تفسیر سوره آل عمران آیه ۶۱ + صوت

در تفسیر سوره آل عمران آیه ۶۱ که درباره مباهله است آمده است که پیامبر بعد از مناظره با قبیله نجران و ایمان نیاوردن نجرانیان، پیامبر آنها را دعوت به مباهله کرد.

حجه لاسلام و المسلمین سید محمد طباطبایی (زید عزه) در ذیل تفسیر این آیه توضیحاتی بیان کردند.

خداوند در آیه ۶۱ سوره آل عمران می فرماید:

« فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ »

پس هر که با تو درباره او [عیسی] پس از آنکه بر تو [به واسطه وحی، نسبت به احوال وی] علم و آگاهی آمد، مجادله و ستیز کند، بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم؛ سپس یکدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

بعضی از آیات شاخصه ایمان و ولایت است و یک مومن باید این آیات را حفظ باشد و معنا و استدلالش را بداند تا در آخرت نزد علی علیه السلام و اولادشان شرمنده نشود.

تفسیر سوره آل عمران آیه 61

آیه مباهله

این آیه مباهله است که در قضیه مسیحیان نجران و مباهله ای که انجام دادند، که هر چه حضرت استدلال کرد مسیحیان زیر بار نرفتند چون لجاج و عناد داشتند.

قرار شد با همدیگر مباهله و مناظره بر اساس حق کنند. به آنها فرمود شما بچه هایتان را بیاورید و ما هم بچه هایمان را می آوریم و شما زنانتان و ما هم زنانمان را می آوریم و بعد از آن طلب نفرین می کنیم که کسی که بر باطل است خداوند او را نابود کند و لعنت را بر کسی که دروغ می گوید قرار بدهیم تا خداوند خودش حکومت کند و باطل را از بین ببرد.

پیامبر صلوات الله علیه با حسنین و فاطمه زهرا و علی علیهم السلام و خودش آمدند. یعنی در تعبیر آیه شریفه علی علیه السلام که مکرر در مکرر پیامبر در جای دیگر در کلام خودشان همین تعابیر را به کار بردند و اخ الرسول است و نفس الرسول است. قرآن از علی علیه السلام به نفس رسول و جان رسول تعبیر می کند.

برای مشاهده دوره کامل «تفسیر قرآن کریم با رویکرد نوین» کلیک نمایید

این دو یک روح در دو بدن هستند و دیگر فرض و معنا ندارد که وقتی جسم یک حقیقت و یک جان رفت و همان حقیقت در کالبدی دیگر باشد و کسانی دیگر تصدی جانشینی خلافت را به عهده بگیرند! و به خاطر همین قضیه است که خیلی ها دست به هر کاری می زنند تا آن را توجیه کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.