حضرت علی اصغر علیه السلام + صوت

حضرت علی اصغر علیه السلام کوچکترین شهید کربلا در روز عاشورا بود که به طفل رضیع هم معروف است.

او به دست منفور ترین فرد در کربلا، حرمله بن کاهل اسدی با پرتاب تیر سه شعبه به گلویش در دستان پدرش حسین بن علی علیه السلام طعم شهادت را چشید.

در این مقاله به سوالی که درباره این شخصیت کربلا پرسیده شد توسط حجه الاسلام و المسلمین سید محمد طباطبایی پاسخ داده شده است.

سوال : چرا از حضرت علی اصغر علیه السلام در تاریخ طبری نام برده نشده است؟

سوالی که پرسیده شده است این است که چرا از حضرت علی اصغر علیه السلام فقط در کتاب ارشاد شیخ مفید نام برده شده است و در تاریخ طبری اسمی از ایشان برده نشده است؟

علی اصغر علیه السلام

همسران امام حسین عیه السلام

امام حسین علیه السلام دارای ۵ همسر بودند البته در اسلام همزمانی داشتن ۵ همسر ممنوع است لذا این همسران هم زمان نبودند.

اولین همسر ایشان جناب شهربانو بودند مشهور است که او دختر یزدگرد سوم پادشاه ایران بود.

از میان فرزندان جناب شهربانو و امام حسین علیه السلام مشهورترین آنها امام سجاد علیه السلام است.

در کتاب مناقب ابن شهر آشوب از علی اصغر هم به عنوان فرزندان ایشان نام برده شد اما بقیه قبول ندارند. جناب شهربانو در کربلا حضور نداشتند و غایب بودند.

همسر دوم امام حسین علیه السلام به نام لیلا است که در تاریخ آمنه هم آمده است. ایشان بنت ابی مرّه بن عروه بن مسعود ثقفی است و از جهت پدری به مسعود ثقی که دارای شرافت زیاد در جزیره العرب بودند و مختار پسر عموی پدر جناب لیلا است.

 مادر ایشان بن میمونه است که دختر ابوسفیان معروف است و جناب لیلا نوه ابوسفیان معروف و علی اکبر علیه السلام که پسر جناب لیلا است نتیجه ابوسفیان است و جناب لیلا دختر عمه یزید است. جناب لیلا هم مثل جناب شهربانو در کربلا غایب بودند.

همسر سوم امام حسین علیه السلام جناب رَباب بودند که به اشتباه رُباب خوانده می شود. ایشان دختر امرؤ القیس بن عدی بود که از مسیحیان شام بودند و در زمان عمر مسلمان شدند. جناب رَباب خانمی خردمند و با فضیلت و شاعر و اهل ادب بودند و مادر جناب سکینه و عبدالله بودند.

حضرت رَباب تنها کسی بودند که در کربلا حضور داشتند و بعد اسیر شدن و بعد از اسارت به مدینه برگشتند و یک سال بعد از آن بیشتر زنده نبودند و بزرگان عرب به خواستگاری ایشان آمده بودند و ایشان می فرمود که من بعد از پیامبر هیچ پدر شوهری را قبول نمی کنم.

همسر چهارم امام حسین علیه السلام جناب امه جعفر بود که هیچ گزارشی از ایشان در تاریخ نیست جز اینکه ایشان مادر جعفر بن حسین بود. ایشان هم در کربلا غایب بودند و حضور نداشت.

همسر پنجم امام حسین علیه السلام جناب امه اسحاق است که قبلا همسر امام حسن علیه السلام بود که سه فرزند هم از ایشان به نام های حسین گه به ( اثرم ) معروف بود و طلحه و فاطمه داشت.

 امام حسن علیه السلام در زمان احتضار وصیت کرده بودند که امه اسحاق را بعد از من از خانه های خود بیرون نکنید. این نوع بیان از کنایات مرسوم عرب بود که معنی آن این بود که وقتی من از دنیا رفتم یک نفر از خودمان با ایشان ازدواج کند که امام حسین علیه السلام با ایشان ازدواج می کند و دختری به نام فاطمه بنت الحسین به دنیا می آید.

امه اسحاق دو دختر به نام های فاطمه بنت الحسن و فاطمه بنت الحسین داشت امام سجاد علیه السلام با فاطمه بنت الحسن ازدواج کرد که مادر امام باقر علیه السلام شدند و با فاطمه بنت الحسین جناب حسن مثنی پسر امام حسن علیه السلام ازدواج کرد. یعنی در واقع هر یک از فاطمه ها با پسر عموی خود ازدواج کردند.

این دو فاطمه و همسرانشان همگی در کربلا حضور داشتند ولی امه اسحاق در کربلا غایب بودند و

حضور نداشتند.

فرزندان امام حسین علیه السلام

در منابع معتبر ما مخصوصا کتبی که درباره انساب هستند مثل کتاب لباب الانساب بن فندق بیهقی زمانی که اسم فرزندان امام حسین علیه السلام را لیست کردند مجموعا هفت پسر هستند و چهار دختر که عبارتند از:

  • علی اکبر: پسر بزرگ امام حسین علیه السلام است که مشهور است از امام سجاد هم بزرگ تر است. اکبر جزء اسم ایشان نیست و منظور از آوردن آن این است که از همه بزرگ تر است.
    شیخ مفید در ارشاد و شیخ طوسی در امالی این علی اکبر در واقع علی اصغر است و از امام سجاد که علی اوسط است کوچک تر است و لذا باید او را به نام علی اصغر خواند نه علی اکبر و امام سجاد را به علی اکبر خواند و دیگر کسی به نام علی اصغر نداریم.
    سن ایشان را از ۱۲ تا ۲۸ سال گفته اند ولی طبق تحقیق همان ۲۵ سال است.
  • علی اوسط ( امام سجاد علیه السلام ): لقب های حضرت سید العابدین و سجاد و زکی و امین است. سن حضرت ۲۴ تا ۲۷ سال گفته اند ولی ظاهرا ۲۳ سال در کربلا داشته اند.
  • علی اصغر: مادر ایشان رَباب است که در مصادر ما با ۵ عنوان از ایشان نام برده شد.
    ۱- کودک خردسال ( ولد صغیر ) ۲- شیر خوار کوچک ( در زیارت ناحیه آمده است – رضیع صغیر ) ۳- ( علی ) که کتاب فتوح در قرن چهارم و مقتل الحسین اولین بار اینگونه از ایشان نام برده اند ۴- (علی اصغر) با وصف اصغر در کتاب مناقب ابن شهرآشوب و مَطالِبُ السَؤول ابن طلحه که درباره زندگی نامه اهل بیت است نام برده شده است.
    ۵- بسیاری از منابع مثل طبری، ارشاد، مثیر الاحزان و احتجاج از این طفل صغیر به نام عبدالله یاد کرده اند و برای همین نامی از علی اصغر در این کتاب ها نیامده است.
  • عبدالله: در مطالب بالا گفته شد که در بعضی منابع همان علی اصغر است.
  • جعفر: که در زمان زندگی امام حسین علیه السلام از دنیا رفته است.
  • محمد: بعضی ها گفته اند در کربلا اسیر شده و بعضی ها گفته اند شهید شد.
  • ابراهیم: در کربلا به شهادت رسید.
  • فاطمه: مادر ایشان امه اسحاق است. فاطمه در کربلا حدود ده یا یازده ساله بود که قبل از کربلا با حسن مثنی ازدواج کرده بود که رسم بود که در سن کم ازدواج می کردند. ایشان با شوهرش در کربلا حضور داشت و شوهر ایشان در کربلا مجروح شد و بعدا از دنیا رفت. فاطمه بعد از شوهرش یک سال بر مزار حسن مثنی زاری کرد و روزها را روزه می گرفت و شب ها را عبادت می کرد.
  • سکینه: از نظر سن به فاطمه نزدیک بودند و به فاصله حدود یک سال از ایشان کوچکتر بودند. مادر ایشان جناب رَباب است. سکینه لقب ایشان است و اسم ایشان آمنه است. کتاب تاریخ دمشق ایشان را ارجمنتد ترین بانوی قریش نام نهاده است. اهل شعر و ادب و راوی حدیث بوده است. در تاریخ شوهر ایشان عبدالله بن حسن نام برده شده است.
    اگر منظور از عبدالله آن شخصیتی باشد که در سن ده یا یازده سالگی در کربلا شهید شد که مورد قبول نیست ولی یک فرزند دیگر از امام حسن علیه السلام به نام ابوبکر هست که ایشان همسر جناب سکینه بودند.
  • زینب: مادر ایشان شهربانو بودند که در کودکی ایشان مادرش شهربانو از دنیا رفته است.
  • امه کلثوم

اما شخصیتی به نام رقیه سلام الله علیها که نیاز به بحث مستقل دارد و اینکه دختری به نام رقیه وجود نداشته از نظر علمی کاملا مردود است و ما شواهد خوبی داریم که چنین شخصیتی وجود داشته است.

اولین بار اسم این بزرگوار را کتاب لباب الانساب بن فندق بیهقی آورده است که تصریح کرده اند شخصیتی به نام رقیه وجود داشت است.

چرا از حضرت علی اصغر علیه السلام در تاریخ طبری نام برده نشده است؟

بسیاری از منابع مثل طبری، ارشاد، مثیر الاحزان و احتجاج از این طفل صغیر به نام عبدالله یاد کرده اند و برای همین نامی از علی اصغر در این کتاب ها نیامده است

برای گوش کردن به دوره کامل صوتی شبهات عاشورایی می توانید اینجا کلیک کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.