چگونه از قرآن خواندن لذت ببریم؟ + صوت

دنیای ما پر از لذت های فراوانی است که یکی از آنها لذت بردن از قرآن برای کسانی است که عظمت این نور و معجزه الهی را درک کرده اند.

در مقابل هم کسانی هستند که هیچ حس خوشحالی و لذتی را از خواندن این کتاب عزیز ندارند. برای علت یابی این دو امر، در این مقاله به آنها پرداخته ایم که می توانید مطالعه نمایید.

سوال: چگونه از قرائت قرآن لذت ببریم و عاشق قرآن شویم؟

قرآن معجزه الهی

اگر کسی را دوست داشته باشیم و عاشقش باشیم قطعا خواستار صحبت با او نیز هستیم. چون از این طریق دلمان آرام می گیرد و شادی و نشاط وافری در خود احساس می کنیم.

قرآن معجزه ای است که در آن خداوند که عاشق بندگان خود است با آنها سخن می گوید و این توفیق بزرگی است که ما بندگان می توانیم حرف های کسی که عاشقش هستیم و متقابلا او هم ما را دوست دارد را بخوانیم یا بشنویم و این موهبت نصیب کسانی می شود که او را درست شناخته اند و دلشان برای شنیدن حرف های او پر می کشد.

و به راستی چه معجزه ای والاتر از این که خداوند جهانیان با ما سخن می گوید.

لذت بردن از قرآن

برکات تلاوت قرآن

تلاوت این نور جاودان الهی برکاتی دارد که اثرات بسیاری در زندگی دنیوی و اخروی ما دارد به طوری که امام علی علیه السلام درباره برکت قرآن این گونه در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه می فرماید: (ما جالَسَ هذَا القُرآنَ اَحَدٌ الّا قامَ عَنهُ بِزِیادَهٍ اَو نُقصانِ؛ زِیادَهٍ فی هُدًی اَو نُفصانِ مِن عَمًی ) ( هیچ کس با قرآن هم نشین نشد مگر اینکه وقتی از نزد آن بلند شد با زیادی و کمی همراه بود. زیادی در هدایت و کمی و کاستی در کوردلی )

در حدیث دیگری پیامبر خوبی ها می فرماید: ( نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلاَوَهِ اَلْقُرْآنِ وَ لاَ تَتَّخِذُوهَا قُبُوراً ……. فَإِنَّ اَلْبَیْتَ إِذَا کَثُرَ فِیهِ تِلاَوَهُ اَلْقُرْآنِ کَثُرَ خَیْرُهُ وَ أُمْتِعَ أَهْلُهُ وَ أَضَاءَ لِأَهْلِ اَلسَّمَاءِ کَمَا تُضِیءُ نُجُومُ اَلسَّمَاءِ لِأَهْلِ اَلدُّنْیَا )

( خانه‌هاى خود را با تلاوت قرآن،نورانى کنید و آنها را چون قبرستان قرار ندهید……. چون هر گاه در خانه‌اى قرآن زیاد تلاوت شود،خیرش زیاد مى‌گردد و آن خانواده بهره‌مند مى‌گردند و براى اهل آسمان نور مى‌دهد همچنان که ستارگان آسمان براى اهل زمین،نور افشانى مى‌کنند )

تبعات دوری از قرآن

همانطوری که تلاوت قرآن و نزدیکی به آن موجب برکات فراوان است قطعا دوری از چنین منبع پرخیر و برکتی خسران و ضررهای جبران ناپذیری را در پی دارد.

این قضیه بر اهل علم و دانشمندان به هیچ وجه پوشیده نیست اما افراد عادی ممکن است تا این حد به عمق قضایا واقف نباشند.

با وجود فراوانی کتاب قرآن در منازل و حتی در تلفن های همراه به صورت نرم افزاری اما متاسفانه قرآن بسیار غریب و مهجور مانده است.

حاصل دوری از این کتاب شریف در جامعه امروزه به وضوح دیده می شود. از جمله این موارد به هم خوردن آرامش خانواده ها است که این آرامش می تواند در پرتو تعلیمات این کتاب به خانواده ها برگردد.

چون قرآن با جامعیت خود برای هر قسمتی از زندگی بشریت از جمله برای خانواده و رساندن آن به ساحل آرامش برنامه دارد و لذا در سایه آن می توان خانواده را از امواج سهمگین هجوم دشمنان خارجی و مجازی به آرامش دائمی رساند.

هر آیه ای از قرآن دوا و داروی یک مشکلی است که در روایات و کتب مختلف اثرات آیات مختلف ذکر شده است. مثلا برای گشایش در امور و شفای بیماران و وسعت در رزق و ….آیات مختلفی داریم.

راه های لذت بردن از قرآن

  • انس گرفتن: به عنوان مثال دو دوست خود را با همدیگر مقایسه کنید که با یکی خیلی صمیمی هستید که وقت زیادی را با او می گذرانید و به هیچ وجه متوجه گذر وقت نمی شوید اما دوست دیگری که زمان کمی هم با او صحبت می کنید خسته می شوید.
    شما با دوست اول خود انس دارد که از او خسته نمی شوید اما با دوست دوم چنین ارتباطی ندارید.
  • مرتب قرائت روزانه داشته باشید: باید قرائت روزانه قرآن را به صورت عادت در بیاوریم.
  • فهم معنای قرآن: باید ببینیم کلامی که به تلاوت آن انس داریم چه معنایی دارند. به طور مثال کسی با ما با زبان چینی صحبت می کند اما ما معنای آن را نمی فهمیم و لذا نمی توانیم بفهمیم که حرف خوبی زد یا نه.
    برای فهم بهتر لغات قرآن می توانید از کتابی در سه جلد با عنوان آموزش ترجمه مفاهیم قرآن کریم استاد سید هادی محدث استفاده نمایید که حدود ۷۰ درصد لغات پرکابرد قرآن در آن آورده شده است.
  • در قرآن تدبر و تفکر کنید: وقتی خداوند با ما صحبت می کند قطعا این کتاب حاوی مفاهیم ارزشمند و والایی است. چون این کتاب همانند دفترچه راهنمایی برای سعادت ماست که از جانب سازنده ما به ما رسیده است. پس باید با تدبر و تفکر در آن این مفاهیم را کشف نماییم.
  • حفظ قرآن: با حفظ این مفاهیم ارزشمند و آسمانی هم این مفاهیم به عمق قلب و جان ما نفوذ می کند و هم به فرموده پیامبر صلوت الله علیه خداوند قلبی که قرآن در آن نفوذ کرده باشد را عذاب نمی کند.
  • عمل کردن به قرآن: با نفوذ این مفاهیم والا به جان ما اگر نتوانیم به آن عمل نماییم در حق این کتاب عزیز اجحاف بزرگی صورت می گیرد.
    چه بسا افرادی که قرآن را تلاوت می کنند ولی به آن عمل نمی کنند. پس ثمره حفظ باید در عمل نمود پیدا کند.

سوال: بنده بارها حفظ قرآن را شروع کردم ولی بعد از حفظ مقداری از قرآن آن رو رها کردم. لطفا راهنمایی بفرمایید

چگونگی حفظ قرآن

با توجه به بیان ارزش حفظ کردن آیات قرآن در پاراگراف قبلی ممکن است افرادی سعی در حفظ آن کردند اما توفیق چندانی برایشان حاصل نشد.

روش های مختلفی برای حفظ وجود دارد که روال معمول آن از طریق موسسات مربوطه است . اما در این روشی که بیان می کنیم می توانید راحت تر و با انگیزه بیشتر این کار را انجام دهید.

در قدم اول سعی کنید حفظ قرآن را به صورت یک عادت روزانه برای خودتان تعریف کنید. یعنی به صورت روزانه ارتباط خود با قرآن را حفظ کنید.

برای عادت کردن به حفظ باید از زمان بسیار کوچک و کمی برای این کار استفاده کنید. مثلا از روزی ۵ دقیقه شروع کنید و کم کم این زمان را به زمان های بیشتری برسانید.

با این کار نفس شما بدون اینکه واکنش منفی نسبت به این امر نشان دهد به این عمل عادت می کند. مثل نماز خواندن که به صورت اتوماتیک با فرارسیدن زمان اذان مشغول نماز می شویم.

در قدم بعدی از ابتدای قرآن و از آیات پر کاربرد شروع نمایید چون اگر از سوره های کوچک که رایج هست شروع کنید ممکن است تمام آیات کاربردی نباشند.

با این روش از آیات پر کاربرد در زندگی خود می توانید استفاده نمایید و این خود روشی برای تثبیت آیات حفظ شده است.

در مرحله بعد و بعد از حفظ آیات پرکاربرد باید آنها را مرور کنیم تا آین آیات به فراموشی سپرده نشود. لذا باید نصف زمانی که برای حفظ اختصاص می دهید برای مرور باشد.

چگونه از خواند قرآن لذت ببریم؟

با مواردی از قبیل انس گرفتن و حفظ و عمل کردن به قرآن می توان از خواندن آن لذت برد. برای پاسخ مفصل تر صوت های بالا را گوش دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.