تفسیر سوره بقره آیه ۲۷۲ + صوت

هدایت در یک تقسیم بندی به دو نوع تقسیم می شود. یک نوع هدایت عامه است که شامل تمام موجودات می شود. نوع دیگر آن هدایت خاصه است که فقط نصیب مومنان می شود. اینان کسانی هستند که هدایت اولیه خود را حفظ کردند و به مرحله هدایت خاصه رسیدند.

درباره این موضوع حجه الاسلام سید محمد طباطبایی (زید عزه) مطالبی را در ذیل تفسیر این آیه بیان کردند که مشاهده می نمایید.

خداوند در آیه ۲۷۲ سوره بقره می فرماید

« لَیْسَ عَلَیْکَ هُدَاهُمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَلِأَنْفُسِکُمْ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ »

[ای پیامبر!] هدایت آنان [به سوی اخلاص در انفاق و ترک منّت و آزار] بر عهده تو نیست، [وظیفه تو ابلاغ پیام و اتمام حجّت است] بلکه خداست که هر کس را بخواهد هدایت می کند. [ای اهل ایمان!] و هر مالی را که انفاق کنید به سود خود شماست، و این در صورتی است که انفاق نکنید جز برای طلب خشنودی خدا. و آنچه از مال [باارزش و بی عیب] انفاق کنید، پاداشش به طور کامل به شما داده می شود، و مورد ستم قرار نخواهید گرفت.

تفسیر سوره بقره آیه 272

در این آیه خداوند به پیامبر صلوات الله علیه می فرماید هدایت دست شما نیست و در دست ما است و خداوند بر اساس قابلیت شخص و حکمت هدایت را صورت می دهد.

و خداوند کسی که اهل ضلالت است و قابلیت هدایت از او برداشته شده است را هدایت نمی کند و شما دوست داری که همه مردم را هدایت کنی ولی نمی توانی. وظیفه شما این است که پیام را به انسان ها ابلاغ کنی و شما وظیفه نداری تا نفر به نفر دست افراد را بگیری و آن ها را به مقصد برسانی و این وظیفه ماست.

برای مشاهده دوره کامل «تفسیر قرآن کریم با رویکرد نوین» کلیک نمایید

گاهی وقت ها تلاش های بیهوده و مضاعفی برای هدایت بعضی افراد انجام می شود در حالی که قابلیت هدایت از او برداشته شده است. ما فقط باید کار خودمان و وظیفه خودمان ر انجام دهیم و بقیه کارها را خداند می داند چگونه انجام دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.