تفسیر سوره آل عمران آیه ۱۱۰ + صوت

در تفسیر سوره آل عمران آیه ۱۱۰ درباره دو مقوله ای صحبت می شود که خداوند به خاطر این دو مقوله امت پیامبر را بهترین امت ها نامیده است ولی متاسفانه در جامعه امروز این دو مهم بسیار متروک شده است.

درباره این دو مفوله حجه الاسلام و المسلمین سید محمد طباطبایی (زید عزه) بیشتر توضیح می دهد.

خداوند در آیه ۱۱۰ سوره آل عمران می فرماید:

 « کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتَابِ لَکَانَ خَیْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَکْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ »

شما بهترین امتی بودید که به سود انسانها آفریده شده‌اند؛ (چه اینکه) امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید و به خدا ایمان دارید. و اگر اهل کتاب، (به چنین برنامه و آیین درخشانی،) ایمان آورند، برای آنها بهتر است! (ولی تنها) عده کمی از آنها با ایمانند، و بیشتر آنها فاسقند، (و خارج از اطاعت پروردگار)

علت «خیر امت بودن امت پیامبر»

شما بهترین امت از مجموع امت ها هستید که از همه سر هستید و ارزش شما بیشتر است. این بهتر بودن شما به دو علت است:

  1. امر به معروف می کنید و نهی از منکر می کنید.
  2. به خدا ایمان دارید.

امت های از پیشین از یهود و نصارا و … بودند که ملاک دوم یعنی ایمان به خدا را داشتند و مومن بودند. پس در این ملاک مشترک هستید مگر بگویید که از جهت ایمانی مراتب بالاتری داریم.

تفسیر سوره آل عمران آیه 110

جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در امم مختلف

ولی محور اصلی مطلب مساله امر به مروف و نهی از منکر است که قرآن جایگاه این مساله را در اینجا مشخص می کند. در امم گذشته این مساله به عنوان یک حکم رکن و جعل مستقل فردی اجتماعی مطرح نبوده است.

این کار را به عنوان ارشاد و اصلاح انجام می دادند ولی تحت عناوین کلی بود و به عنوان حکم مستقل نبود. پس ملاک برتری این امت مساله امر به معروف و نهی از منکر است که قرآن به صراحت آن را بیان می کند.

دو بحث امر به معروف و نهی از منکر دو بحث پایاپای است یعنی هم ایجاد مزیت و هم رفع نقص است. امت اسلام به واسطه همین دو فریضه مهم زنده ترین و پویا ترین و فعال ترین امت را دارد.

برای مشاهده دوره کامل «تفسیر قرآن کریم با رویکرد نوین» کلیک نمایید

اثرات امر به معروف و نهی از منکر

در آیه ۴۱ سوره مبارکه حج که فرمود: ( الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ ) دو تا از رکن های مهم فلسفه تشکیل حکومت اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است. چون جامعه را زنده و شاداب و فعال و سالم نگه می دارد که می توان به آن نظارت همگانی گفت.

مثلا بدن انسان انواع و اقسام فعل و انفعالات دارد و رشد می کند و از طرفی موانعی مثل ویروس و میکروب که به بدن حمله می کنند و او را فاسد می کنند را هم دارد.

راه برون رفت از حمله میکروب ها و ویروس ها و شاداب و زنده نگه داشتن بدن، سیستم ایمنی بدن است که بدن را از این آسیب ها مصون نگه می دارد.

این سیستم ایمنی منتشر شده در بدن در واقع همان وظیفه ای است که بر عهده تمام افراد جامعه به عنوان امر به معروف و نهی از منکر است. یعنی در جامعه ای به محض اینکه بخواهد فسادی شکل بگیرد و گسترش پیدا کند تمام افراد باید بسیج شوند تا جلوی انتشار آن را بگیرند تا زنده بودن و پویا بودن جامعه حفظ شود.

در چنین جامعه ای خود کنترلی وجود دارد و اگر کسی بگوید که اکنون در جوامع پلیس هست و باید پیگیری کند که چنین چامعه ای به زودی نابود می شود در حالی که در جوامع گذشته چنین چیزی نبوده است.

تحریف هایی که در ادیان گذشته صورت می گرفت به خاطر این بود که این فریضه مهم در آن وجود نداشت که اینها را مرتب بازسازی کند و جلوی انحرافات را بگیرد.

بنابراین مزیت بزرگ جامعه اسلامی که آن را یک جامعه فعال و پویا می کند و یک امتی مستمر و دین اسلام را دین ابدی قرار داده است همین مساله است. ای مساله ضامن بقا و ابدی بودن این دین است.

ما در قرون و اعصار چنین حالتی را نسبت به قرآن داشتیم و جامعه به هیچ وجه اجازه نمی داد کوچکترین اتفاقی و تحریفی در قرآن بیفتد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.