علت انحراف از دین چیست؟ + صوت

هممیشه مراجعه به متخصص برای تشخیص و درمان یا کارشناسی در مورد امری، یک روال معمول در جوامع است.
این عمل برای جلوگیری از ضرر و زیان های احتمالی صورت می گیرد که در بعضی مواقع به هیچ وجه قابل جبران نیست.

مخصوصا اگر این ضرر و زیان در امور دینی باشد که منجر به انحراف از دین می شود که ضرر و زیان در آن از خسران های غیر قابل جبران است.

با مطالعه این مقاله از وجود چنین خطر بزرگی آگاه شوید و علل آن را بشناسید و راه رهایی از آن را بدانید.

سوال: بنده مدتی در بحث حفظ و قرائت و تفسیر قرآن کریم فعالیت داشتم ولی بعد از مدتی از این مسائل جدا شدم و وارد حاشیه هایی شدم و حتی تارکالصلاه شدم. ماه رمضان به واسطه برنامه زندگی پس از زندگی تصمیم گرفتم مجددا به حالت قبلی برگردم و تفسیر و حفظ را شروع کنم. لطفا راهنماییم بفرمایید که چه کاری انجام دهم که به حالت قبل برگردم.

فطری بودن آموزه های دینی

تمام افراد بشر به صورت ذاتی و فطری گرایش به دین و دین داری دارند اما کم نیستند افرادی که تمایلی به دین داری و اعتقاد به مسائل معنوی ندارند. این بی اعتقادی می تواند ریشه و دلایل مختلفی داشته باشد.

اما با وجود فطری بودن تمایل به دین، برای شناخت دین و جزییات آن باید مثل خیلی از مسائل پیرامونمان به متخصص دین شناس مراجعه کنیم.

با نگاهی به زندگی روزمره خودمان می بینیم که در اموری که تخصصی در آن نداریم به اهل فن همان رشته مراجعه می کنیم. برای نمونه هنگام خرید اتومبیل به مکانیک مراجعه می کنیم تا در صورت وجود ایراد فنی ما را از آن آگاه کند.

اما متاسفانه در امور دینی که دنیا و آخرت ما به آن وابسته است در بعضی مواقع یا مراجعه صورت نمی گیرد یا مراجعه اشتباه صورت می گیرد که نتیجه این دو  همان انحراف از دین است و حتی ممکن است در مواقعی با مراجعه اشتباه یا اقدام خودسرانه جهت شناخت امور دینی، دین زدگی و دین گریزی هم ایجاد شود.

قرآن در آیه ۴۳ سوره نحل می فرماید: ( فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون ) که در این آیه افراد را برای دانستن هر موضوع به اهل فن و علمای هر امتی یا متخصصین همان موضوع ارجاع می دهد.

انحراف از دین

اهل ذکر چه کسانی هستند؟

طبق آیه فوق افراد باید برای شناخت دین به متخصص این حوزه مراجعه نمایند. برداشت از آیه فوق هم جنبه عمومی دارد تا گفته شود که هر کسی برای هر موضوعی به متخصص همان امر مراجعه کند و هم جنبه خصوصی دارد تا گفته شود برای دریافت دین درست به اهل ذکر مراجعه کنید.

این دو معنا هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند. اما اهل ذکر شامل چه کسانی می شوند؟

احادیثی در تفسیر این آیه از معصومین علیهم السلام رسیده است که پیامبر و اهل بیت را مصداق واقعی اهل ذکر معرفی کرده است.

امام رضا علیه السلام در حدیثی این آیه را این گونه تفسیر می کند و می فرماید: ( نحن اهل الذکر و نحن المسئولون )

علل انحراف از دین

اگر افرادی که دنبال فهم صحیح از دین هستند راه شناخت صحیح دین را بدانند به انحراف کشیده نمی شوند. اما به خاطر وجود عواملی این شناخت درست صورت نمی گیرد و جدایی از مسیر دین شروع می شود.

این عوامل ممکن است بسیاز زیاد باشد اما به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

  • شناخت نادرست از دین: وقتی شناختی صحیح از دین وجود نداشته باشد طبیعتا افراد آموزه های دینی را مخالف با اهداف دنیوی خود می بینند با آن مخالفت می کنند.
  • برداشت های شخصی و ناصحیح از دین: اگر افراد به متخصص دین مراجعه نکنند ممکن است برداشت های شخصی از دین داشته باشند و این برداشت ها بدون تحلیل درست موجب انحراف از دین می شود.
  • میل به بی بند و باری: از آنجایی که انسان طالب بی بند و باری و بی مسولیتی است لذا قواعدی از دین اگر او را محدود کند از آن گریزان می شود.
  • دوستان منحرف: تاثیر پذیری از دوستان بسیار بالاست و اگر افراد دوستان منحرف داشته باشد این دوستان علت مهمی می تواند برای انحراف باشد.

چگونه به مسیر دین برگردیم؟

  • از عجله و جوزدگی پرهیز کنید.
  • در مرحله دوم آهسته و پیوسته برنامه مجدد خودتان را شروع کنید.
    یعنی ابتدا چند آیه کوچک را حفظ کنید و تعداد آیات را به تدریج اضافه کنید.
  • حتما به کارهای خود تنوع دهید چون احتمال دارد شما فردی تک بعدی باشید. چون انسان های موفق کسانی هستند که تک بعدی نیستند. شما با ملاحظه بزرگان ما می توانید این قضیه را به وضوح ببینید.
    مثلا شخصیت هایی مثل حضرت امام رحمه الله و مراجع بزرگوار و مقام معظم رهبری در ابعاد مختلفی مثل ورزش  و هنر و معنویت و علم حوزه و … رشد کردند.
    اما افراد تک بعدی ممکن است در یک بعد مثلا ورزش پیشرفت داشته باشند اما خانواده یادشان رفته باشد.
  • مبانی دینی خود را قوی کنید. برای این کار حتما مباحث اعتقادی مثل توحید و امامت و نبوت و معاد را در صورت عدم مطالعه حتما مطالعه کنید و اگر قبلا مطالعه کردید سراغ کتاب های قوی تر در همین موضوعات بروید.
  • توسل به ائمه معصومین علیهم السلام مخصوصا امام عصر عج الله را حتما در برنامه خود داشته باشید.
انحراف از دین چگونه اتفاق می افتد و راه جلوگیری از آن چیست؟

شناخت نادرست ما از دین و برداشت های شخصی ما را به انحراف می کشاند که باید با مواردی نظیر قوی کردن مبانی دینی جلوی این انحرافات گرفته شود. صوت بالا را گوش کنید تا کامل جواب آن را پید کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.