱۰۰ گرم برنج مصرف می کنید آن را در نرم افزار وارد کنید. نرم افزار کالری را تشخیص داده و در آخر روز کل کالری مصرفی را اعلام می کند.

چله تغذیه صحیح و کاهش وزن

برای چله تغذیه صحیح و کاهش وزن به صورت زیر عمل می کنیم:

  • به مدت یک تا دو هفته، به وسیله نرم افزار میزان کالری مصرفی روزانه را محاسبه می کنیم.
  • میانگین کالری مصرفی روزانه را به دست می آوریم. مثلا ۲۰۰۰ کالری در روز
  • چله می گیریم که میزان کالری مصرفی روزانه را از ۲۰۰۰ کالری به ۱۹۰۰ کالری برسانیم.
  • پس از ۴۰ روز چله بعدی را شروع می کنیم و میزان کالری مصرفی را به ۱۸۰۰ کالری می رسانیم.
  • و در چله های بعدی به صورت آهسته و پیوسته ، هر چله ‌۱۰۰ کالری کم می کنیم تا نفس به کم خوردن عادت کند.

پس به یکباره سعی در کاهش میزان تغذیه نکنید، چون نفس عادت ندارد و موفق نمی شوید. اگر شما این کار را آهسته و پیوسته انجام دهید،‌ می بینید که نفس کم کم عادت می کند و هیچ مشکلی پیش نمی آید. در دوره تغییر عادت، رفتار و ترک گناه به طور مفصل به این موضوع پرداخته ایم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.