چگونه رشد معنوی داشته باشیم؟ + صوت

رشد معنوی چیست؟ مراحل و نشانه های آن کدام است؟ رشد معنوی و معنویت موهبتی الهی برای درمان تمام دردهای دنیای مادی ماست که گاهی وقت ها هیچ درمانی ندارند. اما رسیدن به این رشد عظیم نیاز به طی مراحلی دارد که در ادامه آن ها را بیان می کنیم. این مقاله را مطالعه کنید و صوت مربوطه را گوش کنید تا به پاسخ این سوالات برسید.

سوالات رایج

 سوال: من دانشجوی رشته معماری هستم. چطور می توانم هم در این رشته تحصیل کنم و هم در کنارش رشد معنوی هم داشته باشم. (با توجه به این که این رشته بیشتر ساختار دنیایی داره و بیشتر وقت من صرف همین می شود).

سوال: من و همسرم چطور می توانیم به رشد معنوی همدیگر کمک کنیم؟

رشد معنوی چیست؟

از زمان تولد رشد مادی و جسمی ما شروع می شود اما آیا در کنار این رشد ظاهری نیاز به یک رشد دیگری که مکمل آن باشد نداریم؟

رشدی که فراتر از مادیات باشد تا ما را به آرامشی حقیقی برساند و یاریگر ما در حرکت به سوی دنیای فراتر از مادیات و رسیدن به خوشبختی واقعی و سعادت در دنیا و آخرت باشد.

وسیله ای که راه رسیدن به این موارد را نشان می دهد همان رشد معنوی است.

رشد طبق تعریف لغت شناسان همان هدایت شدن است و معنوی به معنای حقیقی و واقعی است. بنابراین تعریف آن یعنی هدایت شدن واقعی.

بدون رشد معنوی تصورات غلطی درباره زندگی و دنیای مادی و همچنین درباره سرای ابدی داریم که با آن تمام این تفکرات و تصورات غلط از بین می رود.

رشد معنوی

از نگاه قرآن

در قرآن هم کلمه رشد به انحاء مختلف آمده است. برای نمونه در آیه ۵۱ سوره انبیاء آمده است ( وَلَقَدْ آتَیْنَا إِبْرَاهِیمَ رُشْدَهُ مِنْ قَبْلُ وَکُنَّا بِهِ عَالِمِینَ ) و در حقیقت پیش از آن به ابراهیم رشد [فکرى]اش را دادیم و ما به [شایستگى] او دانا بودیم.

در قرآن شاخص هایی همچون خرد ورزی، ایمان، شرح صدر و… را برای رشد معنوی بیان می کند که همه این خصوصیات در پیامبران جمع شده اند که الگوهای این چنین رشدی برای انسان ها می باشند.

پیامبران هم برای رساندن انسان به این مرحله از رشد مبعوث شده اند تا انسان به وسیله آن جایگاه واقعی خود را بداند و به اهمیت این رشد بی نظیر پی ببرد. و رسیدن به جایگاه اصلی انسانیت جز با این رشد امکان پذیر نیست.

عوامل این رشد

انسان و عملش دو مقوله ای هستند که هیچ وقت از هم جدا نمی شوند و سرنوشت اخروی و حتی دنیوی ما در گرو عمل ماست.

لذا اعمال ما شرایط را برای چنین رشدی فراهم می کنند و هر چه قدر عمل خالص تر باشد زمینه برای این رشد آماده تر است.

از جمله مواردی که می تواند عامل رشد معنوی باشد این موارد هستند:

  • تفکر: تفکر کردن اولین و مهمترین عامل رسیدن به رشد معنوی است. در حدیثی از امام صادق در کتاب مستدرک الوسایل و مستنبط المسائل جلد ۲ صفحه ۱۰۵ آمده است که حضرت می فرماید (فِکْرُ سَاعَهٍ خَیْرٌ مِنْ عِبَادَهِ سَنَهٍ) این ارزشگذاری برای تفکر به خاطر قدرت آن در رشد معنوی انسان است
  • دعا کردن: راه مستقیم برای ارتباط با خدا و طلب رشد عالی معنوی برای خود همین راه است.
  • قرآن: قرآن کتابی الهی و بهترین راه برای رسیدن به سعادت و رشد معنوی است. چون واسطه بین ما و خالق ماست و برنامه ای کامل برای سعادت بشر است.
  • ترک بدی ها و زشتی ها: مرتکب شدن اعمالی که خلاف شان انسانیت است و در احکام دینی هم از آن نفی شده است راه رسیدن به رشد معنوی را می بندد و علت اصلی حرمت و زشتی این موارد همین است.
  • انجام نیکی ها: وقتی از بدی اجتناب می کنیم تا راه رشد معنوی ما بسته نشود در مقابل باید با انجام نیکی ها رسیدن به این رشد را سرعت دهیم.
  • ایمان به پروردگار: کسی که ما را رشد می دهد پروردگار جهانیان است و لازم است که برای رسیدن به آن به این قضیه اقرار داشته باشیم و ایمان بیاوریم. اگر ایمان داشته باشیم کار نیک انجام می دهیم و از بدی ها دوری می کنیم و دعا می کنیم و قرآن می خوانیم.

مزایای رشد معنوی

با رسیدن به رشد معنوی از بسیاری از تفکرات بی اساس که باعث اضطراب و استرس و به هم خودرن آرامش می شوند رهایی پیدا می کنیم.

چون اگر با نگاه مادی گرایانه به مسائل دنیایی بنگریم برای بعضی مسائل هیچ جوابی پیدا نمی کنیم و فقط موجبات سرگردانی ما فراهم می شود.

اما با تفکری از جنس معنویت و آمیخته با یاد خدا زندگی کردن آسان می شود چون جنس تفکرات ما تغییر می کند و نگرش ما را نسبت به دنیا و آخرت را تغییر می دهد و تفکری اخروی جای تفکر دنیوی را می گیرد.

با رسیدن به رشد معنوی باورها و اعتقادات و سبک زندگی ما دگرگون می شود و افکار درونی و شیطانی درون ما تغییر می کند و ارزش های زندگی ما به کلی فرق می کند.

چون باور می کنیم که زندگی دنیایی ما به سمتی می رود که این موارد هیچ ارزشی ندارند و باید فقط به فکر سرای دیگری باشیم که در آن جاودان می مانیم.

رشد معنوی چیست و چگونه می توان به آن دست یافت؟

رشد معنوی یعنی هدایت شدن واقعی که در سایه عواملی هم چون ایمان و قرآن و تفکر و دعا حاصل می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.