تفسیر سوره آل عمران آیه ۳۰ + صوت

در تفسیر سوره آل عمران آیه ۳۰ آمده است قیامت روزی است که اعمال هر کس به صورت مجسم و مناسب با جلوی چشم صاحبش نمایان می شود و به هیچ وجه اعمال انسان از خودش جدایی پذیر نیست. و نام اعمال هرکس در انظار دیگران به او داده می شود تا نیکوکاران تشویق و گناهکاران این کار تنبیه بیشتری شوند.

در ذیل تفسیر آیه ۳۰ سوره آل عمران حجه الاسلام سید محمد طباطبایی نکات را بیان کردند که ملاحظه می نمایید.

در آیه ۳۰ سوره آل عمران خداوند می فرماید:

« یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَبَیْنَهُ أَمَدًا بَعِیدًا وَیُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ »

روزی که هر کس آنچه را از کار نیک انجام داده و آنچه را از کار زشت مرتکب شده حاضر شده می یابد، و آرزو می کند که ای کاش میان او و کارهای زشتش زمان دور و درازی فاصله بود. و خدا شما را از [عذاب] خود برحذر می دارد؛ و خدا به بندگان مهربان است.

تفسیر سوره آل عمران آیه 30

معنای یوم در قرآن

یوم در این آیه به معنای همان قیامت و روز حشر است. در قرآن آیاتی تحت عنوان تجسم و تجسد اعمال داریم.

آن چیزی که در قیامت ما با آن روبرو می شویم عین اعمال ما ولی به صورت ملکوتی است. یعنی در آن روز عیناً اعمال خود چه خیر باشد و چه شر را می بینیم.

در آن روز عادلانه ترین حساب رسی انجام می شود که معادل ندارد و چیزی اعتباری نیست. چون که اینطور شد و نفس عین عمل خود را مشاهده کرد و زشتی عملش را در آن فزع اکبر و لحظات نفس گیر که گرفتاری و مشقات زیاد است را دید آرزو می کند که ای کاش فاصله او و اعمالش خیلی زیاد بود.

برای مشاهده دوره کامل «تفسیر قرآن کریم با رویکرد نوین» کلیک نمایید

در دنیا هم گاهی یاد اعمال بد خود می افتیم و شرمنده می شویم و خجالت می کشیم و دوست داریم هیچ وقت دیگر دوباره آن را بازیابی نکنیم، حال چنین حالتی را در قیامت عینا و در مراتب عالی تر می بینم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.