چگونه خواب بین الطلوعین را حذف کنیم؟ + صوت

خواب بین الطلوعین در روایات اسلامی بسیار مذمت شده است. در فرهنگ ناب اسلامی زمان هایی وجود دارند که زمان هایی خاص برای انجام بعضی کارها و یا عدم انجام بعضی کارها هستند.

از مواردی که جزء زمان های خاص محسوب می شود بین الطلوعین است که سفارش به دعا و عبادت شده است. در این مقاله به اهمیت بین الطلوعین و مضرات خواب در این زمان پرداخته شده است که با گوش کردن به صوت های موجود بهتر متوجه اهمیت قضیه می شوید.

سوالات رایج

 سوال: برای حذف خواب بین الطلوعین چه کاری انجام دهم؟

سوال: میزان خواب من خیلی زیاد است. چطور میزان خوابم را کم کنم؟

 سوال: من شب ها نمیتوانم زود بخوابم زیرا همسرم موافق زود خوابیدن نیست و تا نیمه شب بیدار هستیم و فیلم نگاه می کنیم. ولی خودم خیلی دوست دارم سحرخیز باشم. چه کار کنم که خواب من تنظیم شود؟

زمان های ویژه در اسلام

در فرهنگ اسلامی و طبق روایات رسیده از معصومین زمان هایی هستند که بهترین زمانها برای عبادت و دعا و نیایش هستند.

برای نمونه بعضی ماههای قمری این ویژگی ها را دارند که از آن به عنوان ماههای خاص نام برد. شب های قدر و ماه رمضان که ماه بخشش و عبادت است و ماهی است که درهای رحمت الهی به روی بندگان گشوده شده و درهای جهنم بسته می شود.

ماههایی مثل شعبان و رجب هم از جمله مواردی است که سفارش به روزه داری و عبادت شده است.

اول و وسط و آخر هر ماه توصیه به روزه داری شده است و بعضی ایام هفته مثل دوشنبه و پنج شنبه و جمعه زمان های خاصی برای نیایش و خواندن دعاهای مخصوص است.

از جمله زمان هایی که سفارش به دعا و عبادت شده است بین الطلوعین است.

بین الطلوعین چه زمانی است؟

بین الطلوعین ابتدای وقت نماز صبح یا زمانی که صبح صادق دمیده شد تا زمانی که آفتاب طلوع می کند که در این زمان توصیه به دعا و نیایش شده است و از آن به عنوان ساعاتی از بهشت نام برده شده است.

خوب بین الطلوعین

اهمیت بین الطلوعین در قرآن

( فَاصْبِرْ عَلى‌ ما یَقُولُونَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِها وَ مِنْ آناءِ اللَّیْلِ فَسَبِّحْ وَ أَطْرافَ النَّهارِ لَعَلَّکَ تَرْضى‌ ) خداوند در آیه ۱۳۰ سوره طه در اهمیت این زمان می فرماید: پس بر آنچه مى‌گویند، شکیبا باش و پیش از طلوع آفتاب و قبل از غروب آن با ستایش پروردگارت (او را) تسبیح کن و (همچنین) برخى از اوقات شب و اطراف روز را تسبیح بگوى، باشد که خشنود شوى.

همانطوری که از آیه فهمیده می شود ستایش و حمد خداوند در زمان قبل از طلوع خورشید دارای اثرات خاصی است.

خواب بین الطلوعین در روایات

در این زمان که سفارش به دعا و ذکر و عبادت شده است خیلی از افراد ممکن است در این فاصله زمانی خواب باشند و یا اهمیت این زمان را ندانند و یا حتی ممکن است برای آن ها اهمیتی نداشته باشد.

اما در روایتی از رسول گرامی اسلام در جلد ۶ بحار الانوار ص۱۸۴ نقل شده است که مضمون آن این می باشد: ( ما عَجَّتِ الْأرْضُ إلى رَبِّها عز و جل کَعَجیجِها مِنْ ثَلاثَهٍ: مِنْ دَمٍ حَرامٍ یَسْفِکُ عَلَیْها، أو إغْتِسالٍ مِنْ زِنا، أوِ النَّوْمِ عَلَیْها قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ )

 زمین از سه چیز نزد خدا ناله سر می‌دهد:از خون حرامی که روی آن ریخته می‌شود، غسلی که بر اثر زنا بر روی زمین صورت می‌پذیرد، خواب پیش از طلوع آفتاب.

در روایتی به نقل از جلد ۶ وسائل الشیعه ص ۴۹۸ از امام سجاد علیه السلام آمده است: ( لَا تَنَامَنَّ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ فَإِنِّی أَکْرَهُهَا لَکَ إِنَّ اللَّهَ یُقَسِّمُ فِی ذَلِکَ الْوَقْتِ أَرْزَاقَ الْعِبَادِ عَلَی أَیْدِینَا یُجْرِیهَا )

هرگز قبل از طلوع خورشید نخواب که من آن را برایت خوب نمی دانم، زیرا خدواند در آن وقت، روزی بندگانش را به دست ما تقسیم می کند

مضرات خواب بین الطلوعین

با توجه به شوم بودن خوابیدن در این زمان قطعا مضراتی شامل حال کسانی که در این زمان خواب هستند می شود.

تقریبا از نظر علم پزشکی هم این قضیه اثبات شده است به طوری که بیشترین ترشح بعضی هورمون ها مثل کورتیزول در این زمان است که اگر افرادی بیدار نباشند احتمال سکته بسیار بالا می رود.

راه حل بیداری بین الطلوعین

برای حذف خواب بین الطلوعین باید به چند نکته کلیدی توجه کنید:

  • باید خوابتان را تنظیم کنید و سر شب بخوابید.
  • باید سحرخیز باشید و یا ابتدا به سحرخیزی عادت کنید.
  • اگر از کسانی هستید که زود می خوابید و نماز صبح هم بیدار می شوید ولی بعد از نماز می خوابید باید چله بگیرید و ۵ تا ۱۰ دقیقه بعد از نماز صبح بیدار بمانید و کم کم این زمان را زیاد کنید تا در چله های بعدی تمام بین الطلوعین را بیدار بمانید.
  • کاری که می خواهید در بین الطلوعین انجام دهید باید کاری ساده و لذت بخش و مفید باشد. مثلا مطالعه کردن کتابی که علاقه دارید نه کتاب درسی و سخت.
  • حتما دعا و توسل را در برنامه خود بگنجانید چون سفارش زیادی به دعا و توسل در این ساعت شده است.
چگونه خواب بین الطلوعین را حذف کنیم؟

برای حذف این خواب مضر باید شب ها زود و طبق برنامه بخوابید و چله بگیرید تا بعد از نماز صبح ۵ دقیقه بیدار بمانید و کم کم در چله های بعدی این زمان را تا حذف کامل خواب در این زمان ادامه دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.