تفسیر سوره بقره آیه ۱۴۳ + صوت

خداوند در سوره بقره آیه ۱۴۳ درباره امت وسط آیاتی دارد. درباره امت وسط تعابیر مختلفی است که از نظر مفسران شیعه اهل بیت علیه السلام و از نظر اهل سنت تمامی مسلمانان و صحابه پیامبر و اهل سنت امت وسط هستند.

درباره امت وسط در این آیه شریفه حجت الاسلام و المسلمین سید محمد طباطبایی توضیحاتی بیان کردند که با هم مطالعه می کنیم.

خداوند در آیه ۱۴۳ سوره بقره می فرماید:

(وَکَذَالکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّهً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا  وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَهَ الَّتِی کُنْتَ عَلَیْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَیْهِ  وَإِنْ کَانَتْ لَکَبِیرَهً إِلَّا عَلَى الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ  وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُضِیعَ إِیمَانَکُمْ  إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ )

و همان گونه [که شما را به راه راست هدایت کردیم] شما را امتی میانه [ومعتدل و پیراسته از افراط و تفریط] قرار دادیم تا [در ایمان، عمل، درستی و راستی] بر مردم گواه باشید و پیامبر هم گواه بر شما باشد. و ما قبله ای را که بر آن بودی فقط به خاطر این قرار دادیم تا کسانی که از پیامبر پیروی می کنند از کسانی که از اسلام و اطاعت پیامبر برمی گردند [و متعصبانه به قبله پیش از کعبه می مانند] معلوم و مشخص کنیم؛ گر چه این حکم جز بر کسانی که خدا هدایتشان کرده گران و دشوار بود. و خدا بر آن نیست که ایمان شما را تباه کند؛ زیرا خدا به همه مردم رؤوف و مهربان است.

تفسیر سوره بقره آیه 143

تفسیر امت وسط

در این آیه می فرماید ما شما را امت وسط قرار دادیم تا شاهد بر جمیع امم باشید و پیامبر اکرم صلوات الله هم بر شما شهادت خواهد داد.

در اینجا یک نظریه غالبی است که امت پیامبر نسبت به امت های گذشته ( مشرکین و موحدین نصارا و مسیحی ها ) حد وسط است و فقط دو امت اینگونه حد وسط بودند چون مشرکین فقط به دنیا چسبیدند و مقدمات آخرت که انسان را به آخرت می رساند را ترک کرده اند و موحدین نصارا هم فقط به آخرت چسبیدند و دنیا را ترک کردند.

ولی این امت امت میانه و وسط است و مشی و سلوک و مسلک او معیار در حق و عدالت است و پیامبر هم فرد اعلای این امت است.

برای مشاهده دوره کامل «تفسیر قرآن کریم با رویکرد نوین» کلیک نمایید

امت وسط از نظر علامه طباطبایی (ره)

اما علامه طباطبایی این نظریه را رد می کند و نظریه ایشان به این شکل است که این امت واسطه بین مردم و پیامبر اکرم صلوات الله علیه هستند و نتیجه این امت وسط قرار گرفتن این است که تا شما شاهد بر مردم باشید و پیامبر هم بر شما شاهد باشد.

در آیه ۷۸ سوره حج هم همین مضمون آمده است که پیامبر بر شما امت وسط شاهد است در این آیه می فرماید: (وَفِی هَذَا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْکُمْ وَتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ ) و در این [قرآن هم به همین عنوان نامگذاری شده اید] تا پیامبر گواه بر شما باشد و شما هم گواه بر مردم باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.