تفسیر سوره بقره آیه ۴۰ + صوت

خداوند در سوره بقره آیه ۴۰ در رابطه با محبت بین بنده و خداوند فرموده اند همانطوری که محبت مقوله ای دو طرفه است و رابطه یک طرفه فایده ای ندارد، بین بنده و رب هم همین رابطه به صورت دوسویه باید باشد.

در این باره حجه الاسلام والمسلمین سید محمد طباطبایی ( زید عزه ) توضیحتی می دهد که در ادامه مقاله مطالعه بفرمایید.

خداوند در آیه ۴۰ سوره بقره می فرماید:

« یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَإِیَّایَ فَارْهَبُونِ » ای بنی اسرائیل! نعمت های مرا که به شما عطا کردم، یاد کنید و به پیمانم [که سفارش به عبادت و ایمان به همه انبیا به ویژه پیامبر اسلام است] وفا کنید تا من هم به پیمان شما [که توقع ثواب وپاداش در برابر عبادت وایمان است] وفا کنم، و [نسبت به پیمان شکنی] فقط از من بترسید.

خداوند خطاب به قوم بنی اسرائیل می فرماید من نعمت های فراوانی به شما دادم پس قدر آن ها را بدانید و به عهد خود وفا کنید. وفای به عهد که آیه به آن سفارش کرده است از سنت های لا یتغیر الهی است و برای همه لازم است نه فقط برای بنی اسرائیل.

تفسیر سوره بقره آیه 40

سنت پایاپای بین عبد و رب

وفای به این سنت های الهی و فهم این معارف در مدل زندگی ما اثرات خاص عملی دارد. خیلی از مردم فکر می کنند که خدا ارحم الراحمین است و خیلی به کارهای ما نگاه نمی کند و بدی یا خوبی را که انجام دادیم می بخشد. مردم دارای چنین نظام فکری هستند.

این تفکر در یک سطحی درست است ولی در آن بستری که این حرف ها مطرح می شود کاملا غلط است و خلاف سنت ها و حقیقت عالم است چون آیات قرآن خلاف آن را بیان می کند.

در اینجا و در آیات متعددی به بنی اسرائیل می فرماید رابطه ما با بنده و بنده با ما دو طرفه و پایاپای است. لذا می فرماید ( َأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ ) این پیمان یک پیمان دو طرفه است. یعنی این طور نیست هر کسی کار خود را انجام دهد.

در آیات دیگر همچنین می فرماید ( ان تنصروا الله ینصرکم ) اگه خدا را یاری کنید خدا شما را یاری می کند.شرط مفید تعلیق است و کارهارا معلق می کند. یعنی اگر شما یاری کردید سپس خدا شما را یاری می کند.

برای مشاهده دوره کامل «تفسیر قرآن کریم با رویکرد نوین» کلیک نمایید

عدم یاری حق در مسائل فردی و اجتماعی 

پس اشتباه فکر نکنید و فکر نکنید که اگر مثلا در این نظام مقدس اسلامی اگر مسائل سیاسی و اجتماعی را رها کنید و منتظر یاری خدا برای پیروزی هم باشید. یا می فرماید ( اذکرونی اذکرکم….)

مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم. پس به زبان ساده تر بگوییم این است که تا جایی که شما هوای خدا را داشته باشید و برای خدا مایه بگذارید خدا هم همین کار را برای شما می کند.

یک روزی شما به میدان آمدید و برای خدا شهید تقدیم کردید و مجاهده کردید و خداوند نعمت خود را فرستاد. انقلاب اسلامی آمد و این همه برکات به این مملکت سرازیر شد و این همه جوانان ما رستگار شدند و اگر روزی عقب بنشینید بلا سرتان می آید و این برای امروز و فردا نیست و برای همه دوران ها است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.