تفسیر سوره آل عمران آیه ۳۱ + صوت

در تفسیر سوره آل عمران آیه ۳۱ آمده است که عده ای خدمت رسول الله آمدند و ادعا کردند که خیلی خداوند را دوست دارند در حالی که در عمل بر عکس حرف هایشان دیده می شد. این آیه جواب کسانی است که دم از محبت پروردگار می زنند ولی در عمل هیچ شباهتی به آن ندارند.

در ذیل تفسیر این آیه حجه الاسلام و المسلمین سید محمد طباطبایی (زید عزه) نکاتی را بیان کردند که می توانید مطالعه نمایید.

خداوند در آیه ۳۱ سوره آل عمران می فرماید:

« قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ »

بگو: اگر خدا را دوست دارید، پس مرا پیروی کنید تا خدا هم شما را دوست بدارد، و گناهانتان را بیامرزد؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

خصلت های یهودیان

یهودیان قوم واقعا عجیبی هستند که از جهتی بسیار ترقی پیدا کرده بودند و خدا به آنها لطف کرده بود و فرموده بود ( فضلتکم علی العالمین ) و از طرفی هم کارهای عجیبی در تاریخ کرده اند که همچنان هم ادامه دارد.

فرزند خدا بودن یهودیان

یهودیان می گفتند ما بچه خدا هستیم یعنی اینقدر به خدا نزدیک هستیم و خدا ما را دوست دارد یا لااقل رفیق خدا هستیم. و در نهایت هم هر چه قدر هم بد باشیم خداوند چند روز ما را بیشتر جهنم نمی برد!

عده ای می گویند من خدا را خیلی دوست دارم حالا یک کارهایی هم می کنم ولی عاشق خداوند هستم و تعابیر شاعرانه ای هم به کار می برند و می گویند دلت باید پاک باشد.

تفسیر سوره آل عمران آیه 31

جواب خداوند به ادعای یهودیان

اما این آیه می فرماید از این خبرها نیست و هر کسی که فکر می کند با حرف و گفتار و قول می توانند صورت مساله را عوض کنند سخت در اشتباه است.

محبت خدا با زبان صورت نمی گیرد و باید در عمل صورت بگیرد. مثلا فرزندی سیلی محکمی به پدرش بزند بعد به او بگوید پدرجان من خیلی شما را دوست دارم.

کسی که محبوبی دارد و خیلی او را دوست دارد و می خواهد وصال حاصل کند، باید طریق آن را طی کند. برای رسیدن به خدا و نشان دادن حب به خدا مسیر هدایت و شریعت است و آنچه که خداوند از طریق وحی و سنت و کتاب عرضه کرده است مسیر هدایت است.

اگر از این آدرس و از مسیر هدایت آمدید و از من تبعیت کردید محبت دو طرفه می شود. اما شما از مسیر دیگری رفتید و در خانه دیگری را زدید و الا در خانه ما می آمدید و به ما می رسیدید اما نرسیدید پس مسیر را اشتباه رفتید.

حال اگر از مسیر آمدی محبت دو طرفه برقرار می شود. شهدا و علما را ببینید که نشان دهنده حقیقت عشق و عرفان است و این افراد در راه خدا مجاهده کردند و حسین علیه السلام است که همه چیز را برای خدا داده است و محبوب و محب خداست و این حقیقت عشق و حب و عرفان است. حقیقت عرفان در کشاکش جهاد و عرق و خون حاصل می شود و این افراد صادقین و صدیقین هستند.

برای مشاهده دوره کامل «تفسیر قرآن کریم با رویکرد نوین» کلیک نمایید

نشانه های محبت به خدا

نشانه محبت خدا تبعیت از احکام و دستورات اوست وقتی این عشق و محبت برقرار شد گناه ذوب می شود مثل فرزندی که به حقیقت جان نزد پدر و مادرش می آید و از آنها عذر خواهی می کند و با آنها عطوفت و مهربانی می کند و به حرف آنها گوش می دهد. در اینصورت اگر فرزند خطایی هم کرده باشد او را می بخشند و گناه و خطایش را نادیده می گیرند.

شما که می گویی دل باید پاک باشد، این دل باید جلوه داشته باشد. مال مردم بخوریم و دزدی بکنیم و فحشا کنیم و بگوییم دل ما پاک است. این چه دل پاکی است. این دل عین دل نجس است. دل پاک را انسانی دارد که در راه خدا مجاهده می کند و در راه خدا جان می دهد. ( والله غفور رحیم ) اینجا اتفاق می افتد. وقتی عشق الهی سرریز شد آن وقت دیگر گناه معنا ندارد. همچنان که می فرماید وقتی یک قطره خون از شهید که به زمین چکید همه گناهان او را خدا می بخشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.