تفسیر سوره بقره آیات ۱۵۵ و ۱۵۶ و ۱۵۷ + صوت

انسان با تلاش های خود و با داشتن قابلیت های مختلف می تواند مقامات مختلفی را کسب کند. یکی از این مقامات که انسان می تواند به آن برسد مقام صابرین است که خیلی از مومنین آرزوی رسیدن به آن را دارند. قرآن از این مقام بزرگ در آیات مختلفی صحبت کرده است.

در این باره حجه الاسلام و المسلمین سید محمد طباطبایی (زید عزه) بیشتر توضیح داده است که می توانید مطالعه بفرمایید.

خداوند در آیه ۱۵۵ و ۱۵۶ و ۱۵۷ سوره بقره می فرماید:

« وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ  وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ » و بی تردید شما را به چیزی اندک از ترس و گرسنگی و کاهش بخشی از اموال و کسان و محصولات [نباتی یا ثمرات باغ زندگی از زن و فرزند] آزمایش می کنیم. و صبرکنندگان را بشارت ده.

« الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ » همان کسانی که چون بلا و آسیبی به آنان رسد گویند: ما مملوک خداییم و یقیناً به سوی او بازمی گردیم.

« أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَهٌ  وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ » آنانند که درودها و رحمتی از سوی پروردگارشان بر آنان است و آنانند که هدایت یافته اند.

« أُولَٰئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَهٌ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ » اینها، همانها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده؛ و آنها هستند هدایت‌یافتگان

سراسر آیه ۱۵۵ تاکید است. در این آیه می گوید ما این کار را می کنیم که در واقع اشاره به قدرت و کبریایی حضرت حق دارد که حتما همین طور خواهد شد و فکر نکنید که چنین نخواهد شد.

تفسیر سوره بقره آیات 155 و 156 و 157

سنت عمومی ابتلا

ما شما را امتحان می کنیم به چیزی از ناامنی ( فردی و اجتماعی ) گرسنگی و فقر و نداری و کمبود ارزاق و کم شدن مال ( ور شکستگی و کم شدن مال و برگشت چک ها و…) بیماری ها و فقدان ها و ثمرات ( که علامه طباطبایی به معنی فرزندان گرفته اند و بعضی گفته اند که کلمه ثمره برای میوه به کار رفته است)

این اتفاقاتی که برای ما می افتد از سنت های قطعی حضرت حق است که عده ای در برابر آن شکست می خورند و اعتراض می کنند تا حدی که ممکن است منکر همه چیز شود ولی دسته دیگر صبوری می کنند. این ها کسانی هستند که در امتحانات خود قبول می شوند.

برای مشاهده دوره کامل «تفسیر قرآن کریم با رویکرد نوین» کلیک نمایید

مقام صابرین

صابرین چه کسانی هستند؟ صابرین کسانی هستند که به این مرتبه از معرفت دست یافته اند که می گویند ما در عالم کاره ای نیستیم و چیزی مال ما نیست که بخواهیم ناراحت شویم. آنها حقیقت عالم را دریافته اند و همه چیز را ملک طلق خداوند می دانند. اگر مالی را داد خودش داده و اگر چیزی را گرفته خودش گرفته است.

مثلا بزرگانی که فرزندانشان از دنیا می رفتند می گفتند خداوند یک امانتی به من داده بود و الان هم آن را پس گرفت. این افراد هم عالم و هم خودش را متعلق به خدا می داند و معتقد است خودمان که چیزی نداریم.

این مقام صابرین است و باید این شاگردان زرنگ نشان داده شوند تا هر کسی ادعا نکند من هم جزء صابرین هستم.

این مقام خیلی بزرگ است چون آیه ۱۵۷جایزه های صابرین را نشان می دهد. ( اولئک ) که ندای بعید است که کنایه از عظمت و بزرگی است. بر این آدم های بزرگ و عظیم صلوات از جانب پروردگار است و این ها هستند که هدایت یافتگانند.

و این صلوات مقدمه ای برای رحمت است. خداوند به این گروه خیلی توجه دارد. اگر می خواهید بدانید صراط هدایت چیست این گروه صراط هدایت مجسم هستند که با مصائب اینگونه برخورد می کنند. این افراد خلاصه هدایت هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.