تفسیر سوره آل عمران آیه ۲۸ + صوت

قرآن در آیات متعددی به مومنین شفارش می کند مبادا کافران را به دوستی خود انتخاب کنند. بلکه مومنان باید با دشمنان خدا دشمن و با دوستان خدا دوست باشند. و به جای دوستی با دشمنان خدا یکدیگر را به دوستی برگزینند.

در ذیل تفسیر سوره ۲۸ آل عمران حجه الاسلام سید محمد طباطبایی (زید عزه) مطالبی را بیان فرمودند.

خداوند در آیه ۲۸ سوره آل عمران می فرماید:

« لَا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ  وَمَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فِی شَیْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاهً  وَیُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ  وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِیرُ »

مؤمنان نباید کافران را به جای اهل ایمان، سرپرست و دوست بگیرند؛ و هر کس چنین کند در هیچ پیوند و رابطه ای با خدا نیست، مگر آنکه بخواهید به سبب دفع خطری که متوجه شماست از آنان تقیّه کنید؛ خدا شما را از [عذاب] خود بر حذر می دارد، و بازگشت [همه] به سوی خداست.

دوستی مومنان با کافران

خداوند در این آیه می فرماید مومنین نباید کافرین را به سرپرستی خودشان انتخاب کنند ولی گاهی لازم است با کفار ارتباط داشته باشد و در ارتباط تقیه می کند.

این قسمت از آیه ( وَیُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ) هم در آیه ۲۸ و هم در آیه ۳۰ به کار رفته  است و بسیار تعبیر سنگینی است که علامه رحمه الله چند تا شاهد هم برای این تعبیر می آورد که آن را سنگین تر هم می کند.

تفسیر سوره آل عمران آیه 28

تحذیر خداوند

خداوند شما را از خودش تحذیر می دهد. تحذیر دادن یعنی اخطار دادن و کسی را به هوش باد دادن و امر به احتیاط کردن. یعنی خدا را به شوخی نگیرید و مواظب عذاب خدا باشید.

انسان نباید رابطه با خدا را ساده سازی کند که این کار شیطان است که رابطه با خدا را آنقدر تنزل می دهد که می گوید خیلی مهم نیست که چه کاری انجام بدهید. همان بحثی که شیاطین امروزی به نام اسلام رحمانی راه انداختند که مهم نیست چه کاری انجام دهید مثلا حالا چهار تا موی زنی هم معلوم بود خدا به این کارها چه کار دارد و مگر خدا به اعمال ما نیاز دارد و خدا ارحم الراحمین است.

خداوند در این موارد شما را از خودش تحذیر می دهد و می ترساند که حواس شما جمع باشد و من خدا هستم و با تمام اوصافم حکمت و عدل و کبریایی دارم ولی هر کسی در دنیا هر کاری که می کند باید نتیجه آن را ببیند.

در ادامه آیه اینگونه آمده است که ( وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِیرُ ) پیش من بر می گردید که این هم نوعی تهدید است. یعنی پیش من می آید و حساب و کتابتان با من است پس حواستان باشد که کسی نمی تواند به شما کمک کند و کسی اگر مستحق عذاب شد حتما عذاب می شود و نجاتی از آن نیست.

برای مشاهده دوره کامل «تفسیر قرآن کریم با رویکرد نوین» کلیک نمایید

دو تعبیر والله رئوف بالعباد

در آیه ۳۰ نکته لطیفی دارد و ( و الله رئوف بالعباد ) را اضافه می کند. دو تعبیر می شود از این قسمت کرد. بعضی از مفسرین مثل علامه رحمه الله این را تهدید ثانوی گرفتند و تعبیر آن این است که حواستان به من باشد دوستتان دارم که این حرف ها را به شما می گویم. این تعبیر تشدید تهدید است. بعضی هم گفتند که اشاره به این دارد که دستگاه ما هم تهدید دارد و هم امید بخشی دارد و بر اساس رفتار شماست که هر کدام ممکن است فعال شود. بترسید از من در جایی که معصیت و گناه می کنید و در مقابل دین و دیانت می ایستید که خداوند شدید العقاب است. در دعای افتتاح می خوانیم که ( انت ارحم الراحمین فی موضع العفو و الرحمه والله رئوف بالعباد ) که اگر موضع برای رحمت باشد تو بهترین رحم کنندگان هستی و ( اشد المعاقبین فی موضع انکال و النقمه ) ولی اگر پای عقاب میان باشد و کسی بخواهد عصیان کند و در مقابل خدا بایستد خداوند اشد المعاقبین است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.