ارتباط با نامحرم + صوت

موارد زیر نمونه ای از سوالاتی است که هم در بخش استفتائات دفاتر مراجع معظم و هم از علمای دین پرسیده می شود که با مطالعه این مقاله و گوش کردن به صوت موجود می توانید به پاسخ این سوالات دست پیدا کنید.

ارتباط با نامحرم و جنس مخالفی که از هیچ طریقی با ما محرم نیست چه حکمی دارد؟

آیا اگر قصد و نیت بدی هم در کار نباشد باز هم اشکال دارد؟

سوالات رایج

سوال: آیا ارتباط با نامحرم و دوست دختر داشتن کار اشتباهی است؟ و اگر اشکالی دارد چطور ارتباط را قطع کنم که دل طرف مقابل نکشند و ناراحت نشود؟

سوال: بنده مذهبی هستم. در فضای مجازی با یک دختر خانم مذهبی آشنا شدم. آیا خواستگاری به این صورت مطلوب می باشد؟

 سوال: بنده دختری ۳۴ ساله هستم که تاکنون امکان ازدواج برایم فراهم نشده است. بسیار از لحاظ روحی مشکلاتی پیدا کردم مانند افسردگی. لطفا راهنماییم بفرمایید چطور با این شرایط مبارزه کنم؟

 سوال: بنده خیلی زود به یک نامحرم وابسته می شوم چه در محیط اجتماعی یا فضای مجازی و …. چه کاری انجام دهم تا به نامحرم وابسته نشوم؟

محرم و نامحرم چه کسانی هستند؟

نامحرم در مقابل محرم است و به کسی گفته می شود که باید در برابر او حجاب را رعایت کنیم و می توانیم با او ازدواج کنیم.

 و اما محرم کسی است که به واسطه یکی از سه رابطه رضاعی ( شیر دادن ) نسب و ازدواج با آن ها رابطه خویشاوندی پیدا می کنیم.

ارتباط با نامحرم در قانون

ارتباطی که بین دو نامحرم شکل می گیرد به چند حالت متصور است. یا رابطه در حد گفتگو است یا به صورت دوستانه است یا به خاطر امر ازدواج و با اطلاع خانواده ها است.

  • اگر رابطه در حد گفتگو باشد اصل بر این است که از نظر شرعی مشکل ندارد مگر اینکه ثابت شود که گفتگویی نامشروع است. مثلا در مورد رابطه جنسی گفتگو می کنند که از مصادیق رابطه نامشروع است.
    این قانون در فضای مجازی و گفتگوی تلفنی هم جاری است و طرفین باید حدود شرعی و موازین قانونی را رعایت کنند.
  • رابطه دو طرف به صورت دوستانه است البته این نوع رابطه ممکن است منجر به کارهای حرام مثل لمس کردن و یا بوسیدن و ….شود و حقی از خانم ها ضایع شود که دستور به رعایت حدود شرعی در روابط و پرهیز از دوستی نامحرمان با یکدیگر برای جلوگیری از همین موارد است و مصداق ارتباط نامشروع قلمداد می شود.
    برای اینکه این گونه موارد از اساس به وجود نیاید باید از ایجاد چنین رابطه تحت هر عنوانی حذر کرد.
  • برای شناخت بیشتر دو طرف از یکدیگر و به قصد ازدواج است و خانواده ها در جریان هستند که بعضی افراد صرف اینکه خانواده ها در جریان هستند این رابطه را مشروع قلمداد می کنند و حدود را رعایت نمی کنند.
    اینگونه افراد باید بدانند در جریان بودن خانواده ها و یا قصد ازدواج داشتن مجوز داشتن هر گونه ارتباطی نیست و محرمیت فقط با عقد شرعی ایجاد می شود.
ارتباط با نامحرم

ارتباط با نامحرم در قرآن

( وَ لَمَّا وَرَدَ ماءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّهً مِنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ تَذُودانِ قالَ ما خَطْبُکُما قالَتا لا نَسْقی‏ حَتَّی یُصْدِرَ الرِّعاءُ وَ أَبُونا شَیْخٌ کَبیرٌ )

برای نمونه  قرآن در آیه ۲۳ سوره قصص داستان دختران شعیب را بیان می کند و می فرماید: (و چون بر سر چاه آبی حوالی شهر مدین رسید آنجا جماعتی را دید که (حشم و گوسفندانشان را) سیراب می‌کردند و دو زن را یافت که دور از مردان در کناری به جمع آوری و منع اختلاط گوسفندانشان مشغول بودند. موسی گفت: شما اینجا چه می‌کنید و کار مهمتان چیست؟ آن دو زن پاسخ دادند که ما گوسفندان خود را سیراب نمی‌کنیم تا مردان گوسفندانشان را سیراب کرده باز گردند و پدر ما شیخی سالخورده و فرتوت است (و مرد دیگری نداریم، ناچار ما را به شبانی گوسفندان فرستاده است)

در این آیه نکاتی به چشم می خورد که بیان می کنیم.

  • حریم میان مرد و زن به خوبی نشان داده شد و همچنین مشخص کرد که ارزش زن ها چقدر است. این حریم یک ارزش است که با رعایت این حریم این ارزش ها حفظ خواهد شد.
  • نکته بعدی این آیه این است که گفتگوی مرد و زن در حد نیاز و ضرورت اشکالی ندارد و باید تلاش شود که گفتگو به شکل خلاصه باشد و زود به اتمام برسد.
  • نکته بعدی که از واژه ( امراتین ) استفاده کرده که نشان می دهد زن در محیط کار خود تنها نباشد.
  • در ادامه آیه از حیای دختران شعیب سخن به میان می آورد و می فرماید (فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاءٍ ) یکی از دختران شعیب با کمال حیاء جلو آمد که نشان دهنده برخورد با نهایت حیاء در مقابل مرد نامحرم است.

ارتباط با نامحرم در روایات

احادیث و روایات بسیار زیادی از رابطه با نامحرم مگر در مواقع ضرورت نهی کردند که چند نمونه را بیان می کنیم.

  1. عن ابی بصیر، قال: کنْتُ اقْرِئُ امْرَأَهً، کنْتُ اعَلِّمُها الْقُرْآنَ فَمازَحْتُها بِشَی ءٍ، فَقَدَمْتُ عَلی ابی جَعْفَرٍ علیه السلام فَقال لی: ای شَی ءٍ قُلْتَ لِلْمَرَأَهِ؟ فَغَطَیتُ وجهی، فقال: لا تَعُودَنَّ الَیها
    ابوبصیر گوید: به زنی قرآن یاد می دادم، در این اثنا به چیزی با وی مزاح کردم، وقتی به حضور امام باقر علیه السلام رسیدم حضرت به من فرمود: چه چیزی به زن گفتی؟ صورتم را از خجالت پوشاندم، حضرت فرمود: دیگر تکرار مکن و به سوی آن بازمگرد ( وسائل الشیعه ج ۲۰ ص۱۹۸)
  2. در حدیثی در جامع الاخبار ج ۱ ص ۱۴۵ آمده است حضرت رسول صلوات الله علیه می فرماید: ( النّظّر سهم من سهام ابلیس فمن ترکها خوفاً من الله اعطاه الله ایماناً یجد حلاوته فی قلبه ) نگاه به نامحرم، تیری از تیرهای شیطان است. هر کس آن را به خاطر ترس از خدا ترک کند، خداوند نیز به او ایمانی می‌بخشد که در دلش لذت شیرینی آن را احساس می کند

مجازات ارتباط با نامحرم

در مواردی که رابطه مصداق ارتباط نامشروع باشد مجازات قانونی آن را قاضی می تواند از ۱ تا ۹۹ ضربه شلاق تعیین کند.

اینگونه رابطه ها ممکن است به جرم زنا هم منجر شود. رابطه بین زنا و رابطه نامشروع عموم و خصوص مطلق است. یعنی هر جرم زنایی مصداق رابطه نامشروع است ولی هر رابطه نامشروعی لزوما منجر به زنا نمی شود. لذا مجازات این دو متفاوت است.

احکام ارتباط با نامحرم

در رساله مراجع بزرگوار احکام نگاه و پوشش در مقابل نامحرم به صورت کامل بیان شده است که نمونه ای از آن را بیان می کنیم.

مطالب زیر از پرتال مقام معظم رهبری نقل می شود.

نگاه کردن

  • مسلمان فقط به گردی صورت و مچ دست به پایین، بدون لذت جنسی، درصورتی که این مواضع بدون آرایش یا زیور باشد، جایز است
  • سوال:  با دخترى نامزد هستم خانواده‌ها هم در جریان هستند آیا مى‌شود براى هم از طریق اینترنت پیام یا ایمیل بفرستیم؟ روابط ما تا چه حدّى شرعى است؟ (عقد یا صیغه هم به هیچ وجه فعلاً ممکن نیست).
    پاسخ:  باید از بیان مطالبى که محرّک شهوت و یا مناسب زن و شوهر شرعى باشد، اجتناب کنید.
  • سوال: مستدعى است حدود ارتباط مردان و زنان مسلمان با یکدیگر در عرصه جامعه را بیان فرمایید
    پاسخ: بر هر زن و مرد مکلفى شرعاً واجب است در تماس و نشست و برخاست با جنس مخالف حریم ضوابط شرعى و مقررات اسلامى را دقیقاً مراعات نمایند و از هرگونه عمل و رفتارى که آمیخته به ریبه و یا موجب ترتب فتنه و فساد باشد، جداً احتراز نمایند
حکم ارتباط با نامحرم چیست؟

در مواردی که رابطه مصداق ارتباط نامشروع باشد مجازات قانونی آن را قاضی می تواند از ۱ تا ۹۹ ضربه شلاق تعیین کند.
صوت اول مطلب را گوش کنید تا درباره این ارتباط بیشتر بدانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.