تفسیر سوره بقره آیه ۴۴ + صوت

خداوند در سوره بقره آیه ۴۴ که مربوط به علما و افراد دانایی است که موضوعی را می دانند و برای مردم یا جامعه ای بیان می کنند و خود عامل به آن نیستند مطالبی را بیان می کند.

در اینصورت که در این آیه تحت عنوان عدم هماهنگی قول و فعل مورد بررسی قرار می گیرد نه تنها هیچ تاثیری در مخاطب ندارد بلکه نتیجه عکس هم دارد چون وقتی گوینده عامل به سخنانش نباشد نشان می دهد که خودش به حرف هایش هم اعتقادی ندارد پس چطور انتظار دارد که حرف او در دیگران موثر واقع شود.

در این بخش از تفسیر سوره بقره حجه الاسلام و المسلمین سید محمد طباطبایی توضیحاتی در این باره می د هد که در زیر مشاهده می کنید.

خداوند در آیه ۴۴ سوره بقره می فرماید:

« أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ » آیا مردم را به نیکی فرمان می دهید و خود را [در ارتباط با نیکی] فراموش می کنید؟ در حالی که کتاب [تورات را که با شدت به نیکی دعوتتان کرده] می خوانید. آیا [به وضع زیان بار و خطرناک خود] نمی اندیشید؟

تفسیر سوره بقره آیه 44

تحذیر از عدم مطابقت فعل و قول

شان نزول این آیه و خطابات آیه متوجه علمای بنی اسرائیل است ولی عمومیت دارد. اشاره به کسانی دارد که اهل علم هستند و موضوعی را می دانند یا کسی که جمعی یا جامعه ای را دعوت به خیر و حقیقتی می کند و خود عامل به آن نیست.

در ادامه خطاب به علمای یهود می فرماید شما پیغمبرتان را مثل فرزندانتان می شناسید. خودتان فکر کنید ببینید عقلتان چه می گوید؟ عقل می گوید یا واقعیت ندارد یا اگر راست است پس شما مشکلی دارید که نمی توانید آن را قبول کنید و به آن عمل کنید.

برای مشاهده دوره کامل «تفسیر قرآن کریم با رویکرد نوین» کلیک نمایید

خوب است که ما ضرب المثل ها و لهجه و فضای گفتگوی خود را قرآنی کنیم و همه جواب ها را با قرآن جواب بدهیم. روایات عجیبی درباره کسانی که اهل علم هستند ولی به آن عمل نمی کنند داریم که واقعا وحشتناک است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.