تفسیر سوره بقره آیه ۱۰۶ + صوت

خداوند در سوره بقره آیه ۱۰۶ درباره نسخ برخی از احکام سخن به میان می آورد. گاهی خداوند حکمی را توسط پیامبرش به مردم ابلاغ می کند و بعد از مدتی بنابر مصلحتی دیگر که خود می داند اعتبار را از آن حکم بر می دارد.

در این باره حجت الاسلام والمسلمین سید محمد طباطبایی ( زید عزه ) بیشتر توضیح می دهد که با مطالعه این متن بیشتر متوجه آن می شوید.

خداوند در آیه ۱۰۶ سوره بقره می فرماید:

(مَا نَنْسَخْ مِنْ آیَهٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا  أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ) هر آیه ای را که [محتوی حکم یا احکامی است وقتی بر پایه مصلحت یا اقتضای زمان] از میان برداریم یا به تأخیر اندازیم، بهتر از آن یا مانندش را می آوریم. آیا ندانسته ای که خدا بر هر کاری تواناست؟!

نسخ یا ارتقاء آیات الهی

تعریف نسخ این است: زوال و چیزی را از بین بردن . قرآن می فرماید ما یک اصلی در عالم داریم که آن چیزهایی که جلوات و نشانه های حق هستند ( این عالم نشانه های زیادی دارد و هر موجودی در عالم از کوچک ترین تا بزرگ ترین نشانه ها، حتی انسان ها ) نشانه ای از خداست و هر کدام مراتبی دارد و هر چه موجود پیچیده تر باشد تابلوی دقیق تری برای نشان دادن عظمت خداست. و سایر آیات خدا مثل آیات شکست و پیروزی و جوامعی که در راه خدا مجاهده کردند و نصرت های الهی و عذاب های الهی همه از آیات خداست.

تفسیر سوره بقره آیه 106

ریزش ها و رویش ها

برای مشاهده دوره کامل «تفسیر قرآن کریم با رویکرد نوین» کلیک نمایید

ما آیه ای را برنمی داریم و نسخ نمی کنیم ( مثلا انبیاء را در نظر بگیرید که یک زمانی آمدند و تجلی کردند و آیه خدا شدند و وحی آوردند و بعد از مدتی از دنیا رفتند و نسخ شدند. حال وقتی رسولی از رسولان خدا از دنیا رفت نبی و رسول دیگری آمد که یا مثل قبلی بود و یا بهتر از آن بود و این سنت به جایی رسید تا پیامبر اکرم صلوات الله علیه آمد ) مگر بهتر از آن یا مثلش را بیاوریم. بعضی از نشانه ها هم در زمان خودشان از آیه بودن خارج شدند مثلا در زمان خودمان هم دیدیم که افرادی زمانی آیه حق بودند و از حق دفاع می کردند اما امروز آیه باطل شدند و از آیه بودن خارج شدند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.